گزارش پرسون از نسخه پیچی های دولت برای جلوگیری از گرانی میوه در کردستان؛

تسهیلات 4 میلیاردی مشکلات میوه شب عید را حل می کند؟ چه مقدار از میوه های شب عید از چنگال دلالان خارج می شود؟

صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان کردستان، از اختصاص ۴ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید میوه شب عید استان خبر داده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، تورم افسار گسیخته در بازار میوه و قیمت های لحظه ای میوه به حدی بازار میوه را تحت تاثیر قرار داده است که عملا نیمی از جامعه میوه جات را از سبد غذایی خود و فرزندانشان حذف کرده اند.

بی مدیریتی مدیران استانی، وعده هایی واهی و محقق نشده، نبود نظارت بر بازار، آزادی کامل دلالان بازار میوه و... تنها نمونه های بسیار کوچکی از مشکلات بزرگ بازار میوه در سطح کشور به ویژه استان کردستان است.

با وجود اینکه قیمت فردای میوه در بازار کشور و این استان به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست، آیا اعطای تسهیلات 4 میلیارد تومانی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی استان کردستان یا همان مباشر تأمین و خرید میوه سب عید استان کردستان می تواند جلوی گرانی که زمزمه های آن از اکنون به گوش می رسد را به صورت واقعی و علمی بگیرید؟

این میزان تسهیلات با توجه به گرانی روز به روز میوه بی هیچ وجه نمی تواند تاثیری بر قیمت های غیرقابل پیش بینی میوه در کردستان داشته باشد.

با پرداخت 4 میلیارد تسهیلات که هنوز نرخ سود آن چه میزان است، چگونه می تواند بر بازار میوه شب عید نظارت کرد؟.

تقاضای بالای بازار میوه در شب عید از یک سو، فعالان شدن دلالان بی شک این میزان تسهیلات را بی اثر خواهد کرد.

سازمان جهاد کشاورزی کردستان، سازمان صمت استان و... به جای موافقت با پرداخت این رقم از تسهیلات برای تنظیم بازار میوه که بی شک هیچ تاثیری در گرانی های شب عید نخواهد داشت، بهتر است که نظارت ها، لابی گری ها و... در بازار شب عید را نظارت و رصد کنند و با عاملان این چند ساله گرانی میوه برخورد قضایی به معنای واقعی داشته باشند.

زیرا پرداخت این تسهیلات خُرد به بهانه تنظیم و کمک به تعدیل قیمت میوه شب عید هیچ وقت نخواهد توانست کمترین تاثیری بر بازار گرانی میوه شب عید داشته باشد.

یکی از فعالان بازار در این باره به خبرنگار پرسون گفت: اگر دولت عزم جدی در بحث نظارت بر بازار به ویژه بازار میوه و... را دارد، باید با تمام توان وارد میدان شود، باید به سودجویانی که بعضی به ساختار دولت متصل هستند فرصت میدان داری ندهد و آنان را به محاکمه بکشاند که به نظر بنده این امر از محالات است.

این فعال بازاری در سنندج ادامه داد: متاسفانه مسئولان استان کردستان برای هر درد و مشکلی نسخه ای کوتاه مدت در حد یک مُسکن تجویز می کنند که این کار نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه خود زمینه ساز برخی دیگر از ناهنجاری ها و قانون گریزی ها در بازار می شود.

با توجه به قیمت کنونی میوه در بازار سنندج و دیگر شهرستان های کردستان، به نظر می رسد که خرید میوه شب عید برای بخش اعظمی از مردم این استان غیرممکن شود.

آیین مهر ـ استان کردستان

229374

مطالب مرتبط