سلطانی در گفت‌وگو با پرسون؛

سهام داران خرد، تسلیم طمع خود شدند

یک اقتصاددان گفت: خودمان را فریب ندهیم، هیچ نقدینگی و قدرت اقتصادی وجود ندارد که وضعیت بازار بورس را به ثبات برساند.

احسان سلطانی اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، در خصوص اوضاع نابسامان فعلی بازار بورس و اعتراضات مردم در مقابل ساختمان سازمان بورس بیان کرد: در حال حاضر شاخص بورس زیر یک میلیون و دویست هزار واحد می باشد و ارزش بازار سرمایه نسبت به سه سال گذشته 12 برابر شده است.

سلطانی گفت: در این سه سال اخیر تولید ناخالص داخلی 20 درصد کم شده است. یعنی اقتصاد کشور کوچکتر شده اما بازار سرمایه 12 برابر بزرگ تر شده است و قیمت دلار حدودا 5 برابر گشته است. بنابر این شاهد هستیم که بورس نسبت به دارایی ‌های دیگر بیش از دو برابر رشد کرده است.

وی مطرح کرد: با توجه به وابستگی قیمت دلار و بازار بورس و حبابی بودن قیمت دلار در حال حاضر بازار بورس نیز دچار حباب گشته است و دیر یا زود این حباب از بازار سرمایه تخلیه می شود.

این اقتصاددان ادامه داد: مسئله این است که سیاهی لشکری تحت عنوان سهام داران خرد درست کردند ؛ از خرداد امسال که شاخص بورس به بالای یک میلیون واحد رسید و کل خرید حقیقی سهام داران خرد یعنی کل سرمایه گذاری که سهام داران خرد در بازار بورس انجام دادند، در خوش بینانه ترین حالت نیم درصد ارزش بازار سرمایه است و این سهامداران نیم درصد بازار بورس را تشکیل نمی دهند.

سلطانی ادامه داد: بنابر این زیان زیادی ایجاد نشده است. این هیاهو برای حفظ منافع عده‌ای می باشد و در این شرایط گفته‌های مسئولین به واقعیت نزدیک نیست. سهامداران خردی که ادعا فریب خوردگی دارند، فریب طمع خود را خوردند. زیرا در شرایطی که تمام کارشناسان اظهار داشتند رشد بازار به علت حباب است، شروع به خرید سهام بیشتر کردند و حالا دچار زیان شدند.

وی تأکید کرد: اگر افراد بدون شناخت کافی و سواد کافی بورسی وارد بازار سهام شوند، قطعا با زیان مواجه می‌شوند.

این اقتصاددان در پاسخ به سوال آیا روند فعلی بازار بورس برای شکست حباب است؟ گفت: در حال حاضر ارزش بازار سرمایه حدود 6 هزارمیلیارد تومان است و حداقل نیمی از این حباب است. کل ارزش نقدینگی ما کمتر از سه هزار میلیارد تومان است و کل ارزش تولید ناخالصی داخلی ما کم تراز 3هزار میلیارد است. بنابراین هیچ چیزی نمی تواند جلو کاهش روند نزولی سهام را بگیرد.

سلطانی افزود: خودمان را فریب ندهیم، هیچ نقدینگی و قدرت اقتصادی وجود ندارد که وضعیت بازار بورس را به ثبات برساند و روندهای آتی بازار به سمت کاهش این حباب ها می رود و قطعا حباب بازار سهام، مسکن، طلا و دلار در حال تخلیه شدن است.

این اقتصاددان در پایان ضمن اشاره به عدم تاثیر تخلیه حباب های بازار به روند بورس گفت: روند تخلیه حباب طبیعی است و هیچ گونه تأثیری بر روند بازار ندارد و مقصر اصلی ایجاد حباب در بازار سرمایه خصولتی‌ها و دولتی‌ها هستند.

229304

نظرات شما ( 2 نظر )

بینام |
جمعه 3 بهمن 139920:13
پالایش یکم هم حباب داشت ؟!
چرا ما رو ضرر دادند.
علی |
جمعه 3 بهمن 139910:51
گفت: در حال حاضر ارزش بازار سرمایه حدود 6 هزارمیلیارد تومان است و حداقل نیمی از این حباب است


🤔😳