آقابزرگی در گفت و گو با پرسون؛

دولت به مردم آگاهی های لازم برای ورود به بازار سرمایه را نداد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که مسئولین باید به مردم آگاهی های لازم برای ورود به بازار سرمایه را می دادند، گفت: در نهایت مردم خودشان سرمایه گذاری در بازار سهام را انتخاب کردند.

به گزارش سایت خبری پرسون، با جذب سرمایه های مردم در بازار بورس، این بازار چند ماه پیاپی روند صعودی را به نمایش گذاشت. اما این روزها شاخص در بازار سهام یک روز مثبت و یک روز منفی می شود. این عدم ثبات و ضررها باعث نارضایتی کسانی شده که اخیرا وارد بازار سرمایه شدند. این افراد در پی افزایش عرضه در سال 99 سرمایه گذاری در بازار سرمایه را انتخاب کردند و حالا نگران سرمایه های هر چند اندک خود در این وضعیت رکود تورمی در کشور هستند.

اما خواسته های مردم چقدر منطقی است؟ نقش دولت در این میان چیست؟

برای پاسخ به این سوال ها خبرنگار اقتصادی پرسون گفت و گویی با فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه داشته که به شرح ذیل است.

فردین آقابزرگی در رابطه با جذب مردم به بازار سرمایه گفت: مردم باید بدانند کسب سود بدون ریسک و یا رشد پیاپی در بازار سرمایه امکان پذیر نیست. بهترین اتفاق این بود که مسئولین به مردم آگاهی های لازم در رابطه با بازار سرمایه را ارائه می کردند.

وی ادامه داد: طبق شنیده ها اخیرا گفته اند که 150 شرکت دیگر می خواهیم بفروشیم. این ها از مواردی است که باعث هیجان در بازار سرمایه می شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: هرچند مسئولین از ارائه آگاهی های لازم برای سرمایه گذاری در بورس اجتناب کردند اما باید توجه داشته باشید که مردم تصمیم گیرنده اصلی بودند. برای مثال اگر بنده را برای شرکت در یک پروژه ساخت و ساز دعوت کنند و من بدون اطلاعات لازم ریسک این کار را بپذیرم نمی توانم گلایه ای داشته باشم چرا که به انتخاب خودم آن سرمایه گذاری را انجام دادم.


بیشتر بخوانید؛

کام تلخ فعالان بازار سرمایه در این ماه

پذیرش FATF بازار سرمایه را تخصصی تر می کند


آقابزرگی در رابطه با وضعیت سهام عدالت گفت: در سال 99 تقاضا بیش از اندازه در بازار سرمایه باعث 300 درصد بازدهی در تقریبا 4 ماه شد.

وی افزود: دولت باید اصل 44 قانون اساسی در واگذاری سهام عدالت، سهام مدیریتی و کاهش تصدی گری را محور اصلی تصمیمات خود قرار دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر حتی نحوه عرضه ETF مغایر با اصل 44 قانون اساسی است. چرا که مدیریت این سهام که مشمول واگذاری بوده کماکان در قالب مدیر این صندوق در دست دولت است.

آقابزرگی در پایان تأکید کرد: باید یک تصمیماتی در مورد نحوه واگذاری سهام عدالت و یا حتی تسریع در فرایند خصوصی سازی سهم مازاد دولتی برای کاهش تصدی گری دولت اتخاذ شود.

227540