توکلی در گفت‌وگو باپرسون مطرح کرد؛

افزایش مهاجرت در دولت‌های اصولگرا

دکتر توکلی با بیان این که پدیده مهاجرت دو سو دارد گفت: آقازاده ها با رانت‌های دولتی سال‌های طولانی در خارج از کشور زندگی می کنند.

خبرنگار اجتماعی سایت خبری پرسون، گفت و گویی با نیره توکلی، جامعه شناس در رابطه با علل افزایش مهاجرت از ایران داشته که به شرح ذیل است.

نیره توکلی بیان کرد: مواقعی که دولت‌های اصولگرا در ایران حاکم هستند پدیده مهاجرت از ایران به شدت افزایش می یابد.

وی افزود: افزایش ناامیدی در جامعه با مهاجرت رابطه مستقیم دارند. موانعی که برای فعالیت های فرهنگی، اقتصادی و مدنی جوانان وجود دارد به علاوه تاثیرات تبلیغات بیمارگونه و دروغین عامل مهاجرت از ایران است.

این جامعه شناس ادامه داد: در تبلیغات شرایط خارج از ایران مانند بهشت نمایش داده می شود در حالی که در خیلی از موارد از جهنم نیز بدتر است. بر اساس اطلاعات موجود وضعیت کمپ های مهاجرت و پناهندگی چند درجه بدتر از جهنم است.

توکلی با بیان این که گرایش به مهاجرت صرفا در اقشار پایین جامعه و کسانی که به جمهوری اسلامی اعتقاد ندارند نیست تصریح کرد: پدیده مهاجرت از ایران دو سو دارد. یک گروه اقشار ضعیف هستند گروه دیگر آقازاده ها. علاقه به مهاجرت میان افرادی که اعتقاد واقعی و یا صوری به جمهوری اسلامی دارند کم نیست. بسیاری از خانواده های اصولگرا و مذهبی در خارج از کشور زندگی می کنند.

وی بیان کرد: آقازاده هایی در خارج از ایران زندگی می کنند الگوی مناسبی برای جوانان نیستند. حضور این افراد صرفا برای تحصیلات نیست. آقازاده ها با رانت های دولتی سالها در خارج از کشور زندگی می کنند و بچه دار می شوند.

توکلی تصریح کرد: این گروه به صرف هزینه های بالا و یا ازدواج های صوری احتیاجی ندارند. سالها برای گرفتن گرین کارت هزینه می کنند.

این جامعه شناس با بیان این که یکی از شرایط اخذ اقامت خرید ملک در کشور مقصد است تأکید کرد: باید تحقیق شود ایرانیانی که در دبی و ترکیه ملک می خرند چه کسانی هستند. اکثر این املاک از مناطق بالا و متوسط خریداری می شود. افرادی که مدعی ناراحتی از فقر مردم هستند از خرید ملک و زندگی در خارج کشور مستثنی نیستند.

229274