یک کشته بر اثر انتشار گاز مونوکسیدکربن در حصارک نسیم شهر

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان آتش نشانی طی تماس با سامانه ۱۲۵ سازمان اتش نشانی نسیم شهر یک مورد گاز گرفتگی منزل مسکونی واقع در حصارک پایین کوچه لاله ۱۴ طبقه همکف به سازمان اعلام گردیده که بلافاصله تیم امداد به محل حادثه اعزام شدند که با چک کردن علائم حیاطی متاسفانه فرد حادثه دیده فوت شده بود.

به گزارش سایت خبری پرسون از بهارستان، ترکمانی گفت: با شروع فصل سرما استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می یابد و مهمترین نکته در استفاده از این وسایل، توجه به ایمنی و شرایط مناسب و بهداشتی آنها است.

رئیس سازمان آتش نشانی نسیم شهر افزود: در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی و یا عدم احتراق کامل این وسایل و یا در صورت تهویه نامناسب فضایی که وسایل گرمایشی در آن وجود دارند، گازهای خطرناک ایجاد شده و تجمع این گازها منجر به مسمومیت یا گاز گرفتگی افراد می شود، همچنین کاهش اکسیژن محل نیز می تواند باعث مشکلات جدی تنفسی و ایجاد خطر شود.

وی در ادمه افزود: عمده ترین گاز خطرناک تولید شده از وسایل گرمایشی در شرایط نامناسب، گاز مونوکسید کربن است. این گاز، بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیر محرک است که میل ترکیبی آن با هموگلوبین خون بسیار بیشتر از اکسیژن است.


بیشتربخوانید؛

«مرگ خاموش» به خانه زوج فسایی دعوت شد


رئیس سازمان آتش نشانی نسیم شهر در ادامه توضیح داد: وقتی فردی در معرض استنشاق گاز منوکسید کربن قرار می گیرد، این گاز در خون جایگزین اکسیژن شده و اکسیژن رسانی به بافت های بدن و از جمله مغز را کاهش می دهد و باعث بروز مسمومیت و اختلال سیستم عصبی می شود، بنابراین قدرت هر گونه اقدامی از فرد مسموم سلب می شود و در نهایت فرد را به کام مرگ فرومی برد.

مسمومیت با گاز مونوکسید کربن که به قاتل خاموش معروف است، در کودکان سریعتر بروز می کند، اما در سالمندان عوارض عصبی جدی تری به جای می گذارد.

نشانه های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شبیه علائم آنفلوانزا است و شاید در ابتدا توجهی به آن نشود، علایمی چون ضعف جسمانی، خستگی، کاهش قدرت عضلانی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، کاهش دید و خمیازه کشیدن در این مسمومیت مشاهده می شود و هرچه مسمومیت به پیش می رود علایم جدی تری بروز می کند.

این قاتل خاموش برای پخش در سراسر بدن به زمان زیادی نیاز ندارد، بسته به میزان غلظت گاز در هوا، سن فرد، مقاومت بدن، وضعیت سلامتی و برخی مولفه های دیگر، ظرف مدت زمان چند ساعت، فرد مسموم و در نهایت به حالت اغما رفته و مرگ عارض می شود. در غلظت های بالا گاهی تا چند دقیقه تنفس این گاز برای کشتن یک نفر کافی است.

ترکمانی در پایان افزود: انتشار مونوکسید کربن از سوختن ناقص سوخت های فسیلی مثل نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب حاصل شده و اغلب در فصل سرما و اوایل بهار، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن بسیار شایع است، سالانه شاهد مرگ و یا معلولیت ذهنی تعداد زیادی از هموطنان به دلیل مسمومیت با این گاز خطرناک هستیم.

مهدیزاده استان تهران

228697