معاون وزیر نیرو در گفتگو با پرسون؛

سهم اندک انرژی های نو در اجرای برنامه ششم / از تولید برق پاک عقب هستیم

این روزها آلودگی هوا در کلانشهرها متهم جدیدی پیدا کرده است؛ تولید برق در نیروگاه ها که با سوزاندن سوخت مازوت انبوهی از آلاینده ها را روانه هوا می کند.

به گزارش سایت خبری پرسون، در گذشته سوخت نیروگاه های برق از طریق گاز تامین و مازوت را به عنوان یک ماده نفتی صادر می شد، اما این روزها به واسطه تحریم ها کشورمان توان صادرات مازوت را ندارد از همین رو این مایع آلوده کننده هوا روانه بازار داخلی و گاز جایگزین صادرات شده است، به طوری که کوره های آجرپزی، کوره های سیمان و نیروگاه های تولید برق از مازوت استفاده می کنند؛ این در حالی است که تولید برق در کشورمان از دو دهه پیش به سمت انرژی های پاک مانند انرژی خورشیدی، بادی، آبی و زمین گرمایی رفته و اقدامات قابل توجهی در تولید برق به شکل تجدید پذیر صورت گرفته است؛ اما آن طور که باید جهشی در تولید این نوع برق به وجود نیامده است.

خبرنگاراقتصادی پرسون برای اینکه از وضعیت تولید برق به شکل پاک باخبر شود گفتگویی با محمد ساتکین معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) انجام داده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی پرسون درباره اینکه طبق برنامه ششم توسعه قرار شد که تولید برق انرژی های تجدید پذیر 5 درصد مصرف برق کشور را تامین کنند، در حالی که این روزها حدود یک درصد از برق کشور از تجدیدپذیرها صورت می گیرد، علت این عقب ماندگی چیست؟ گفت: یک برنامه ریزی صورت گرفته بود که تا پایان برنامه ششم توسعه 4 تا 5 هزار مگاوات برق از انرژی های تجدید پذیر تولید شود، اما به دلیل شرایطی که برای کشور به وجود آمد از این برنامه عقب ماندیم؛ یکی از این دلایل تحریم ها است، اینکه برخی از کشورهای اروپایی روز به روز صنعت تولید برق به شکل پاک را توسعه می دهند و بر اساس برنامه تعریف شده قدم برمی دارند به دلیل این است که آنها در شرایط تحریمی قرار ندارند.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: پیش بینی اولیه برنامه ششم توسعه در حوزه تولید برق تجدید پذیر این بود که در سال 1400 نیروگاه حرارتی 2هزار و 700 مگاوات توسعه پیدا کند که معادل دو و نیم میلیارد متر مکعب گاز است و این میزان در قانون بودجه لحاظ شد، حال سازمان انرژی های تجدید پذیر وارد میدان تولید برق پاک می شود و عنوان می کند از 2 هزار و 700 مگاوات تعریف شده در افزایش تولید برق کشور 300 مگاوات آن را بر عهده می گیرم، در اینجا حدود نیم میلیارد مترمکعب گاز برای کشور صرفه جویی ایجاد کرده است و وزارت نفت باید هزینه این میزان گاز صرفه جویی شده را به سازمان ساتبا دهد یا می تواند از فروش گاز به داخل کشور یا به شکل صادرات و یا به شکل حواله این اقدام صورت گیرد؛ که متاسفانه این موضوع باتوجه به اینکه قانونی است به اجرا در نمی آید.

تولید برق از طریق انرژی های پاک به این میزان اندک با این شرایط طبیعی است، اما امیدواریم در صورتی که شرایط تحریم ها برطرف شود و سرمایه گذاری داخلی و خارجی افزایش یابد و از سوی دیگر موانع مالی توسعه انرژی پاک برطرف شود تولید برق تجدید پذیر افزایش یابد.

ساتکین افزود: این قانون از سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است اما تا این لحظه به اجرا درنیامده است و سازمان برنامه و بودجه ردیف بودجه برای این موضوع تعریف نکرده است که در این زمینه سازمان انرژی های تجدیدپزیر و بهره وری انرژی برق به دنبال احیا کردن این قانون هستند، بنابراین اگر ما نتوانستیم به 4 هزار مگاوات برق تولید انرژی های تجدید پذیر که در برنامه ششم توسعه تعریف شده برسیم به دلیل این است که شرایط ایجاد آن در کشور در حوزه منابع مالی مهیا نبوده است.


بیشتر بخوانید:

پتانسیل بالای ایران برای تولید انرژی تجدیدپذیر

عقب ماندگی در تولید انرژی های تجدید پذیر


وی گفت: تولید برق از طریق انرژی های پاک به این میزان اندک با این شرایط طبیعی است، اما امیدواریم در صورتی که شرایط تحریم ها برطرف شود و سرمایه گذاری داخلی و خارجی افزایش یابد و از سوی دیگر موانع مالی توسعه انرژی پاک برطرف شود تولید برق تجدید پذیر افزایش یابد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون در باره اینکه تجهیزات انرژی های تجدیدپذیر به شکل بومی سازی و داخل سازی انجام می شود؟ گفت: تجهیزات تولید برق از انرژی های پاک در بازار مصرف داخل هم توسط تولیدکنندگان داخلی و هم واردات تامین می شود، تولید داخلی کاملا صفر تا صد به شکل بومی سازی است و در اینجا سازمان انرژی های تجدیدپذیر یک بسته حمایتی برای رونق تولید در تجهیزات در نظر گرفته است، به این شکل که اگر واحد تولیدی اقدام به تولید برق پاک کند و تجهیزاتش را از تولیدکنندگان داخلی خریداری کرده باشد تعرفه برق آن واحد نسبت به واحدهایی که از تجهیزات خارجی استفاده کرده اند 30 درصد گران تر خریداری می شود.

گفتگو از: محمد خادمی

228670