در گفتگو با تحلیگران واکاوی شد؛

ریزش بورس؛ هیولای تازه واردها / بازگشت اعتماد به بازار سرمایه زمان‌بر است

ریزش بورس پس از دوره‌ای از رونق، از جمله اتفاقاتی بود که سرمایه‌گذاران را با شوکی شدید مواجه کرد و اکنون چنین گفته می‌شود که بازگشت اعتماد و تعادل به آن زمان‌بر است.

به گزارش سایت خبری پرسون، هرچند از همان روزهای ابتدایی ریزش بورس، مقامات بورسی التهابات ایجادشده در بازار سرمایه را مقطعی عنوان کردند، اما بررسی آمار معاملات در این مدت نشان می‌دهد سهامداران و سرمایه‌گذاران بورس به دلیل تردید نسبت به آینده بازار، از سرمایه‌گذاری مجدد منصرف شده‌اند و با به اوج رسیدن ریزش‌ها بر تعداد افرادی که از بورس خارج‌شده و سرمایه خود را وارد به بازارهای موازی می‌کنند افزوده ‌شده است و البته صفوف طولانی بازار ارز نیز حاکی از آن است که به‌تدریج سهامداران بیشتری جذب بازارهای موازی می‌شوند. اتفاقی بی‌سابقه در دادوستدهای بازار سهام که شرایط دیگری را رقم زده است.

واقعیت آن است که با چرخش بازار بورس، جدا از بحث از دست رفتن سرمایه عده‌ای از مردم، بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که از دست رفت اعتماد مردم بود و جبرانش اگر غیرممکن نباشد دشوار است زیرا مردم به همان سرعتی که نقدینگی خود را وارد بورس کردند برای خارج کردن پول خود هم با سرعت بیشتری وارد شدند و قطعا به زودی اعتماد آن‌ها باز نخواهد گشت.

*آینده بازار بورس، نامشخص است
خبرها و مشاهدات میدانی، حاکی از خروج نقدینگی‌های فراوانی از بازار بورس است. درواقع کاهش مداوم شاخص بورس در هفته‌های گذشته، خروج ده‌ها میلیارد تومان پول از این بازار به مقصد بازارهای موازی را درپی داشته است. که این روند، تلاطم قیمتی شدیدی را در این بازارها ایجاد کرد. در این‌ بین، مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس تلاش کردند حقوقی‌های بزرگ بازار سرمایه را به حمایت جدی از بورس وادار کنند اما گویا این فرایند، هم چندان موفقیت آمیز نبوده است و همچنان شاهد نابسامانی این بازار هستیم.

گفتنی است که اظهارات ضد و نقیض مسئولان دریکی چند ماه اخیر و اختلافات دو وزارتخانه اقتصاد و نفت، جدی نگرفتن هشدار سهامداران مبنی بر دخالت دولت در بورس، ورود افراد نا آگاه به علم بورس و رفتارهای هیجانی آن‌ها به‌علاوه آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت و خروج پول توسط عده‌ای از سهامداران به دلیل ترس از ضرر بیشتر، ازجمله عوامل تأثیرگذار در ریزش بازار بورس عنوان می‌شود.

حال اینکه ریزش بورس تا چه زمان ادامه دارد موضوعی است که براساس اظهارات ارائه شده فعلا نمی توان پیش‌بینی خاصی از آن داشت. اگرچه معاملات هم نشانی چندان رضایت بخش از بازگشت رونق به این بازار ندارد. ازطرفی هم عده ای از کارشناسان با تأکید بر صبوری سهامداران، اعتقاد بر بازگشت شرایط مثبت به این بازار دارند. پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اگر سهامداری به دنبال کسب بازدهی در ۶ ماه دوم سال است، تأکید می‌کنم که بر روی سهام خود باقی بماند. همچنین سینا سلیمانی مشاور سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین، بیان می‌کند: واقعیت این است که شرایط بازار تا حدودی هیجانی شده است. سهم‌های بزرگ در هفته‌های اخیر با اصلاح مواجه بوده و برخی از سهم‌های کوچک‌تر نیز، حدود ۴۰ درصد تاکنون اصلاح داشته‌اند.


بیشتر بخوانید:

همکاری بورس و مجلس برای حل مشکلات بازار سهام

نمی توان بر گفتمان امروز جامعه بورسی ایران خط بطلان کشید/ضرورت تشکیل کانون سهامداران حقیقی


علیرضا تاجبر عضو هیات مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار نیز معتقد است نکته قابل‌توجه معقول شدن روند معاملات است که نسبت به گذشته تفاوت بسیاری دارد؛ به‌طوری‌که هیجان سابق را کمتر شاهد هستیم، به عبارتی بازار سرمایه به سمت بالغ شدن پیش می‌رود و این روند ادامه‌دار خواهد بود.

فرزاد نبی زاده دیگر کارگزار بورسی نیز می‌گوید: بازار سرمایه برای خرید وفروش است و بر اساس عرضه و تقاضا و ارزشمندی سهام پایه‌گذاری شده و باید اجازه دهیم تا سازوکار عرضه و تقاضا بازار را به تعادل برساند. تجربه نشان داده برخی جهت‌گیری‌ها چه در بورس ایران و چه در بورس‌های جهانی نتیجه معکوس داده، پس از نوسانات فعلی هم عبور خواهد کرد. به گفته این فعال، بازار سرمایه در پائیز با نوساناتی همراه است اما در صورت عملکرد درست متولیان در مدیریت مشکلات موجود در پایان این فصل به تعادل رسیده و به مسیر رشد و رونق بازمی‌گردد.

*بازگشت تعادل به بازار بورس زمان‌بر است
محمدرضا شهنام پور تحلیل‌گر اقتصادی معتقد است که، بازگشت اعتماد به بازار بورس زمان‌بر است. به گفته این کارشناس، اعتماد مردم ازدست‌رفته است که دلایلی چون درگیری ۲ وزارتخانه نفت و اقتصاد و فروش سهام عدالت فضایی احساسی و عجول در این بازار به وجود آورد که باعث برهم ریختگی بورس شد.

وی می‌افزاید: همچنین فقدان حمایت شرکت‌های حقوقی در زمانی که باید این سیستم را حمایت می‌کردند بر مشکلات بازار بورس افزود. آن‌ها به‌جای پشتیبانی از خصوصی ها شروع به دریافت امتیاز کردند و همین رفتار باعث افت قیمت‌های این بازار شد.

شهنام پور یادآور می‌شود که اگرچه این موارد درگذشته هم وجود داشته اما این بار با بازاری روبرو بودیم که تازه واردها زیادی داشت و رفتارهای ناشیانه آن‌ها باعث ایجاد این شرایط شد و تازه واردها، ۳۰ درصد از سرمایه خود را از دست دادند.

این کارشناس بورس، در رابطه با بازگشت رونق به بازار، تصریح می‌کند: تا زمانی که نرخ دلار و طلا افزایشی است سرمایه‌های مردم هم به‌طرف این بازارها روانه می‌شود و با وجود نااطمینانی مردم نسبت به بورس، این بازار همچنان راکد می‌ماند. اما به‌محض توقف یا کاهشی شدن نرخ دلار یا طلا، بازار بورس دوباره رونق خواهد گرفت.

زمانی که نرخ دلار و طلا افزایشی است سرمایه‌های مردم هم به‌طرف این بازارها روانه می‌شود و باوجود نا اطمینانی مردم نسبت به بورس، این بازار همچنان راکد می‌ماند. اما به‌محض توقف یا کاهشی شدن نرخ دلار یا طلا، بازار بورس دوباره رونق خواهد گرفت.

وی اظهار می‌کند: به‌تدریج سرمایه‌گذاران واقعی و قدیمی، نقدینگی خود را وارد این بازار می‌کنند و بازار به آهستگی سمت سیر صعودی خواهد رفت؛ و موردی که باید به آن توجه کرد آنکه نباید به ‌هیچ‌وجه در کوتاه‌مدت انتظار روند پرسرعتی را از بازار بورس داشت.

شهنام پور تأکید می‌کند: فعلاً بورس در شرایطی قرار دارد که می‌بایست سهامداران از تصمیمات هیجانی پرهیز کنند و آن عده که متمایل به ورود به این بازار هستند در قدم نخست اطلاعات خود را از این بازار افزایش دهند. و در صورت اطلاعات ناکافی، از مشاوره و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند چون هر اشتباهی شاید منجر به ضرر بزرگی برای آن‌ها شود.

به گفته این تحلیلگر بورس، افرادی که درخواست سود در کوتاه‌مدت رادارند فعلاً از ورود به بازار بورس دوری کنند و سرمایه خود را ترجیحاً وارد یکی از بازارهای موازی دیگر نمایند. چون همان‌گونه که اشاره شد بازار بورس برای بازگشت به تعادل و سوددهی نیازمند گذشت مدت‌زمانی طولانی باشد.

228459