به بهانه انتخابات خانه مطبوعات در کرمانشاه مطرح شد؛

نبود اطلاع رسانی یا نبود افراد غیر متخصص در مجموعه ها

یادداشت/نگاهی به تجمع اعتراضی اعضای خانه مطبوعات استان کرمانشاه به نبود اطلاع رسانی مناسب برای انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات

سایت خبری پرسون- اطلاع رسانی ضعیف، نبود تبلیغات حرفه ای روز و وجود افراد غیرمتخصص در مجموعه ها مشکلاتی ثابت در همه عرصه های اداری سرزمین ما ایران است. در جدید ترین بروز این مشکلات می توان به عدم اطلاع رسانی دقیق و حرفه ای در مورد مجمع عمومی انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات استان کرمانشاه اشاره داشت.

انتخاباتی که باید از قبل بصورت عمومی میان اعضا اطلاع رسانی می شد که نشد! و همین امر موجب تجمع اعتراضی خبرنگاران شد؛ بعد از تجمع اعتراضی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه جلسه ای فوری با تعدادی از اصحاب رسانه و خبرنگاران معترض ترتیب داد و عنوان کرد: بروز چنین مشکلاتی در ادارات نبود متخصصان کافی در چنین مجموعه هایی است.

بسیاری از رسانه های کرمانشاه قابل به گفتمان با یکدیگر نبوده و انتظار داریم اصحاب رسانه استان نسبت به تغییر رفتار فرهنگی در بین خویش اقدام کنند. متاسفانه برخی از مدیران و کارمندان وظایف خود را فراموش کرده و باعث بروز چنین اتفاقاتی می شوند. رفتار حرفه ای کارمندی و مدیرتی ذاتی است و نمی توان با زور به کسی آن را تحمیل کرد.

بعد از مطرح شدن این سخنان و تحلیل آن ها می توان عمق فاجعه را در سیستم اداری دید و ضعف برخی از کارمندان و مدیران را بخوبی مشاهده کرد. در ادامه این نشست بهرام فاضلی مدیر کل ارشاد اسلامی کرمانشاه گفت: در رابطه با مبحث خانه مطبوعات آنچه وجود دارد ظرفیتی قانونی است، اما یکی از نقدهای وارده بر اساسنامه انتخابات خانه مطبوعات موضوع عدم وجود سقف در دوره های انتخاباتی است. از خانه مطبوعات از سر صدق درخواست دارم برای این نوع برگزاری انتخابات سقفی تعیین و اطلاع رسانی حرفه ای داشته باشند. وقتی سقفی تعیین نگردد؛ مشکلات کم کم خود را آشکار می کنند تا جایی که فعالان رسانه ای و خبرنگاران با مدیران غیر متخصص دیگر همکاری نمی کنند و همین موضوع باعث کند شدن و ایجاد اختلال در روند انتخابات می شود.

بعد از شنیدن این سخنان بازهم ضعف مدیریتی در ادارات را می توان مشاهده کرد که باعث بروز مشکلات و پا گذاشتن روی حق از سوی این مدیران می شود.

در ادامه مدیر کل ارشاد استان کرمانشاه بیان کرد: انتقاد اصلی من به نبود اطلاع رسانی خانه مطبوعات است. من هم در جریان انتخابات خانه مطبوعات نبودم تا روز قبل که از طریق یکی از همکاران مطلع شدم. موضوع ذکر شده باز هم سو مدیریت و متخصص نبودن مدیر مربوطه را نشان میدهد که امیدواریم بعد از اعتراض این مشکل را حل و رفع کنند. البته باید یاد آور شد که تنها مشکل این نیست بلکه انتقاد های بسیاری به این مجموعه وارد هست. خانه مطبوعات یک نهاد رسانه ای است که مقام معظم رهبری بارها به اهمیت رسانه در جامعه و در بین الملل تاکید کرده است که متاسفانه ما به آن بی اهمیت هستیم؛ بی توجهی و بی اهمیتی باعث بروز مشکل شده است.

انتقاد دیگر من به این موضوع است که چرا ادارات سه نفر روابط عمومی دارند که هر کدام دارای نشریه هستند آیا نباید این مشکل حل شود؟ بار ها در جلسات از زحمات مدیریت خانه مطبوعات قدر دانی کرده ایم و زحمات ایشان را نادیده نگرفته ایم اما انتظار داریم که وی نیز مشکلات را حل و فصل کنند و نادیده نگیرند.

خانه مطبوعات تنها تشکیلات قانونی، نظام‌ مند و شناخته شده در حوزه کاری مطبوعات در سراسر کشور است که می تواند در ارتقاء سطح کمی و کیفی مطبوعات اثرگذار باشد که طبیعتا در همه استانهای کشور نیز این تشکیلات فعال است اما میزان اثربخشی فعالیت آن در استانهای مختلف کشور قطعا متفاوت است.

در استان کرمانشاه نیز بیش از 25 سال است که خانه مطبوعات فعال بوده و اکنون نیز در آستانه برگزاری دوره جدید هیات مدیره این تشکیلات است. نکته ای که در خصوص خانه مطبوعات استان کرمانشاه حائز اهمیت می باشد آن است که تصور می شود نوعی انحصارگرایی طی دو دهه گذشته در مدیریت تشکیلات خانه مطبوعات به وجود آمده و اهالی رسانه استان از این بابت گلایه ها دارند اما متاسفانه دوستان رسانه ای خودم در همین استان کرمانشاه در هر دوره از انتخابات خانه مطبوعات به جای ورود به کارزار انتخابات، با دور گرفتن از این فضا فقط و فقط شروع به نقد و تخریب می کنند در حالی که تصور بنده برای نشان دادن توانمندی خود باید عبور از کارزار انتخابات هم بپذیریم و در جایی که می دانیم اقبال عمومی در میان اهالی رسانه نداریم بنابراین دلیلی برای نقدهای بی مورد نمی ماند. من نیز پیش از این بارها در جمع دوستان رسانه ای ام تنها راهکار ایجاد تحول در این مجموعه را ورود به کارزار انتخاباتی دانسته و می دانم.

تنها راه اثربخش برای ایجاد تحول و پویایی خانه مطبوعات، صرفا ورود به انتخابات و ارائه برنامه هاست. امیدوارم که دوستان رسانه ای استان کرمانشاه اینبار راه را برای تغییر در مدیریت خانه مطبوعات و همچنین پویایی و نشاط این نهاد مدنی باز کنند.

آسیه کرمی استان کرمانشاه

228414