اختصاص اعتبار برای ذخیره‌گاه‌های زیست ‌کره ایران

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از اختصاص یک ردیف بودجه برای دو ذخیره‌گاه زیست کره در کشور خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، کیومرث کلانتری در کارگاه آموزشی آشنایی با ذخیره گاه های زیست کره افزود: ایران کشوری پهناور و دارای تنوع زیستی و طبیعی وسیعی است و اکنون ۱۳ ذخیره‌گاه زیست کره با نام های گلستان، میانکاله، ارسباران، ارومیه، ارژن و پریشان، گنو، حرا، هامون، دنا، تنگ صیاد، سبزکوه، توران، کویر و کپه داغدر برنامه انسان و کره مسکون یونسکو ثبت شده است.

وی اظهارداشت: هدف از ایجاد ذخیره‌گاه های زیست کره، توسعه مشارکت مردم در مدیریت منطقه، استفاده پایدار از سرزمین و انتفاع آنها از ذخیره گاه ها و حفاظت از تنوع زیستی اکوسیستم های نمونه کشور است.

کارگاه آموزشی مجازی آشنایی با ذخیره‌گاه های زیستکره با هدف تبیین مفاهیم، زون بندی، مدیریت و مشارکت ذی نفعان با همکاری دانشگاه تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و کمیسیون ملی یونسکو و مشارکت فعال استان ها در دفتر زیستگاه ها و امور مناطق این معاونت برگزار شد.


بیشتر بخوانید؛

فراکسیون محیط زیست تشریفاتی نیست


ذخیره‌گاه زیست‌کره، مناطق حفاظت‌ شده طبیعی - زیستی بین‌المللی هستند که علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی مانند ارائه سایت های مطالعاتی کم‌نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می کنند، اعلام ذخیره‌گاه‌های زیست کره برای جلوگیری از تغییرات برگشت‌ناپذیر و بهره‌برداری ناپایدار از منابع طبیعی، در عین نیاز به بهره‌برداری از طبیعت (باتوجه به رشد روزافزون جمعیت) شکل گرفته و به یکی از تقسیم بندی های مهم حفاظتی جهان تبدیل شده ‌است.

این مناطق حفاظت شده از طرف یونسکو تحت پوشش دفتر شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون (MAB) قرار دارند. از آغاز اجرای آن (دهه ۱۹۶۰ میلادی) تاکنون ۵۵۳ ذخیره گاه زیستکره در ۱۰۷ کشور جهان به ثبت رسیده‌است.

در سال ۱۹۷۱ سازمان جهانی یونسکو با توجه به نیاز کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته، برنامه‌ای تحت عنوان انسان و زیست‌کره (MAB) در سطح جهانی به مرحله انجام درآورد، جلسات شورای هماهنگی هر دو سال یکبار و اجلاس‌های عمومی و منطقه‌ای نیز در فاصله دو سال به‌طور مرتب تشکیل می‌ شود.

منبع: ایرنا

228240