آیا خبر تعطیلی کشتی کلاسیک زنان صحت دارد؟

این روزها خبر تعطیلی کشتی کلاسیک زنان به گوش می‌رسد و انتشار این خبر موجب نگرانی برخی از علاقه‌مندان شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، خبر تعطیلی کشتی کلاسیک زنان در حالی این روزها مطرح می‌شود که این پرسش به ذهن می‌رسد که ادامه این رشته بدون حمایت و عدم استقبال کشورهای دیگر آیا مقدور و توجیه فنی دارد یا خیر. «علیرضا دبیر» رییس فدراسیون کشتی اعتقاد دارد وقتی در رشته‌ای که از نظر شرعی و اسلامی و همچنین با توجه به نوع لباس و پوشش مربوط به آن نمی‌توان برنامه و مسابقه‌ای داشت، چرا باید آن‌ را دنبال و برای آن سرمایه‌گذاری کرد.

کشتی کلاسیک زنان در سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرد و فدراسیون کشتی توانست مجوز لباس کشتی کلاسیک دختران ایرانی را از اتحادیه جهانی کسب کند و برای نخستین بار زنان کشتی‌گیر ایرانی به مسابقات بین‌المللی رفتند.

کشتی کلاسیک زنان، یکی از رشته‌های غیرالمپیکی ورزش کشتی است که با درخواست فدراسیون کشتی ایران مختص زنان محجبه طراحی شد. پس از اینکه فدراسیون کشتی ایران درخواست خود مبنی بر راه‌اندازی کشتی برای زنان با حجاب را به اتحادیه جهانی داد، در آن آورد که کشتی به دلیل پوشش خاصی که دارد امکان فعالیت در این رشته را از بسیاری از زنان علاقه‌مند گرفته است.

از شهریور سال ۹۶ این رشته مورد تایید اتحادیه جهانی کشتی قرار گرفت و مسابقاتش در تقویم رسمی فدراسیون بین‌المللی این ورزش ثبت شد.

کشتی‌گیران کلاسیک تنها در یک مسابقه آن هم در سال ۹۷ به عنوان نخستین تورنمنت بین‌المللی در لبنان شرکت کردند و از میان کشورهای ارمنستان، سوریه، گرجستان، مصر، عراق، قرقیزستان، لبنان، اوکراین و ایتالیا با کسب ۹۹ امتیاز قهرمان شدند. رقابت‌هایی که با هزینه شخصی و فدراسیون برگزار شد که برگزاری این شیوه از مسابقات با هزینه گزاف به هیچ عنوان نمی‌تواند توجیه داشته باشد.

اگر قرار به توسعه کشتی کلاسیک زنان است باید همه کشورهای اسلامی و یا کشورهای علاقه‌مند به این نوع از سبک کشتی زنان از آن حمایت کنند و در برگزاری مسابقات مشارکت داشته باشند. چنانچه مقرر باشد ایران به عنوان مبدع کشتی کلاسیک زنان همه ساله برگزار کننده مسابقات و تامین کننده بودجه مورد نیاز این رشته باشد، به طور حتم ادامه آن برای کشتی کشورمان که خود با مشکلات مالی زیادی دسته و پنجه نرم می‌کند، هیچ توجیهی ندارد.


بیشتر بخوانید؛

ورزشکاران ایرانی همواره نشان داده اند که مرد روزهای سخت هستند

در کشور ما اهمیتی به ورزش بانوان داده نمی شود/ عدم حمایت و وجود اسپانسر در ورزش قایقرانی

انتخابی تیم ملی آلیش زنان اسفند ماه برگزار خواهد شد


از سوی دیگر در بین کشورهای اسلامی، بازی‌های ورزشی کشورهای اسلامی را داریم که در صورت موافقت مسوولان برگزار کننده، کشتی کلاسیک زنان را می‌توان در این مسابقات برپا کرد. در حالی که اتحادیه جهانی کشتی این سبک از کشتی زنان را به رسمیت شناخته حال باید برای توسعه آن نیز تلاش داشته باشد که حضور این رشته در بازی‌های کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۱ در ترکیه می‌تواند نقطه آغاز خوبی باشد.

با این وجود و با همه انتقاداتی که به راه‌اندازی کشتی کلاسیک زنان وجود دارد، راه‌اندازی این رشته و خودنمایی زنان کشتی‌گیر برای نخستین مرتبه فی نفسه برای ورزش زنان، یک نقطه مثبت و کارنامه قبولی می‌تواند باشد، همانطور که زنان وزنه‌برداری در سال‌های اخیر برای نخستین مرتبه در تاریخ این رشته به رقابت‌های بین‌المللی رفتند و به نوعی تابو شکنی کردند، زنان کشتی‌گیر نیز طی این سال‌ها و با فعالیت در این رشته توانایی‌های خود را تا حدودی نشان دادند.

اما در شرایط فعلی نهایت حضور علاقمندان به کشتی کلاسیک رقابت‌های قهرمانی کشوری است که بسیاری از کلاسیک‌کاران به دلیل علاقه زیاد به آن خواستار ادامه تا همین مرحله هستند و برای آنان تنها برپایی این رشته و تعطیلی نشدن آن اهمیت دارد.

هر چند در این مدت خبرهایی از گرایش دختران کلاسیک به کشتی آلیش به گوش می‌رسد، رشته‌ای که در خود مدال‌های جهانی و آسیایی را جای داده است و افتخارآفرینی بین‌المللی را با خود به همراه می‌آورد.

آینده این رشته هنوز نامعلوم است و فعلا تنها گزینه کلاسیک برگزاری مسابقات قهرمانی کشوری است و اکنون نمی‌توان برای آن مدال‌های خوشرنگ قاره کهن و جهانی را در نظر گرفت. حداقل تا زمانی که کشورها این رشته را بپذیرند و باز هم مشخص نیست که کلاسیک در برنامه‌های آنان جای می‌گیرد یا در همان سطح داخلی باقی می‌ماند.

منبع: ایرنا

228206