با حضور وزیر گردشگری؛

گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی اعطا شد

دومین جلسه مراسم اعطای گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی امروز در محل سالن آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، در این نشست که با حضور علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد، معاون صنایع‌دستی کشور، جمعی از استانداران، تعدادی از فرمانداران، شهرداران، مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی حضور داشتند و گواهی‌نامه ۱۵ شهر و روستا به مسئولان استانی ارائه شد.

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور گفت: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موظف به ایجاد شهرهای ملی صنایع‌دستی است. از تیرماه سال جاری چهارمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی برگزار شد و در این شورا پرونده‌های مختلف را بررسی کردیم که هفته گذشته ۱۴ شهر و روستا و در این جلسه ۱۵ شهر روستا به‌عنوان شهر و روستاهای ملی صنایع‌دستی اعلام خواهد شد.

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز که به‌عنوان مهمان ویژه در این جلسه حضور یافته بود، در سخنانی گفت: اهمیت این جلسه از آن جهت است که بعد از یک سال است که تقریباً کرونا در کشور آمده و گردشگری را نیز تا حد زیادی دچار مشکل کرده و با توجه به ارتباط گردشگری با صنایع‌دستی، برگزاری این جلسه و ثبت‌هایی که انجام شده اهمیت بسیار زیادی دارد.

حدادعادل در ادامه گفت: صنایع‌دستی نه تنها با محیط زیست سازگار است بلکه حتی از دورریختنی‌ها می‌توان صنایع‌دستی تولید کرد. بسیاری از چیزهایی که امروز دور ریخته می‌شود از طریق صنایع‌دستی می‌تواند تبدیل به یک کالای ارزشمند شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: برخی از صنایع‌دستی فوق‌العاده پیچیده است. به‌عنوان مثال صنعت فرش با وجود قدمت تاریخی بسیار پیچیده است. در حال حاضر نیازمند معرفی بهتر، عرضه گسترده‌تر و حمایت بیشتر از صنایع‌دستی هستم و نیازمند این هستیم که صنایع‌دستی را اقتصادی‌تر کنیم. این مهمترین کمک به مردم مناطق محروم است و به جای اینکه مردم مناطق محروم را با یارانه اداره کنیم باید کمک کنیم تا مردم مناطق محروم از طریق صنایع‌دستی امرار معاش کنند که این موضوع با گسترش و رونق گردشگری نیز ارتباط ویژه‌ای دارد.

او ادامه داد: صنایع‌دستی نیازمند ارز خارجی نیست اما مولد ارز است و از این لحاظ در اقتصاد مقاومتی کم‌نظیر است. ضمن اینکه گردشگران خارجی نیز علاقه فراوانی به صنایع‌دستی ایرانی دارند.

صادرات صنایع‌دستی تهران ۴۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نیز در این نشست گفت: در استان تهران اقوام مختلف کشور زندگی می‌کنند که همین مسئله باعث شده تا شاهد رشته‌های مختلف صنایع‌دستی باشیم و شهرهای مختلف این استان ظرفیت‌های زیادی در حوزه صنایع‌دستی و رشته‌های گوناگون دارند. در استان تهران ۱۵ هزار هنرمند صنایع‌دستی فعالیت دارند و ۶۰۰ فروشگاه صنایع‌دستی در این استان وجود دارد که تعدادی از آن‌ها نشان اعتماد دریافت کرده‌اند.

استاندار تهران به صادرات صنایع‌دستی در این استان اشاره کرد و افزود: از محل صادرات صنایع‌دستی در این استان، ۴۰ میلیون دلار ارزآوری داشتیم.

او سپس به ثبت ملی ورامین به‌عنوان شهر ملی شیشه و آبگینه اشاره کرد و افزود: ۱۵۰ صنعتگرحرفه‌ای در شهر ورامین که به‌عنوان شهر شیشه و آبگینه ثبت ملی شده است، در حال فعالیت هستند.

محسنی خاطرنشان کرد: بعد از ثبت ملی ورامین، ساخت المان شیشه، احداث بازارچه صنایع‌دستی، استانداردکردن آموزش‌ها و نیز برگزاری نشست‌های تخصصی را تعهد داده‌ایم و با جدیت آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

استاندار قم: استقرار بازارچه گوهر سنگ و عقیق در ورودی شهر قم

بهرام سرمست استاندار قم با اشاره به ظرفیت‌های موجود در این استان گفت: هزار کارگاه تولید زیورآلات و سنگ‌تراشی در استان فعال است و ۱۲۰۰ هنرمند نیز در هنر انگشتر مشغول به فعالیت هستند.

او ادامه داد: معادن سنگ‌های نیمه‌قیمتی، بازارهای زیورآلات و حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر خارجی و داخلی از حمله ظرفیت‌های استان قم به‌شمار می‌آید.

سرمست با اشاره به طی شدن مراحل ثبت ملی قم به عنوان شهر انگشتر تصریح کرد: تمامی اقدامات و مصوبات لازم برای این ثبت ملی در حال انجام است و شرح وظایف هر کدام از دستگاه‌های مربوط به آن‌ها ابلاغ شده است.

او افزود: در کمیته معادن استان نیز درباره استقرار بازارچه گوهر سنگ و عقیق در ورودی شهر برای عرضه محصولات و سوغات قم تصمیماتی اخذ شده است.

سرمست همچنین به تکالیف ابلاغ شده به شهرداری برای به‌کارگیری المان‌های شهر انگشتر در تبلیغات شهری و اخذ تسهیلات برای هنرمندان استان از بنیاد برکت اشاره کرد.

۲۵ هزار هنرمند فعال و ۲۸۸ کارگاه صنایع‌دستی در استان کرمانشاه

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در ادامه به اشتغال ۲۵ هزار هنرمند در حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: در استان ۲۸۸ کارگاه فعال است و ۱۲ هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

استاندار کرمانشاه درباره ثبت ملی تنبور در دالاهو با قدمت ۶ هزار ساله گفت: تنبور در این منطقه جزو لاینفک هر آئینی اعم از غم یا شادی است. راه‌اندازی خانه تنبور با مساحت ۳ هزار مترمربع در شهرستان دالاهو از جمله اقدامات صورت گرفته است که تا پیش از شیوع کرونا میزبان جشنواره‌های متعدد بود.

228131