معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل:

پل فیروزآباد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

پل فیروزآباد به عنوان اولین اثر معماری صنعتی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

به گزارش سایت خبری پرسون از اردبیل، پل تاریخی فیروزآباد در سال ۱۳۱۲ و در زمان جنگ جهانی دوم بر روی دو رودخانه گیوی چای و سنگورچای در بخش فیروزآباد شهرستان کوثر به دست آلمان ها و به دستور رضاشاه برای عبور و مرور نیروهای آلمانی ساخته شده است
این پل قدمتی بالغ بر 1400 سال دارد و ساخت آن 4 سال به طول انجامیده است که 35 منطقه توریستی، تاریخی و گردشگری را در خود جای داده است.
این پل به طول تقریبی ۲۰متر و با ارتفاع ۱۵ متر و عرض 5 متر دارای یک دهانه با قوس بیضی شکل می باشد که در هر دو طرف با دو هلال بزرگ و کوچک در طرفین بر روی صخره سنگ احداث شده است.
در ساخت آن از مصالح سیمان، بتن و سنگ با کنو‌های متعدد بر روی صخره طبیعی استفاده شده اما بدلیل عبور و مرور کامیون های سنگین و بی توجهی نسبت به مرمت آن دچار خسارت هایی شده است که نیازمند مرمت است که از سال 1388 مرمت آن توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل شروع شده ولی تکمیل نشده است
این پل امروزه تنها پل ارتباطی بر روی رودخانه گیوی چایی در منطقه و بخش فیروزآباد شهرستان کوثر مورد استفاده اهالی روستاها و مرکز بخش فیروز قرار دارد.

روستای فیروز آباد بدلیل قرار گیری در موقعیت جغرافیایی بهتر دارای وضعیت آب هوایی مناسب است و این روستا جزء ۲۰ روستای خوش آب و هوای ایران محسوب می شود.


بیشتر بخوانید؛

اعتراض فعالان محیط زیست اردبیل به جاده‌کشی در سبلان


پل فیروزآباد به عنوان اولین اثر معماری صنعتی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به ثبت رسید
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار کرد: در اولین همایش ثبت ملی آثار معماری صنعتی کشور در بندر ماهشهر استان خوزستان پل فیروزآباد به عنوان اولین اثر معماری صنعتی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
کریم لطفی ادامه داد: به دلیل مشارکت مهندسین اتریشی و ایتالیایی برای ساخت این پل فرم و مصالح ساخت پل متفاوت از پل‌های سنتی ایران است.
وی افزود: این بنا از بنا‌های عصر پهلوی اول است که به سبک غربی است و به دنبال صنعتی شدن غرب احداث شده است و تقریبا هیچ شباهتی با پل های به سبک ایرانی ندارد.

228030