گزارش پرسون از تکرار خبرهای بد؛

کردستان در راس هرم بیکاری کشور/ بی برنامه گی؛ بیماری مزمن استان

جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که کردستان نسبت به سال گذشته در بحث بیکاری وضعیت نامناسبت تری به خود گرفته است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، هر زمان که بانک مرکزی از تورم، بیکاری و... آماری را منتشر می کند با تاسف فراوان در رده های بالای این جداول نام کردستان همیشه به چشم می خورد و این در حالی است که با توجه به وضعیت این استان در بحث جغرافیایی، داشتن بازارچه های مرزی و... نباید هرگز در لیست سیاه شهرهای بیکار کشور قرار بگیرد.

با این وجود جدیدترین آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که «دیو بیکاری» بازهم در کردستان آزادانه جولان می زند و کسی را یارای مقابله با آن نیست.

جدیدترین آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که نرخ بیکاری در بیشتر استان های کشور یک رقمی شده است ولی این عدد هنوز در کردستان دو رقمی است و اکنون آمارهای مذکور، نرخ بیکاری در این خطه را 18 درصد اعلام می کنند که این اعداد با وضعیتی که کردستان دارد به هیچ وجه سازگاری ندارد.

براساس آمارهای بانک مرکزی نرخ بیکاری در کردستان در فصل پاییز امسال 13.1 درصد بوده است در حالی که این نرخ در پاییز سال گذشته، 12.9 درصد بوده که این نشان می دهد 0.2 درصد نرخ بیکاری در کردستان افزایش داشته است و جایگاه پنجم بیکاری کشور همچنان در اختیار این استان است.


بیشتر بخوانید؛

نرخ بیکاری در کردستان بالاتر از میانگین کشوری است

نرخ بیکاری در پاییز سال جاری کاهش یافت


همچنین آمارهای موجود از کاهش محسوس مشارکت اقتصادی مردم کردستان خبر می دهند و این وضعیت باعث شده است که بسیاری از افراد جویای کار در استان به مانند گذشته میلی به یافتن کار نداشته باشند که اگر وضعیت اینچنین نبود و جوانان در پی کار در جامعه فعالیت داشتند بی گمان نرخ بیکاری کردستان از رتبه پنجم به رتبه های چهارم و سوم و... تغییر جایگاه می داد.

علل بسیاری در بحث نرخ بالای بیکاری کردستان دخیل هستند که بی تفاوتی و کم کاری مدیران دولتی و بخش خصوصی سهمی در این جایگاه ناخوشایند استان در بیکاری دارند.

متاسفانه در کردستان شاهد طرح های اقتصادی بلندمدت نبوده و نیستیم و معمولا مدیران همواره به دنبال اجرای طرح های کوتاه مدت و زودبازده هستند که اینگونه عملکردها نمی تواند هرگز نرخ بیکاری در کردستان را اصلاح کند.

در کنار نرخ بالای بیکاری در کردستان، تورم هم در این استان همچنان یکه تازی می کند و باید گفت که وضعیت نامناسبت این دو حوزه یعنی بیکاری و تورم شاخصه های اقتصادی در کردستان را همچنان منفی نگه داشته است.

نبود برنامه های مدون، تخصصی، بی تفاوت مدیران، نبود راهکارهای اقتصادی و... تنها گوشه ای از عوامل مهم در نرخ بالای بیکاری و تورم در سطح استان کردستان است.

آیین مهر ـ استان کردستان

227964