گزارش پرسون از پیشتازی کردستان در تورم؛

یکه تازی تورم 54.2 درصدی در کردستان/ سفره هایی که روز به روز کوچکتر می شوند

آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که کردستان با داشتن تورم 54.2 درصد، در بین استان های کشور رتبه نخست تورم را در اختیار دارد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، در گزارشی که به تازگی از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، بیشترین نرخ تورم نقطه ای در کشور به کردستان با 54.2 درصد و کمترین نیز به استان قم با تورم 41.2 درصد تعلق گرفته است و این یعنی اینکه کردستان همواره رتبه های بالای تورم را هنوز در دستانش دارد.

بانک مرکزی ایران به صورت دوره ای وضعیت تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی و مالی در سطح کشور را مطرح می‌کند که چند روز پس از اعلام نرخ تورم در آذر ماه سال جاری، نرخ تورم استانهای کشور نیز منتشر گردید.

در این گزارش منتشر شده، بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای مربوط به کردستان با 54.2 درصد و کمترین نیز به استان قم با تورم 41.2 درصد تعلق دارد و در تورم 12 ماه منتهی به آذر نیز هرمزگان با نرخ 35.3 درصد نسبت به دیگر استان های کشور رتبه نخست را در اختیار دارد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده تورم نقطه به نقطه برای کل خانوارها (شهری و روستایی) در آذرماه 44.8 درصد بوده است و در استان کردستان این نرخ به 54.2 درصد بالاترین رقم تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است این یعنی اینکه مردم کردستان در آذرماه امسال برای خرید باید 10 درصد بیشتر نسبت به دیگر استانهای کشور پول پرداخت نمایند.


بیشتر بخوانید؛

تورم ۴۰ درصد هم فاجعه است!

مرکز آمار نرخ تورم آذرماه را اعلام کرد


از سوی دیگر این آمارها نشان می دهد که قیمت اقلامی همانند پوشاک، خوراکی، مبلمان، لوازم خانگی و... در کردستان نسبت به دیگر استان ها گران تر می باشد؛ در حال حاضر قیمت خوراکی و آشامیدنی در کشور در آذرماه 355 درصد بوده در حالی که این نرخ برای کردستان 361.2 درصد بوده است.

این آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که استان کردستان در بحث هزینه های بهداشتی، تفریح و... نسبت به دیگر نقاط کشور، جزو گرانترین شهرها می باشد.

براین اساس در آذرماه سالجاری شاخص قیمت بهداشت و درمان در کل کشور 222.6 درصد بوده اما در کردستان 223.1 درصد بوده است. شاخص قیمت تفریح و فرهنگ هم در کل کشور 356.1 درصد بوده اما در کردستان 422.3 درصد بوده است.

همچنین آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که شاخص قیمت کالاها و خدمات متفرقه در کردستان نسبت به میانگین کشوری بسیار بالاتر است و این رقم در کردستان 430.4 درصد و در کشور به صورت میانگین 297.3 درصد می باشد.

شفیعی ـ استان کردستان

226117