به گزارش سایت خبری پرسون، مهاجرت مهراد جم (خواننده) و ریحانه پارسا (بازیگر سینمای ایران) در فضای مجازی سرو صدای زیادی بهپا کرده است. رابطه دوستی مهراد جم نیز با یکی از شاخهای اینستاگرامی سبب شده که هر فیلمی از آنها در اینستاگرام منتشر میشود میلیونها بازدید کننده داشته باشد.
اما رابطه تعداد دنبال کننده با سایت های شرط بندی چیست؟ اگر تعداد فالوورهای یک سلبریتی خاص که زمینه و اشتیاق لازم برای جنجال های رسانه ای دارد؛ به یک میلیون نفر برسد، از طریق مافیا و شبکههای گسترده سایتهای شرطبندی از او دعوت میشود که به ترکیه مهاجرت کند. آنهم با پیشنهادهای اغوا کننده در مقایسه با زندگی لاکچری و لوکس او در ایران؛ این کار برای جلب مشتری و روی آوردن جوانان به سایتهای شرطبندی فوتبال و قمار مجازی است. جذابیتهایی مانند دوستی و رابطه عاشقانه (البته به ظاهر) دعواهای نمایشی و حواشی پیرامون آنها اغلب برای جذب فالوور بیشتر صورت میگیرد. در کنار این موضوعات، نمایش زندگی آنها در خودروها و ویلاهای لاکچری و زندگی رویایی، از سیاستهای مافیای شرطبندی است.
مهراد جم بیش از دو میلیون فالوور در اینستاگرام دارد و حال فردی که با او رابطه عاشقانه دروغین دارد ۱۰ میلیون ایرانی او را در اینستاگرام دنبال میکنند. جالب اینکه از زمانی که خبر دوستی این دو نفر در فضای اینستاگرام منتشر شده تقریبا ۸۰۰ هزار نفر به فالوورهای مهراد جم اضافه شده است. از نمونه بارز این افراد میتوان به پیام صادقیان، بازیکن اسبق باشگاه پرسپولیس با یک میلیون و ۳۰۰ هزار دنبال کننده اشاره کرد که باز کردن سایت شرطبندی توسط وی خبرساز و منجر به محرومیت 15 ساله وی از فوتبال شد. حتی میتوان مهاجرت ریحانه پارسا را نیز بیارتباط با این موضوع ندانست. او که فعلا ۶۴۶ هزار دنبال کننده دارد به تازگی اعلام کرده که قصد تاسیس سایت شرطبندی را ندارد ولی همزمان در اینستاگرامش درخواست تبلیغات کرده است.
پس بعید به نظر نمیرسد که همانند دهها موارد مشابه، تا چند وقت آینده فیلمهایی از وی با لباسهای چند هزار دلاری، خودروهای چند میلیون دلاری در ویلاهایی لاکچری منتشر شود. یا از طریق یک اتفاق و خبر در رابطه دوستیاش با یک چهره هنری که اتفاقا حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار فالوور دارد، بتواند تعداد دنبال کنندگانش را به بیش از یک میلیون نفر برساند و آن زمان وسیلهای میشود برای ساخت و تاسیس یک سایت شرطبندی فوتبال که توسط مافیا و شبکه قدرتمند آن مورد حمایت قرار میگیرد.
بسیاری از شاخهای مجازی که امروزه با لباسها و خودروهای لاکچری در اینستاگرام ویدئو میگذارند، با حمایت مافیای سایتهای شرطبندی، این امکانات در اختیارشان قرار میگیرد تا با جذابیت بصری در فیلمها و عکسهایشان، دنبال کننده بیشتری را جذب کنند، کما اینکه هدف اصلی مافیای پشت پرده و حامی این چهرههای مشهور، جذب هر چه بیشتر جوانان در اینستاگرام آنها است. جوانانی که اکثرشان قصد دارند یک شبه ره صد ساله را بروند و خیلی زود به ثروت برسند. جوانانی با میانگین سنی ۱۸ تا ۳۰ سال که تنها سرگرمی اکثرشان ورزش فوتبال است.
بیشتر بخوانید:
واکنش رضا صادقی به حواشی پیوستن او به مبلغان سایت شرط بندی
وقتی مقصر مدیریت فضای مجازی در نقش منجی ظاهر میشود/ فرار رو به جلوی آذریجهرمی بهجای پاسخگویی
آیا نیلی افشار و پویان مختاری دستگیر شدهاند؟
همه برای یک هدف
با این اوصاف، به نکته مهم ماجرا میرسیم و آن تشویق جوانان به حضور در سایتهای شرطبندی است که زیر نظر مافیای بسیار گستردهای از افراد بانفوذ اقتصادی و سیاسی اداره میشود. برخی از تبلیغات چهرهها در اینستاگرام، میلیونها بازدید کننده دارد و گاهی تعداد افرادی که پستهای اینستاگرامی آنها را میبینند، تعدادشان از مخاطبان تبلیغات در صدا و سیمایی بیشتر میشود که برای هر ۱۰ ثانیه تبلیغ میلیاردها تومان پول میگیرد. اگر در اینستاگرام و در صفحات افرادی همچون امیر حسین مقصودلو (مشهور به تتلو)، دنیا جهانبخت، ساشا سبحانی، داوود هزینه و دیگر شاخهای مجازی سری بزنید، تبلیغات سایتهای شرطبندی را مشاهده میکنبد.
سراب زیبای پولدار شدن
اما این سایتها چطور جیب جوانان را به امید میلیاردر شدن، خالی میکنند؟ پاسخ بسیار ساده است. آنها برای هر نوع بازی (مثل مسابقات فوتبال، بازی انفجار، رولت و …) در مرحله اول مبالغی بابت بردن به کاربر ارائه میدهند. پس از گذشت مدتی که پول به حساب کاربران واریز شد، آنها کاربران را اغوا میکنند تا مبالغ بیشتر و با ضرایب بیشتری این کار را انجام دهند. به عنوان مثال آنها مسابقات فوتبال در سراسر جهان را به کاربر ارائه میدهند و هر چه لیگ نامعتبرتر و ناشناختهتر باشد ضرایب مالیاش بیشتر است. مثلا لیگ قبرس و در بازی دو تیم اومانیا و آپوئل، ضریب بیشتری نسبت به مسابقه آرسنال و چلسی دارد و کاربر میتواند با ضریب بیشتری شرطبندی کند. هر چه بازی به پایانش نزدیکتر شود این ضریب افزایش پیدا میکند. مثلا در شرایطی که مسابقه با نتیجه مساوی صفر- صفر یا یک – یک دنبال میشود، سایت به کاربر این پیشنهاد را میدهد که اگر بازی یک گل دیگر برای فلان تیم داشته باشد چهار برابر مبلغی که با آن شرطبندی کرده است را برنده میشود و اگر گلی رد و بدل نشد، این مبلغ از حساب کاربر برداشته میشود. هر چه به دقایق پایانی مسابقه نزدیکتر شویم این ضرایب افزایش پیدا میکند و این سایتها معمولا به کاربر تیمهایی را پیشنهاد میکنند که در حال حمله هستند. در این زمان اگر کاربر برنده مبلغی شود، مدیر سایت از دسترس خارج میشود و افراد نمیتوانند به او دسترسی پیدا کنند، اما اگر بازنده شود این روند ادامه دارد.
گردش مالی ۱۲ هزار میلیاردی در سال
اما مبالغ این سایتها چطور رد و بدل میشود؟ پیش از افزایش تحریمها و قیمت دلار، مدیر سایت یک شماره حساب به کاربر ارائه میداد که مبلغی حدود ۲۰۰ دلار از طریق صرافیها به آن حساب واریز نماید و این پیش شرط ورود به سایت بود. اما با تحریمها و انتقال سخت ارز، مدیران و گردانندگان این سایتهای شرطبندی که فقط ابزار تبلیغشان در ترکیه است، به روستاهای دور افتاده میروند و به پیرمردها و پیرزنها که عمدتا سواد خواندن و نوشتن ندارند، مبلغی پرداخت میکنند تا با نام خودشان برای آنها یک حساب بانکی باز کند و هر بار که مبلغی به حساب آن فرد روستایی واریز شود، توسط مسئولان سایت سریع برداشت می شود.
این شماره کارتها هر چند روز یکبار نیز تغییر میکند تا شناسایی آنها سخت شود و اگر پلیس فتا این کارتها را مسدود کرد، پولی متضرر نشوند. گردش مالی این سایتها باور نکردنی است و طبق گزارش مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمانیافته پلیس فتا در دو سال اخیر رصدهای انجام شده در سایتهای قمار و شرطبندی منجر به تشکیل دو هزار و ۶۹۱ فقره پرونده قضائی با گردش مالی بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال شده است. پرونده هایی که می توان ریشه های آنرا در داخل کشور جستجوکرد و همتی جانانه را می طلبد. همتی که آغاز شده و اگربه سرانجام برسد درس عبرتی می شود برای همه نامردان.