دبیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل:

5 موزه در پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین راه‌اندازی شده است

با راه اندازی 5 موزه در پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین میزان ماندگاری گردشگران از ۲۵ دقیقه به بیش از چهار ساعت افزایش یافت.

به گزارش سایت خبری پرسون، نادر فلاحی در نشست مدیران این اداره کل با استاندار اردبیل گفت: موزه سنگ، موزه سفال، موزه سکه، موزه‌های شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و کوثر و موزه باستان‌شناسی گرمی از جمله طرح‌هایی است که اجرا شده و آماده افتتاح است.

به گفته وی، تکمیل و مرمت مدرسه پورسینا، تکمیل مرمت مدرسه تاریخی جعفر اسلامی، مرمت خانه رئیسی، تکمیل یادمان شهدای گمنام بیله‌سوار، مرمت سرای وکیل بازار تاریخی اردبیلی و برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات عمرانی در سرای زنجیرلو و برنج‌فروشان مجموعه بازار اردبیل نیز در سفر آتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان در ماه آتی بهره‌برداری خواهند شد.

وی بیان کرد: پنج موزه در پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین راه‌اندازی شده و این امر میزان ماندگاری گردشگران در این مجموعه را از ۲۵ دقیقه به بیش از چهار ساعت افزایش داده است.

وی با اشاره به تملک ساختمان بانک ملی برای بازگشایی در میدان عالی‌قاپو بیان کرد: اقدامات برای تملک ۲ساختمان دیگر برای اجرای این طرح در حال پیگیری است.


بیشتر بخوانید؛

2 پست برق و برق‌رسانی به 5 روستای اردبیل امروز افتتاح شد


او با اشاره به هزینه‌کرد ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای پوشش محوطه باستانی شهر یئری در مشگین‌شهر اضافه‌کرد: در حالی که از استان اردبیل تنها شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان پایگاه ملی ثبت شده بود اما در ۲ سال اخیر شهر یئری و غار هایکنزق سرعین هم پایگاه ملی شده که با این مهم امکان برقراری ردیف اعتبارات ملی برای این مجموعه‌ها وجود دارد.

اکبر بهنامجو استاندرا اردبیل نیز در این دیدار گفت: با اینکه سرمایه‌گذاری گردشگری در ایام کرونا نیز ادامه دارد، باید این روند تقویت شده تا بعد از کرونا بتوانیم از مسافران داخلی و خارجی در استان پذیرش کنیم.

وی دقت در طراحی و تصویب اماکن گردشگری و اقامتی را ضروری دانست و خواستار استفاده از نظرات کارشناسی و الگوبرداری از نمونه‌های موفق در سطح ملی شد.

استاندار اردبیل بیان کرد: استفاده از افراد موثر و صاحب نظر در کارشناسی طرح‌های گردشگری به ضابطه‌مند بودن طرح کمک کرده و مشکلی در جریان اجرا به وجود نمی آید.

بهنامجو با اشاره به طرح گردشگری دریاچه مغان خواستار بازنگری و استفاده از الگوهای موفق در این نقشه شد و گفت: تلاش می‌شود اعتبارات موردنیاز برای عملیاتی شدن طرح گردشگری این دریاچه از محل‌های مختلف تامین شود.

منبع: ایرنا

226818