استاد «دانشگاه بریتیش کلمبیا» در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

صنایع بزرگ جهان مدیون علم «روانشناسی صنعتی» هستند/ روانشناسی صنعتی در ایران مهجور است

استاد «دانشگاه بریتیش کلمبیا» گفت: روان شناسی صنعتی نقشه راه را در مقابل شرکت ها و کارخانه های بزرگ قرار می دهد و به زبان ساده تر این علم نیازهای جامعه را شناسایی می کند و آن را در قالب یک پروژه چند منظوره در اختیار صاحبان صنعت قرار می دهد.

کردستان ـ دکتر علی ثابتی در گفت وگو با خبرنگار پرسون با اشاره به اینکه جهان حول محور علم می چرخد، بیان داشت: یکی از خصیصه های جهان امروزی که هر چه رو به جلو می رویم، وابستگی بیشتر آن به علم است.

استاد «دانشگاه بریتیش کلمبیا» ادامه داد: این علم است که عملا سبک زندگی را در بسیاری از کشورها مشخص می کند و بی گمان علوم انسانی و تجربی هرکدام در ترسیم این جاده دو طرفه برای انسان یک نقش همسو دارند.

این استاد روان شناسی صنعتی با تاکید بر اینکه در حوزه انسانی، علم روان شناسی بسیاری از فرضیه ها را به یقین تبدیل می کند، افزود: گستره علم روان شناسی آنچنان وسیع است که نمی توان برای آن حدودی مشخص معین کرد.

ثابتی با انتقاد از مهجور بودن برخی از علوم در بعضی از کشورها، بیان داشت: یکی از مشکلات علم از ابتدای آفرینش تاکنون مخالفت گروه هایی خاص با آن بوده است کما اینکه این مخالفت ها و جبهه گیری ها همچنان راه خود را می رود.

استاد «دانشگاه بریتیش کلمبیا» در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه باید نگاه جوامع ما به علوم روان شناسی و روان شناختی متحول شود، گفت: خوب به یاد دارم روزگاری که سخن از روان شناس یا روانپزشک به میان می آمد فرد در درون خود متحول می شد و حالتی ناخوشایند به خود می گرفت که این نشانه بی علمی از این علم داشت.

این روان شناس صنعتی با تاکید بر اینکه بسیاری از حوزه های علوم محض به نوعی مدیون روان شناسی صنعتی هستند، تاکید کرد: متاسفانه در کشور ایران روان شناسی صنعتی برای بسیاری از مردم حتی دانشجویان ناشناخته است، در حالی که این رشته در کشورهای توسعه یافته، بسیار کلیدی و حیاتی است و به گونه ای نبض اقتصاد کشورهای اقتصادی در گرو این علم است.

ثابتی با اشاره به اینکه توسعه صنعتی مرهون روان شناسی صنعتی است، اظهار داشت: این علم روان شناسی صنعتی است که به مانند چراغی پرنور راه درست را در مقابل صنعت و تکنولوژی قرار می دهد.


بیشتر بخوانید؛

چه شغلی مناسب شماست؟


این استاد «دانشگاه بریتیش کلمبیا» در ادامه سخنان خود تاکید کرد: روان شناسی صنعتی در آسیا تنها به چند کشور در خاور دور خلاصه می شود و به عینه می بینیم که این علم چه ثمرات اقتصادی برای این کشورها داشته و دارد.

وی کشور چین را مبدا و مقصد بسیاری از روان شناسان صنعتی آسیا و جهان عنوان کرد و گفت: روان شناسی صنعتی نقشه راه را در مقابل شرکت ها و کارخانه های بزرگ قرار می دهد و به زبان ساده تر این علم نیازهای جامعه را شناسایی می کند و آن را در قالب یک پروژه چند منظوره در اختیار صاحبان صنعت قرار می دهد.

ثابتی با تاکید بر اینکه استفاده از روان شناسی صنعتی، چین را در آینده ای نه چندان دور به قدرت اول جهان در بحث علمی و تکنولوژی تبدیل خواهد کرد، اظهار داشت: روان شناسان صنعتی با مطالعه های میدانی و... به خوبی نیازهای جوامع انسانی از هر طبقه ای را می سنجند، آزمایش می کنند و به اصطلاح نسخه آن را می پیچند.

این استاد روان شناسی صنعتی بیان داشت: بیش از 70 تا 80 درصد از اسباب بازی های جهان در کشور چین تولید می شود و علیرغم کیفیت و مرغوبیت پایان آنها، بازهم شاهد بازار تقاضای بالای جهانی برای محصولات چینی هستیم که این امر نشان می دهد که چینی ها به خوبی از روان شناسی صنعتی در صنعت اسباب بازی استفاده می کنند.

این استاد «دانشگاه بریتیش کلمبیا» با اشاره به اینکه تنها اسم و نامی از روان شناسی صنعتی در ایران وجود دارد، بیان کرد: بدون تعارف می توان گفت که ایران کانون نخبگان علمی منطقه و جهان است، ولی با این وجود در حوزه علوم انسانی و تجربی دوران سکون را طی می کنیم و باید چرخ های علم در ایران هرچه زودتر به حرکت درآیند که در این صورت شاهد تحول بسیار شگرفی در کشور خواهیم بود.

ثابتی با انتقاد از اینکه گرایش به روان شناسی صنعتی در بین جوانان ایرانی بسیار پایین است، تاکید کرد: البته این وضعیت ناخرسند در بحث روان شناسی صنعتی در کشور معلول مجهول بودن این علم بسیار مهم است، علم آموزان و جوانان باید مطالعات بیشتری درباره روان شناسی صنعتی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه روان شناسی صنعتی می تواند زمینه ساز یک تحول بزرگ در کشور ایران شود، گفت: اگر بتوانیم که زیرساخت های صنعت را به معنای استانداردهای جهانی تعریف کنیم و سپس علم روان شناسی صنعتی را در کنار آن پیاده کنیم، بی شک درآمدی که در این حوزه نصیب کشور می شود چندین برابر درآمدهای نفتی و خام فروشی سایر مواد معدنی و... است.

این استاد «دانشگاه بریتیش کلمبیا» در پایان سخنان خود اظهار داشت: از اساتید دانشگاهی، رسانه ها به ویژه رسانه ملی ایران می خواهیم که روان شناسی صنعتی را برای علم آموزان و کسانی که قصد ورود به دانشگاهها را دارند، تبیین و معرفی نمایند، زیرا تحقق این امر یک انقلاب صنعتی در کشور ایجاد خواهد کرد.

آیین مهر ـ استان کردستان

226683

مطالب مرتبط