رئیس سازمان محیط زیست:

سد «کانی سیب» ارتفاع دریاچه ارومیه را ۱۵ سانتی‌متر افزایش می‌دهد

سد «کانی سیب» و عملیات انتقال آب از این سد به دریاچه ارومیه فردا به بهره‌برداری می‌رسد که با انجام آن تراز دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش خواهد یافت.

به گزارش سایت خبری پرسون، عیسی کلانتری در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: ساخت سد اصلی انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به نام سد «کانی سیب» به پایان رسیده و فردا افتتاح می شود. این سد قادر است حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.

وی اظهار داشت: اگر تا پایان سال تونل انتقال آب این سد تمام شود در سال ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه منتقل می کند که با این انتقال تقریبا ۱۵ سانتیمتر به ارتفاع آب دریاچه افزوده می شود و این میزان می تواند کمبود بخشی از آبهایی که در گذشته از حقابه دریاچه برداشت شده بود را جبران کند.

رییس سازمان حفاظت محیطزیست ادامه داد: با این روند امیدواریم در سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژیک دریاچه که ۱۲۷۴.۱ متر با ۱۵ میلیارد متر مکعب آب و ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع وسعت دریاچه با ۲۵ درصد غلظت نمک است برسیم.


بیشتر بخوانید؛

انتقال آب به دریاچه ارومیه در مراحل پایانی قرار دارد


کلانتری گفت: کارهای سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه امسال تمام می شود و باید در سنوات آتی انتظار این را داشته باشیم که حداقل سالی بیش از حدود نیم متر ارتفاع دریاچه افزایش یابد، وقتی آب اضافه می شود املاح کف دریاچه که شامل میلیاردها تن نمک است در آب حل می شود که این مساله موجب می شود هم ارتفاع دریاچه بالا بیاید و هم عمق آن زیاد شود که با این روند پیش بینی کردیم که تا سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژکی دریاچه برسیم.

امروز هوای تهران قرمز است

معاون رییس جمهوری گفت: بر اساس اطلاعاتی که امروز به من دادند مشخص شد که وضعیت هوای تهران امروز در شرایط قرمز و ناسالم برای همه اقشار قرار دارد و باید افرادی که دچار بیماری های قلبی، ریوی و تنفسی هستند تا حد امکان از منزل خارج نشوند و مراقبت کنند.

وی تاکید کرد: بخش عمده ای از آلایندگی هوای تهران به سوخت مازوت مربوط می شود که در نیروگاه ها و صنایع می سوزانند، همچنین بخش دیگری به تردد خودروهای سنگین گازوییل سوز بر می گردد که باید استاندارد تهران بر اساس اختیاراتی که دارد تصمیم بگیرد در چنین شرایطی از رفت و آمد خودروهای دیزلی جلوگیری شود، همچنین باید تکلیف نیروگاه ها روشن شود ما تمی توانیم به صرف اینکه می خواهیم برق تولید کنیم و گاز نداریم به صنایع مازوت بدهیم تا به جای سوخت استفاده کنند و هوای شهر را به این روز بیندازیم.

کلانتری گفت: ستاد کرونا روز شنبه تصمیماتی اتخاذ کرد و آنجا رییس جمهوری و دادستان کل کشور به صرحات اعلام کردند که هیچ کسی حق ندارد قانون را زیر پا بگذارد، برای هوا هم قانون هوای پاک داریم و این قانون هم جاری است و استانداران مسوولیت اجرای آنرا دارند اما اکنون این قانون در تهران زیر پا گذاشته می شود که دادستانی کل باید رسیدگی کند

منبع: ایرنا

226602