گزارش پرسون از بخشنامه های کاغذی دولت؛

ابهام در پرداخت حق منطقه جنگی بازنشستگان و فوق العاده ایثارگری

در برنامه ششم توسعه به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های استان‌های محروم و جنگ‌زده، ‌بندی تحت عنوان ماده ۱۱۲ گنجانده شد و در این بند آمده است، کسانی که در مناطق جنگی خدمت می‌کنند باید از مزایای مناطق جنگی بهره‌مند شوند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، اگر چه بیش از دو هفته از تایید مصوبه حق منطقه جنگی بازنشستگان توسط شورای نگهبان گذشته و ظاهرا دولت نیز آن را به صندوق بازنشستگی کشوری ابلاغ نموده است اما با این وجود موضوع فوق همچنان در پرده ابهام قرار داشته و از صدور احکام و پرداخت آن حداقل برای دیماه خبری نیست.

علی اکبر بسطامی؛ نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتگو با خبرنگاران عنوان داشت: طرح برخورداری بازنشستگان از مزایای مناطق جنگی توسط شورای نگهبان به تصویب نهایی رسید.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های استان‌های محروم و جنگ‌زده، ‌بندی تحت عنوان ماده ۱۱۲ گنجانده شد و در این بند آمده است، کسانی که در مناطق جنگی خدمت می‌کنند باید از مزایای مناطق جنگی بهره‌مند شوند.

بسطامی افزود: این قانون شامل همه افرادی که در بازه زمانی شروع جنگ تاکنون در مناطق جنگی مشغول کار هستند، می شود.

نماینده ایلام یادآور شد: بر اساس این مصوبه، مزایای مناطق جنگی به تمامی افرادی که از اول تا پایان جنگ در مناطق جنگی مشغول فعالیت بودند و همچنین هم اکنون بازنشسته شدند، تعلق می‌گیرد.

آنچه که این ابهام را بیشتر و پر رنگ تر می کند سکوت صندوق بازنشستگی کشوری است، صندوقی که با دارا بودن دهها «هلدینگ» و‌ شرکت های بزرگ تجاری مشابه بنگاه اقتصادی با تراز های مالی چند هزار میلیاردی است، اما با این وجود این بنگاه و «کارتل» بزرگ تجاری دولتی کشور با ابر چالش های اقتصادی مواجه شده است.

از سوی دیگر روزنامه اعتماد در این باره می گوید: «یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز صندوق‌های بازنشستگی از سایر نهادهای مالی و اعتباری این است که دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگی پشتوانه تعهدات بلندمدت آتی آنها است. از طرفی صندوق‌ها متعهد به ارایه خدمات و ایفای وظایف هستند اما متاسفانه دچار کسری‌ نقدینگی انبوه شده‌اند.

هر چند هدف اصلی صندوق‌های بازنشستگی ایجاد امنیت درآمد برای بیمه‌شدگان در طول زندگی است اما چند سالی است که شرایط این صندوق‌ها رو به وخامت رفته است و کارشناسان این حوزه معتقدند؛ در حقیقت از ۴۰سال پیش این صندوق‌ها با فرمول‌های غیراقتصادی درست شده‌اند و به همین دلیل در سال‌های آینده با چالش بزرگی در صندوق‌های بازنشستگی روبرو خواهیم بود»

از 18 صندوق بازنشستگی فعلی در ایران از جمله صندوق‌ های بازنشستگی اجتماعی، 17 صندوق در وضعیت قرمز قرار دارند.


بیشتر بخوانید؛

سکوت دولت در قبال مصوبه مناطق جنگی بازنشستگان

بازنشستگان کرمانشاهی شامل مزایای مناطق جنگی شدند


نسبت متوسط حمایت از حقوق بازنشستگی در ایران در سال 1352، 25 بود که به ازای هر 25 کارمند، یک بازنشسته وجود داشت اما در سال 1395 این رقم به 5.29 کاهش یافته است. این بدان معناست که در این سال، تنها به 5.29 کارگر، سهم برای حمایت از یک مستمری‌بگیر پرداخت شده است.

درحالی که حداقل 6.37 کارگر برای هر مستمری‌بگیر برای تامین نیاز است تا صندوق‌های بازنشستگی دچار بحران نشوند.

براساس آمار رسمی اخیر، نسبت حمایت در سازمان تامین اجتماعی 1.6، صندوق بازنشستگی دولت 0.91، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر 1.29 و چندین صندوق دیگر، دارای نسبت حمایتی پایین بوده‌اند.

به طور مثال چرا صندوق بازنشستگی کشوری در استانی به مانند کرمانشاه با حدود 38 هزار عضو برای پرداخت حقوق ماهیانه خود با کسری بودجه بیش از 50 میلیارد تومان در ماه مواجه است.

چنین به نظر می رسد صندوق بازنشستگی کشوری با 2 مشکل اعتباری و مدیریتی مواجه شده باشد از این روست که مشاهده می شود حقوق بازنشستگان با تاخیر های چند روزه پرداخت می گردد.

تمام موارد ذکر شده از یک طرف و ابهام در پرداخت حق منطقه جنگی از طرف دیگر و سکوت صندوق در سرنوشت مصوبه مذکور بلاتکلیفی فراوانی را بر بازنشستگان خاصه طبقه فرهنگی آنان حادث نموده تا پرداخت مطالبات آنان از این صندوق را با اما و اگر های فراوان مواجه سازد.

در این میان هنوز جوهر مهر مصوبه مناطق جنگی بازنشستگان خشک نشده دولت از ابلاغ مصوبه حق ایثارگری بازنشستگان به دستگاههای مربوطه خبر می دهد.

انتشار این اخبار در رسانه ها و فضای مجازی به نوعی گمانه زنی های فراوانی را در بین افکار عمومی بوجود آورده و این ذهنیت را پرورش داده که بازنشستگان رفته رفته در صف نجومی بگیران قرار گرفته اند، غافل از آنکه تمام موارد یاد شده فعلا در حد حرف و یک کاغذ آ4 باقی مانده است و خبری از پرداخت آنها نیست که نیست.

سیدوحیدحسینی ـ استان کردستان

226514

مطالب مرتبط

نظرات شما ( 3 نظر )

محمد |
دوشنبه 2 فروردین 140018:28
بازنشستگان عزیز اگر حقوق مناسبی داشته باشند درست نیست دوباره سرکاربروند چونکه جوانانواقتصاد با سواد کشور زیاد هستند بیکارند وبازنشستگان از چند جا حقوق بگیرند حتی من با35 سال خدمت هم مخالف هستم بخاطراین همه جوان بیکار دانشگاهی بیکارکشورم
منصور حسن‌زاده |
پنج شنبه 14 اسفند 139919:42
چرا حق مناطق جنگی بازنشستگان را نمیدن چون شامل خودشان نمی شود آقایان جنگ ندیدن. کمین ندیدن. درگیری با اشرار ندیدن. ماه‌ها با چراغ نفتی در چادر لب مرز نموندن که بفهمن این بازنشستگان بیچاره چه رنجهایی کشیدن
معصومه مستانه |
شنبه 2 اسفند 139917:54
باسلام من طرح خود را بعنوان ماما در منطقه عملیاتی گذراندهام وجزو سنوات خدمتم میباشدومدراک آن نیز مورد تایید است ولی صندوق ودانشگاه مربوطه چون خانم هستم امتیازی نمیدهد آیا خدمت یکساله من ارزشی بمانند معااون یک مدرسه ندارد که براحتی حق مدیریت بگیرد منظورم بی ارزش کردن کار کسی نیست ولی کار ما بدون هیچ مزیتی در زمان اشتغال ونیاز وزارت بهداشت به نیرو ودور از شهر خود از تاریخ ۶۶/۱۲/۴تا۶۷/۱۲/۳ در نقدهبوده است باتشکر