پرسون گزارش می دهد؛

ناامیدی، دلیل اصلی مهاجرت ایرانیان

تا حالا به کلمه مهاجرت فکر کردید یا نه؟ از دیدگاه من مهاجرت وسیله ای برای رساندن ما به اهدافمان است. مهاجرت خودش به تنهایی ارزشمند نیست.

به گزارش سایت خبری پرسون، مهاجرت باید دلیل مهمی داشته باشد نه این که صرفا از زندگی در کشور خود خسته شده ایم. قبل از مهاجرت به این سوال ها پیش خودتان پاسخ دهید. آیا واقعا مهاجرت ارزش این را دارد که از خانواده، پول، عشق، دوست، کار، وطن و...بگذرم؟؟

اگر قصد مهاجرت دارید همیشه گوشه ذهنتان داشته باشید که مهاجرت مسافرت نیست که برای خوش گذرونی مدتی به کشور دیگر سفر کنید. شما باید زندگی جدیدی را در کشور مقصد به همراه افرادی که 99 درصد هم زبان شما نیستند شروع کنید. برای مهاجرت باید به مرحله ای از رشد فردی رسیده باشید که به تنهایی بتوانید گلیم خود را از آب بکشید بیرون.

مزایای مهاجرت خود را بسنجید

برای مهاجرت با چشم باز تصمیم بگیرید، واقع بین باشید و از هیچ مسئله ای ساده نگذرید. کشورها ی خارجی نه آرمانشهر هستند نه غول مرحله آخر! خلاصه اینکه اگر به این نتیجه رسیدید که مزایا مهاجرت بیشتر از معایبش است و شما را به اهدافتون نزدیک می کند باید پرتلاش و پر انرژی باشید، زود ناامید نشید، برنامه ریزی داشته باشید مسئولیت پذیر، اهل کار گروهی و تیمی باشید، اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و از تجربیات متفاوت نترسید.

مهاجرت افراد دلایل زیادی دارد که مشکلات اقتصادی در اولویت قرار دارد. امروزه به دلایل مختلفی افراد زیادی تصمیم به مهاجرت می گیرند. این دلایل شامل بیماری، ناامنی، مشکلات اقتصادی، قحطی، وجود جنگ و عوامل دیگری است که به خاطر آن تصمیم به چنین عملی می گیرند. یکی از کشورهایی که مردمانش بیشتر به فکر مهاجرت هستند، ایران است.

اصلی ترین دلیلی که ایرانیان شروع به مهاجرت کرده اند، به علت مشکلات اقتصادی و میزان بالای ناامیدی در کشور است.

دلیل اقتصادی مهاجرت خود به چند دسته تقسیم می شود: مکن است فردی به خاطر کسب درآمد بالا قصد مهاجرت داشته باشد. بعضی دیگر از افراد نیز به دنبال رفاه بیشتر هستند، یعنی با مقدار سرمایه خود می توانند در کشور دیگر رفاهی متوسط رو به بالا را برای خود فراهم کنند.

بعضی دیگر از افراد که معمولا شامل دانش آموزان یا دانشجویان هستند، خواهان سیستم آموزشی، بهداشتی و به دنبال محیطی با آرامش بیشتری هستند. دسته دیگری که قصد مهاجرت دارند، به دلیل شرایط آب و هوای مطلوب است.

همچنین داشتن محیطی کم تنش یکی از مهم ترین خواسته مهاجران ایرانی است. از سویی دیگر تبلیغات، اینترنت، اخبار و فضای مجازی به سوق دادن افراد جهت مهاجرت دخیل هستند. یکی از عوامل مهم مهاجرت می توان تبلیغاتی را دانست که در فیلم ها، سایت ها و اخبار راجب کیفیت زندگی در کشورهای دیگر است.


بیشتر بخوانید؛

جشنواره‌ای که برگزارکنندگانش مخاطبان را برای مهاجرت به ترکیه تشویق می‌کنند!


ایرانی ها بیشتر به کدام کشورها مهاجرت می کنند؟

بیشترین تقاضای ایرانیان برای مهاجرت کشور آمریکا و انگلستان و کانادا بوده است.

بعد از این کشورها این رتبه به کشورهای حوزه شنگن، نیوزلند یا در نهایت کشورهایی که به نوعی با فرهنگ ما نزدیک تر هستند، تعلق می گیرد. ولی این که افراد به جز این کشورها، مجبور می شوند برای دیگر کشورها درخواست مهاجرت دهند، نوعاً به دلیل عدم موفقیت در گرفتن ویزا است. یعنی الزاماً مهاجرتی که مد نظر ما است، مهاجرتی با هدف و رضایت قلبی ما نیست.

فرار نخبگان از کشور

هر سال 150 هزار نفر از نخبگان ایران، کشور را ترک می کنند. یعنی ماهی 12 هزار و500 نفر و یا روزی 410 نفر از مغزهای کشور بدون قصد بازگشت به خارج سفر می کنند.

دانشگاه رفتن و داشتن تحصیلات دانشگاهی در ایران چندان مشکل نیست، شما معمولاً اجازه دارید تا در هر زمینه­ ای که مایل هستید یک تلاشی داشته باشید. درحالی‌که هیچکس شما را نه تنها از این روند باز نمی‌دارد، بلکه تشویق به ادامه تحصیل نیز می کند همواره در دستور کار مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی ایران هم بوده است.

اما مسئله درست از جایی آغاز می‌شود که این فرآیند در بوروکراسی اداری و اجرایی کشور گرفتار شده و تسهیلات و قوانین نیز با محدودیت روبرو می‌شوند. مثلاً فرصت‌های شغلی و تحقیقاتی که انتظار می‌رود تا در اختیار این دانش‌آموختگان قرار بگیرد بسیار اندک و محدود می‌شود. این درحالی است که بسیاری از این دانش‌آموختگان که از این مراکز فارغ‌التحصیل می ‌شوند، میتوانند به آسانی از هر جایی از جهان پذیرش گرفته و در یک برنامه تراز اول در جهان شرکت داشته، و آن را به سرانجام برسانند.

رسیدن به جایگاه اجتماعی دلیل فرار مغزها

باید درنظر داشت که همین نخبگان برای رسیدن به جایگاه اجتماعی و علمی در داخل کشور با مسائل و مشکلات زیادی روبرو هستند. عدم توجه به شایسته سالاری در جذب نخبگان از این مشکلات است.

گزارش از نسترن نعمتی

226401