گزارش پرسون از شرایط ورزشی جهان در سال 2020؛

چقدر دلمان برای حضور در ورزشگاه ها تنگ شده است

سال 2020 میلادی با تمام فراز و نشیب ها و سختی هایش رو به پایان است و بی جهت نیست اگر بگوییم با شیوع و گسترش ویروس کرونا در جهان، شاهد سخت ترین و شاید تلخ ترین سال ورزشی قرن بودیم.

به گزارش سایت خبری پرسون، شاید کمتر کسی سال گذشته و در چنین روزهایی فکر می کرد که قرار است در آینده ای نه چندان دور تلخ ترین اتفاق قرن رخ دهد و همگان در سراسر جهان به نوعی آماده برگزاری مهم ترین رویداد ورزشی در سطح کره زمین یعنی المپیک 2020 توکیو بودند. اما سرنوشت به شکل دیگری رقم خورد و شیوع ویروسی به نام کرونا سبب شد تا کره زمین به تاریکی و سکوت محض فرو رود و شرایط به طور کلی تغییر یابد و تمام برنامه های جامعه ورزشی جهان دستخوش تغییراتی اساسی گردد.

اگرچه در ابتدای امر اهالی ورزش خیلی این ویروس منحوس را جدی نگرفتند و مسابقات در عرصه و رشته های گوناگون برگزار می شد. اما به مرور زمان و با افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی، تمامی مسابقات ورزشی در جهان لغوگردید و به دنبال آن ضربه مهلکی به بدنه ورزش و اقتصاد جهانی آن وارد آمد. چراکه باشگاه ها سرمایه گذاری عظیمی را در تیم ها و بازیکنان مختلف کرده و از سوی دیگر فدراسیون های ورزشی آماده برگزاری رخ داد بزرگ المپیک در ژاپن بودند.

همه ما می دانیم ورزش امروزه در سطح جهان به یک صنعت درآمدزا تبدیل شده است و لذا تعطیلی تمامی مسابقات ورزشی می توانست پایانی باشد بر رویای عظیم بسیاری از غول های صنعتی در سراسر جهان که در عرصه ورزش سرمایه گذاری کرده اند. لذا با گذر زمان و شناخت بیشتر جامعه بشری از این ویروس موزی و کشنده بنا بر آن شد تا مسابقات مختلف بدون حضور تماشاگران برگزار شود تا هم چرخه اقتصاد بچرخد و هم ورزشکاران بتوانند به فعالیتشان ادامه دهند. اما این مساله نیز با مشکلاتی همراه شد و مهم ترین آن انتقال ویروس کرونا از یک فرد بدون علایم به دیگران بود که امکان داشت در میان ورزشکاران که عموما از قدرت و آمادگی جسمانی و سلامتی بالایی برخوردار هستند نیز رخ دهد. مخصوصا در ورزش های رزمی همچون کشتی که ورزشکاران رخ به رخ با یکدیگر درگیر می شدند و این درحالی است که راحت ترین راه انتقال کرونا از طریق دهان و به طور کلی مجاری تنفسی می باشد.

لذا با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و بکارگیری دستورالعمل های بهداشتی جان دوباره ای در رگ های جامعه ورزش جریان یافت و مسابقات در رشته های گوناگون از سر گرفته شد. از فوتبال و والیبال گرفته تا ورزش های رزمی و کشتی همگی دست به دست هم دادند تا با برگزاری مسابقات در سخت ترین شرایط و البته ایده آل ترین حالت که حفظ و رعایت نکات بهداشتی بود، به بازگشت امید در دل هواداران ورزش در سراسر جهان کمک شایانی نمایند.


بیشتر بخوانید؛

نگرانی تازه در دوران کرونا | وضعیت ابتلای ورزشکاران به کووید۱۹

عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه ها، بزرگترین ضربه به فوتبال ایران است


گرچه در این بین بسیاری از ستارگان دنیای ورزش همچون کریستیانو رونالدو به این ویروس منحوس مبتلا شدند و برخی نیز در غم از دست دادن عزیزانشان در اثر کرونا به سوگ و ماتم نشستند، اما حالا و در آستانه سال 2021 میلادی خبرهای خوبی از سراسر جهان در راستای نابودی کرونا به گوش می رسد. واکسن های بسیاری در کشورهای مختلف برای مقابله با کرونا ساخته شده است و برخی نیز اقدام به تزریق گسترده آن نموده اند تا هرچه زودتر از شر این ویروس و شرایط سخت حاکم بر جامعه جهانی رها شوند. اما این نکته قابل ذکر و حائز اهمیت است که همین مساله نیز چندین ماه زمان خواهد برد و ممکن است در طی این مدت ویروس جهش یابد و نوع دیگری از آن در جامعه بشری منتشر شود. لذا قطعا تجارب بدست آمده در طی این یک سال و آشنایی هرچه بیشتر بشر با این ویروس به نابودی هرچه زودتر آن در سراسر جهان کمک بسیاری خواهد کرد و امیدواری به بازگشت شرایط عادی زندگی به جهان افزایش یافته است.

در پایان باید گفت ورزش اما در رشته های گوناگون هیچگاه بدون تماشاگر معنا ندارد و قطعا هیجان و جذابیت آن با حضور هوادارن عاشق و دلباخته است که تعریف می شود. چه بسا تیم های بسیاری در لیگ های معتبر جهان همچون ورزش فوتبال هواداران میلیونی دارند که لحظه شماری می کنند تا دوباره با خیالی آسوده و به دور از هرگونه نگرانی و دلواپسی بابت ویروس کرونا در ورزشگاه ها حضور یابند و عاشقانه به تشویق تیم محبوبشان بپردازند. اما فعلا چاره ای جز تحمل این شرایط سخت نیست و امید است که هرچه زودتر با نابودی کامل این ویروس شور و شوق و هیجان به ورزشگاه ها بازگردد. راستی، چقدر دلمان برای حضور در ورزشگاه ها تنگ شده است...

گزارش از محمدرضا طارمی

226396

مطالب مرتبط

نظرات شما ( 1 نظر )

محمدرضا امیری |
سه شنبه 9 دی 139918:29
گزارش بسیار عالی و جذاب بود. ممنونم