پرسون گزارش می دهد؛

کرونا عامل کاهش درآمد میلیاردی ورزشگاه آزادی

ویروس نامرئی کرونا بسیاری از کسب و کارها را در سرتاسر دنیا تحت تاثیر خود قرار داده و به نوعی اقتصاد خرد و کلان را به سمت فلج شدن کشانده است.
تصویر کرونا عامل کاهش درآمد میلیاردی ورزشگاه آزادی

به گزارش سایت خبری پرسون، کاهش 15تا30 درصدی تجارت جهانی، کاهش استخراج نفت، کاهش قیمت نفت، کاهش توریسم و....تنها بخشی از کسب و کارهایی است که به واسطه پیدایش نزدیک به دو سال ویروس کرونا در جهان تاثیر گرفته اند و حتی این ویروس اثر مستقیم بر درآمد زایی در حوزه ورزشی نیز داشته است، به طوری که طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار اقتصادی پرسون رسیده است ورزشگاه آزادی تهران به عنوان بزرگترین ورزشگاه کشور با کاهش درآمدزایی مواجه شده است و امورات و نگهداشت این ورزشگاه را با مشکل مالی مواجه کرده است.

درآمد صفر از برگزاری شهرآورد

ورزشگاه آزادی در لیگ برتر میزبان مسابقات فوتبال دو تیم پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس است که به نوعی هر هفته یک مسابقه برگزار می شد و در هر لیگ نیز دو بار این ورزشگاه میزبان بازی شهرآورد می شد که جمعیت قابل توجهی از طرفداران دو تیم برای تماشا به ورزشگاه مراجعه می کردند که با حضور ویروس کرونا درآمد زایی از فروش بلیط تماشاچیان ازبین رفته است.

کافی است با یک حساب ساده پی به کاهش درآمد ورزشگاه آزادی ببریم، لیگ برتر ایران با حضور 16 تیم برگزار می شود که به طور میانگین 32 هفته طول برگزاری این مسابقات است که به واسطه اینکه زمین دو تیم پایتخت ورزشگاه آزادی است بنابراین هر 32 هفته در این ورزشگاه مسابقه برگزار خواهد شد و همچنین در هر لیگ دو بازی شهرآورد بین سرخابی ها برپا می شود که به واسطه این دو بازی تمامی ورزشگاه مملو از تماشاگر می شود که درآمد زایی صد درصدی را برای ورزشگاه آزادی به وجود می آورد.

در یک سال و نیم اخیر درآمد ورزشگاه آزادی از برگزاری مسابقات شهرآورد به صفر رسیده است به طوری که یک منبع آگاه که تمایل نداشت نامش در گزارش پرسون درج شود عنوان کرد حتی تامین هزینه برق پروژکتورهای زمین فوتبال در زمان برگزاری مسابقات نیز با مشکل مواجه شده است.

حذف در آمد میلیاردی از مسابقات لیگ برتر

در مجموع در صورتی که تمامی بلیط های ورزشگاه آزادی در برگزاری یک مسابقه به فروش می رسید نزدیک به 700 میلیون تومان درآمد به وجود می آمد که در برگزاری دو بازی شهرآورد در هر لیگ این اتفاق رخ می داد و در این دو بازی یک میلیارد و 400 میلیون تومان خواهد شد، که به دلیل کرونا دیگر این درآمدزیی وجود ندارد.

ورزشگاه آزادی تا همین چند سال پیش به ورزشگاه یک صد هزار نفری معروف بود تا اینکه فدراسیون جهانی از ایران خواست تا اقدام به نصب صندلی برای این ورزشگاه کند از همین رو تعداد ظرفیت این ورزشگاه کاهش پیدا کرد و 78 هزار تماشاچی ظرفیت دارد.

در طبقه اول بیش از ۳۴ هزار صندلی و۴۳ هزار صندلی در طبقه دوم نصب شده، همچنین ۶۵۰ صندلی به شکل VIP در طبقه اول احداث شده است.

حالا با یک محاسبه ساده پی به درآمد زایی این ورزشگاه از برگزاری مسابقات خواهیم برد؛ در ابتدا در آمد 650 صندلی ویژه را محاسبه می کنیم که بلیط آن را اگر تنها 50 هزار تومان در نظر بگیریم درآمد از این بخش به عدد 30 میلیون تومان می رسد.

در قسمت کنار جایگاه ۵۶۶۶ صندلی قرار دارد که بلیط این قسمت ۱۸ هزار تومان در نظر گرفته شده که در صورت فروش تمامی بلیط‌ها در این جایگاه درآمدی معادل ۱۰۱ میلیون و ۹۸۸ هزار تومان به دست خواهد آمد.

سایر صندلی‌ها در طبقه اول با بلیط ۱۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد. تعداد این صندلی‌ها ۲۸ هزار و ۱۸۴ است که با بهای ۱۰ هزار تومانی، عدد ۲۸۱ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان را به‌وجود می‌آورد. در مورد طبقه دوم ورزشگاه آزادی کار محاسبه آسان‌تر است، چراکه تمامی ۴۳ هزار و ۱۱۶ صندلی این قسمت با کارت ملی با بهای ۷ هزار تومان به فروش می‌رسد. بنابراین اگر همه صندلی‌ها مشتری پیدا کند، ۳۰۱ میلیون و ۸۱۲ هزار تومان درآمد به‌دست خواهد آمد.

در مجموع در صورتی که تمامی بلیط های ورزشگاه آزادی در برگزاری یک مسابقه به فروش می رسید نزدیک به 700 میلیون تومان درآمد به وجود می آمد که در برگزاری دو بازی شهرآورد در هر لیگ این اتفاق رخ می داد و در این دو بازی یک میلیارد و 400 میلیون تومان خواهد شد، که به دلیل کرونا دیگر این درآمدزیی وجود ندارد.

برای 30 بازی دیگر لیگ برتربه جز دو بازی شهرآورد تنها اگر به طور میانگین 40 درصد بلیط تماشاچیان به فروش رود برای هر بازی 300 میلیون تومان درآمد حاصل می شود که جمع 30 بازی مبلغی معادل 9 میلیارد به دست می آید.

خسارت 40 میلیاردی به توسعه ورزشگاه ها

به عبارتی برای هر لیگ برتر به طور میانگین در آمد ورزشگاه آزادی تنها از استادیوم فوتبال بیش از ده میلیارد تومان است، البته اگر برای بازی تیم ملی نیز درآمد بلیط فروشی را محاسبه کنیم رقم بیش از این به دست می آید.

همین مسئله درآمدزایی باشگاه های فوتبال از جمله پرسپولیس و استقلال که ملزم به پرداخت اجاره برای بازی در ورزشگاه آزادی هستند را تحت تاثیر قرار داده است. بر همین اساس این پرسش مطرح است که «احتمالا شرایط ویژه فعلی و بحران کرونا که هنوز هم به پایان نرسیده ممکن است روی اجاره بهای آزادی برای دو تیم پرسپولیس و استقلال تاثیر داشته و باعث کاهش آن شود؟»

پیش از این نیز حسن کریمی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در گفتگو با یک خبرگزاری در این زمینه گفته بود: باید تعامل لازم صورت گیرد تا از این بحران و شرایط خاصی که برای ورزش رقم زده شده عبور کنیم اگرچه خود ما در شرکت توسعه به خاطر همین شرایط متحمل خسارت 40 میلیارد تومانی شده ایم.

301375