نمکی اعلام کرد؛

کاهش مرگ و میر کرونا با کمک سپاه و بسیج و همراهی مردم

وزیر بهداشت از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی مرگ‌و میر روزانه کرونا در کشور خبر داد و گفت: این افتخاری است که با همدلی و وفاق بین وزارت بهداشت، بسیج، دستگاه‌های مختلف و همراهی مردم به دست آمد.

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت امروز در حاشیه همایش بررسی آخرین وضعیت طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کووید۱۹ به شیوه محله و خانواده‌محور (طرح سردار شهید سلیمانی) که با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران و حضور مجازی روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و فرماندهان سپاه برگزار شد، اظهار کرد: همدلی و وفاقی که با نیروهای مسلح و سازمان بسیج داشتیم، مربوط به امروز نیست. سال گذشته خوشبختانه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را با کمک بسیجی ها در کشور اجرا و در آن طرح حدود ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار را رصد و تعداد قابل‌توجهی بیمار جدید را که از پرفشاری خون خود بی‌خبر بودند، شناسایی کردیم.

نمکی گفت: به محض ورود ویروس کرونا به کشور، با عزیزان در سپاه و بسیج جلساتی داشتیم و با کمک آنها در فروردین و اردیبهشت ماه امسال توانستیم، مرگ و میر روزانه بیماران را به کمتر از ۴۰ مورد در روز برسانیم و کووید۱۹ را به شکل قابل‌توجهی مهار کنیم.

وی افزود: در طرح بسیار ارزنده شهید حاج قاسم سلیمانی، کار مشترکی را از ۲۰ آبان با سازمان بسیج در سراسر کشور آغاز کردیم و با گذشت حدود ۴۰ روز از آغاز این طرح با اینکه هدف‌گذاری کرده بودیم که میزان مرگ و میر روزانه بیماران ۱۰ درصد و میزان بستری بیماران ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. با افتخار می‌گوییم که خدا به این حرکت، برکت داد و امروز شاهد کاهش حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی مرگ و میر بیماران و همچنین کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی بستری بیماران هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: خوشبختانه روند بیماری و مرگ و میر بیماران کرونا در کشور رو به کاهش و تنزل است و این از افتخاراتی است که در اوج التهاب جهانی و سرکشی کرونا برای جهان اما در جمهوری اسلامی ایران با همدلی و وفاق بین وزارت بهداشت، بسیج، دستگاه‌های مختلف و همراهی مردم، به دست آمد و امیدواریم که با این وفاق و همدلی و سرمایه‌گذاری عظیم ملی که شکل گرفته، بتوانیم تا انتهای مهار ویروس، گام‌های موثرتری را برداریم.

نمکی تاکید کرد: در طرح شهید سلیمانی در سه حوزه اقدام می کنیم؛ مراقبت، حمایت و نظارت. در هر سه حوزه دستاوردهای چشمگیری در کشور داشته ایم. در بخش مراقبت توانسته ایم با مراقبت خانه به خانه و مراقبت در مراکز سرپایی که به شدت گسترش پیدا کرده، ویروس را هدف قرار دهیم. در طرح شهید سلیمانی، تعداد تست های روزانه را بالا بردیم و بیماریابی را فعال و تقویت کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه نظارت غیر از سازمان بسیج برخی دستگاه های دیگر از جمله هلال احمر در کنار وزارت بهداشت بوده و توانستیم با نظارت بیشتر، اجرای پروتکل ها را در خیلی از مناطق به بیش از ۹۰ درصد و در کشور به طور متوسط بین ۸۴ تا ۸۵ درصد برسانیم.

وزیر بهداشت افزود: در طرح شهید سلیمانی، تعداد قابل‌توجهی از خانوارهای دارای بیمارکه نیازمند بودند، در منزل و اقامتگاه ها مورد حمایت قرار گرفتند که تعداد این حمایت‌ها بسیار چشمگیر بود.

226306