صدرایی در گفت و گو با پرسون؛

اثری از کاهش قیمت خودرو وجود ندارد

یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر واقعیت های اقتصادی جامعه گفت: احتمال کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.

به گزارش سایت خبری پرسون، خبرنگار اقتصادی پرسون گفت و گویی با بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو داشته که به شرح ذیل است.

بابک صدرایی در رابطه با تاثیر تک نرخی شدن قیمت ارز بر قیمت خودرو اظهار داشت: برای خودرو همانند قبل ملاک ارز 25 هزار تومان است و تک نرخی شدن ارز تاثیری بر صنعت خودرو ندارد. اساسا تغییر قیمت ارز برای کالاهای درجه یک و اساسی است.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت بازار خودرو را در حال حاضر چگونه تحلیل می کنید گفت: بازار خودرو در حال حاضر بازار کسانی است که مصرف کننده هستند. بازار نشانه های خاص خود را دارد. در چند وقت اخیر حتی خودروسازان دولتی هم می گویند نمی توانند قیمت را کاهش دهند و احتمال دارد به دلیل افزایش هزینه ها، قیمت را افزایش دهند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد:در یک سال اخیر حدود 40 درصد تورم داشته ایم و هزینه مواد اولیه و دستمزد افزایش پیدا کرده است.

صدرایی افزود: واقعیت های اقتصادی که در جامعه وجود دارد نشان از کاهش قیمت خودرو ندارد.

وی در رابطه با ساخت خودروی ملی گفت: داستان خودروی ملی قدیمی است و دیگر چیز ارزشمندی نیست.در دهه 70 و 80 این بحث مطرح بود و نشان از استقلال یافتگی یک کشور بود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در حال حاضر در عصر ارتباطات هستیم. در این شرایط باید پلتفرم های داخلی تولید کنیم و از مزیت ها و مشارکت های جهانی در آن استفاده کنیم. باید بتوانیم پلتفرم های مستقلی داشته باشیم که تحت تاثیر تحریم قرار نگیرد.

صدرایی تصریح کرد: قراردادهایی که قبلا در صنعت خودروسازی داشتیم موفق نبوده است. مانند قرارداد با پژو و رنو.

وی افزود: در بحث ال نود و سانرو که متعلق به دو دهه قبل است و از حداقل ترین و ارزان ترین تکنولوژی ها برخوردار بودند با هر تحریمی تولید این خودروها متوقف می شود.


بیشتر بخوانید؛

واردات خودرو منابع ارزی را می‌بلعد

خودروهای دپو شده در گمرک ترخیص می‌شوند


این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: عملا تولید و ساخت داخلی ماشین 50 درصد هم نیست. حتی پلتفرم آن را هم نداریم که استفاده کنیم. در واقع مشکل ما برنامه ریزی دیدگاه کلان است. مشکل در دیدگاه کلان اقتصادی و صنعتی داریم و همه این ها در خودروسازی تاثیر می گذارد.

صدرایی بیان کرد: مدیریت ضعیف به عنوان یک زیرمجموعه از برنامه ریزی های کلان هم در وضعیت خودروسازی ما مطرح است.

وی در رابطه با رفع موانع گمرکی خودروهای توقیف شده گفت: با توجه به درآمدی که دولت نیاز دارد این خودروها با قیمت بالایی وارد بازار خواهد شد و احتمال دارد قطعاتی از این خودروها به دلیل این که دو سال در گمرک هستند از بین رفته باشد.

صدرایی در پایان تاکید کرد: عرضه این خودروها در بازار تاثیری نخواهد داشت چرا که این ماشین ها درکاهش قیمت ماشین های داخلی که برای قشر عام موثر نیست.

226204