پرونده ویژه پرسون؛ معضلات آموزش آنلاین در استان های ایران/4

دانش آموزان مناطق محروم از فضای آموزش نا برابری رنج می برند/ آیا این است حق مناطق محروم؟

در این روزهایی که کرونا روزانه جان خیلی ها را می گیرد و موجب تعطیلی و مجازی شدن آموزش ها شده است، بیشتر فضای آموزش نا برابری در مناطق محروم دیده می شود که موجب مشکلاتی برای برخی از دانش آموزان شده است که از امکاناتی مانند دسترسی به تبلت هوشمند و اینترنت بی بهره هستند و این گونه آموزش مجازی در مناطق محروم به صورت نیمه تعطیل در آمده و حتی در برخی موارد موجب ترک تحصیل عده ای از دانش آموزان این مناطق شده است و این مهم ناراحتی را برای خانواده ها ایجاد کرده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه، از زمان شیوع کرونا با تعطیلی مدارس فضای آموزشی کشور به صورت غیر حضوری شروع به فعالیت کرده است که این فعالیت در غالب یک برنامه به نام شاد در فضای مجازی اجرایی شد، اما با وجود مجازی شدن آموزش ها همچنان کمبود امکانات دیده می شود و تفاوتی در مجازی یا حضوری بودن نیست.

هر اندازه از مناطق بالا شهر بیشتر دور باشیم و به سمت مناطق محروم یا حاشیه شهر حرکت کنیم بیشتر با کمبود امکانات و تبعیض مواجه می شویم با دیدن صحنه های عشقی که در وجود دانش آموزانی که مسیرهای طولانی رو طی می کنند تا از نعمت سواد بی بهره نمانند و سختی و رنج را متحمل می شوند همچنین این فاصله ی هایی که بین دانش آموزان به وجود امده است مستاق از فرش تا عرش است.

در این روزهایی که کرونا روزانه جان خیلی ها را می گیرد و موجب تعطیلی و مجازی شدن آموزش ها شده است، بیشتر فضای آموزش نا برابری در مناطق محروم دیده می شود که موجب مشکلاتی برای برخی از دانش آموزان شده است که از امکاناتی مانند دسترسی به تبلت هوشمند و اینترنت بی بهره هستند و این گونه آموزش مجازی در مناطق محروم به صورت نیمه تعطیل در آمده و حتی در برخی موارد موجب ترک تحصیل عده ای از دانش آموزان این مناطق شده است و این مهم ناراحتی را برای خانواده ها ایجاد کرده است.

حال این سوال پیش می آید دانش آموزانی که اینگونه مشتاق فراگیری علم هستند و مسیرها و سختی هایی را برای فرا گرفتن علم طی می کنند آیا حق آنان این است که علاوه بر تحمل فقر اقتصادی برای فراگیری علم نیز این رنج را متحمل شوند؟


بیشتر بخوانید؛

نگاهی به چالش های آموزشی اپلیکیشن شاد

در روزهای کرونایی نرم افزار شاد چقدر موفق عمل کرده است


پایین بودن سرعت اینترنت در شبکه شاد کار را به جایی رسانده که برخی معلمان به ویژه مدارس غیرانتفاعی آموزش مجازی را به شبکه‌های اجتماعی خارجی انتقال داده‌اند که این کار علاوه بر مصرف بالای اینترنت سبب بروز مشکلاتی برای دانش‌آموزان و والدین می‌شود.

این سرعت پایین در زمان آزمون برای برخی دانش‌آموزان مشکل‌ساز شده به‌ طوری که با این شرایط دانش‌آموزان نمی‌توانند پاسخ آزمون را در مدت زمان تعیین شده از سوی معلم ارسال کنند و به ‌طور نمونه 20 دقیقه زمان برای آزمون برای آن‌ها بسیار کم است.

در این میان برخی از دانش آموزان محروم نیز از داشتن گوشی هوشمند بی بهره هستند که به دغدغه‌ای جدی تبدیل شده است. در دسترس نبودن تلفن همراه یا تبلت برای همه دانش‌آموزان، شاغل بودن والدین و آنلاین نشدن دانش‌آموزان در ساعات کلاسی شبکه شاد، هزینه بالای اینترنت، کند بودن شبکه شاد و حتی متصل نبودن برخی مناطق به شبکه اینترنت از جمله مواردی است که به طور معمول دانش‌آموزان و خانواده‌ها با این مشکل روبرو هستند.

امکان استفاده از اینترنت برای 300 روستای استان کرمانشاه وجود ندارد

در بررسی های رسانه پرسون در خصوص برنامه شاد در استان کرمانشاه حدود 350 هزار دانش آموز در استان کرمانشاه عضو این شبکه هستند که حدود 92 درصد دانش‌آموزان را شامل می شود که به برنامه شاد دسترسی دارند و 8 درصدی که دسترسی ندارند حدود 30 هزار دانش آموز می باشد.

به گفته مسئولان 300 روستای استان امکان برخورداری از اینترنت را ندارند و بسیاری از دانش‌آموزان در این مناطق زندگی می‌کنند که آموزش آن‌ها بلاتکلیف مانده است و از جهتی هر روز اخباری از دانش‌آموزانی به گوش می‌رسد که روزانه برای دسترسی به اینترنت مسافت طولانی با شرایط آب و هوایی نامناسب طی می‌کنند که به قله‌ای برسند.

و نقدهایی به زیرساخت‌های فنی این اپلیکشین به ویژه سرعت پایین آن وارد است که جریان آموزش مجازی را با مشکل مواجه کرده است که برای ارسال هر فایل زمانی طولانی نیاز دارد.

مجید یزدان‌پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در مصاحبه ای اظهار داشت: شاد در ابتدا شبکه‌ای نوپا بود و مشکلاتی داشت که به تدریج بخشی از آن‌ها رفع شده است؛ هرچند ایراداتی همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه لیست مدارس روستایی که اینترنت ندارند تهیه و اعلام شده است عنوان کرد: با حضور وزیر صحبت شده تا قبل از پایان امسال 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه متصل شوند.

یزدان‌پناه با اشاره به اینکه ما علاقه‌مند هستیم تمام زیرساخت‌ها برای آموزش فراهم شود گفت: طی نامه‌ای رسمی به تمام ادارات و مدیران مدارس اعلام می‌شود زمان آزمون‌های داخلی را به 60 دقیقه برسانند و مانعی برای این اقدام وجود ندارد.

وعده مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه برای برخورداری تمام روستاهای بالای 20 خانوار تا پایان امسال در حالی است که مدیرعامل مخابرات استان اعلام می‌کند امیدواریم تا قبل از پایان دولت این اقدام انجام شود.

از سویی مسیب قبادیان مدیرعامل مخابرات استان کرمانشاه در گفت‌وگو با یکی از رسانه های کرمانشاه، اظهار داشت: در حوزه روستایی ایجاد سایت‌های جدید و ارتقای سایت‌های قبلی به نسل‌های بالاتر در بیش از 70 سایت مدنظر قرار دارد که طی یکی دو ماه آینده انجام شود.

وی با اشاره به اینکه با این اقدامات بخش زیادی از روستاهای فاقد اینترنت تلفن همراه بهره‌مند می‌شوند عنوان کرد: در 22 روستایی که نیازمند توسعه اینترنت خانگی هستند طی این ماه توسعه می‌یابد و امکان واگذاری ADSL به بسیاری از روستاها فراهم می‌شود.

قبادیان گفت: از مجموع 2600 روستای استان کمتر از 300 روستا امکان استفاده از اینترنت را ندارند هرچند بخشی از آن‌ها تحت پوشش موبایل هستند.

وی افزود: امید داریم با برگزاری نشستی با وزیر ارتباطات 106 سایت روستایی باقی مانده و 32 روستایی که تحت پوشش موبایل هستند اما امکان استفاده از اینترنت را ندارند تا پایان دولت توسعه یابند که مجموع روستاهای بالای 20 خانوار استان از اینترنت روستایی برخوردار شوند.

قبادیان عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون اینترنت 1097 مدرسه از طریق ADSL و اینترنت 181 مدرسه نیز از طریق شبکه همراه اول فراهم شده است.

مجید یزدان ‌پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار پرسون، در خصوص مشکلات شبکه دانش اموزی شاد گفت: 92 درصد دانش آموزان استان کرمانشاه به شبکه شاد متصل هستند و هشت در صد باقیمانده جامعه دانش آموزی ما نقاط محروم روستایی هستند که فاقد آنتن دهی موبایل به صورت دیتا هستند.

یزدان پناه با عنوان اینکه معلمین نقش اول را ایفا می کنند، افزود: در نقاط محروم روستایی که ناحیه دو بالاترین آمار رو دارد معلمین ما با این وضعیت کرونایی هفته ای دو سه بار به دانش آموزان سر میزنند که تعداد این دانش آموزان زیر ده نفر می باشد؛ انها عشق معلمی را سرلوحه قرار داده و هیچ دانش آموزی در نقاط روستایی نیست که در این ایام کرونایی از آنها سرکشی نشده باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه 117روستای فاقد آنتن دهی موبایل داریم و مشکل اینترنت مربوط به اموزش و پرورش نیست.

یزدان ‌پناه با بیان اینکه آموزش و پرورش مدارس، معلم و نیروی انسانی دارد گفت: امیدواریم نمایندگان مچلس بتوانند برای سهولت انجام کارهای روزمره مردم دیتا بی اس و آنتن بی تی اس را به صورت تریجی یا فورجی نصب کنند.

وی ادامه داد: دانش آموز، دانشجو یا یکی از ساکنین برای پرداخت قبض و آنچه که کار روزمره اینترنتی است میتواند استفاده کند؛ اما دانش اموز ما از نظر تحصیلی دچار مشکل نشده است چون معلم ما حضور دارد و باید برای این امر یک راهکار داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: اداره کل فناوری اطلاعات و اداره کل زیرساخت ها باید آنتن های بی تی اس را به صورت فرجی در روستاها نصب کنند که دانش آموزان از مزایای حداقل دسترسی اینترنت استفاده کنند.

یزدان ‌پناه با اشاره بر علاقه دانش آموزان برای درس خواندن گفت: اگر در عکس های رسانه ها مشاهده می شود برای وصل شدن به اینترنت به روی تپه می آید پس عاشق درس خواندن هستند ما باید این نگاهو به سمت و سوی عوامل زیرساختی برده و به آن توجه شود.

وی اظهار داشت: ما و اصحاب رسانه با کمک یکدیگر دانش آموزان را به سمت و سویی راهنمایی و یاری کنیم که هدف و اولویت اول تحصیل است. پس عوامل جانبی که گوشی ندارم، اینترنت ندارم بهانه نباشد زیرا در برخی از روستاها حتی سیگنال های تلویزیونی ندارند و نیاز به ورود صدا و سیما در آن عرصه است.

یزدان پناه مطرح کرد: در دهستان های گیلانغرب، ویژه نان، دهستان گور سفید، دهستان چله، در بخش ها و روستاهای ثلاث باباجانی و بخش های نقاط دور افتاده ناحیه دو کرمانشاه حتی آنتن دهی موبایل مشکل است پس باید سیگنال تلویزیون قوی باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: ما باید یادآوری کنیم تا مدیران پاسخگو باشند و آموزش و پرورش از هرجهت امادگی این را دارد که هر زمان اعلام شود معلم در کلاس حضور پیدا کند و در فضای مجازی نیز ارتباط رو بیشتر کرده است.

آسیه کرمی- استان کرمانشاه

225974