کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با پرسون:

آل سعود مهره دست نشانده امریکا در منطقه

رژیم آل سعود در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین بازوهای دست نشانده امریکا در منطقه است. حمایت‌های سیاسی غرب از این رژیم‌ دست نشانده به منظور بهره‌برداری از منابع مالی و بهره‌برداری اقتصادی از رژیم آل سعود و همچنین استفاده از آن‌ها به عنوان نشانه‌های خود در منطقه برای برهم زدن شرایط منطقه است.

عماد نجار کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تحرکات عربستان در منطقه اظهار داشت: موضع‌گیری‌های بن سلمان در برابر موقعیت‌های کشورهای منطقه و رفتارهای خام و ساده‌لوحانه او در برابر کشورهایی مانند امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی این شائبه را ایجاد می‌کند که سیاستمدارانی سعی دارند رژیم آل سعود را به سمتی ببرند که برای آن‌ها فقط بهره اقتصادی نداشته باشد بلکه بتوانند بر اساس رفتارهای خام آن‌ها شرایط منطقه را در بحران نگه دارند.

نجار عنوان کرد: موضوع بسیار واضح در منطقه این است که قدرت منطقه در اختیار محور مقاومت است و این مسئله شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داخلی رژیم صهیونیستی را بر هم می‌زند.

وی با اشاره به این‌که از بین رفتن و اضمحلال رژیم صهیونیستی باعث عدم توازن در منطقه می‌شود و امریکا و هم پیمانانش نفوذ خود را در منطقه از دست خواهند داد، بیان کرد: رفتارهای خام رژیم آل سعود و کشورهای هم پیمانش مثل بحرین و امارات نشأت گرفته از این است که بحث حمایت و جلوگیری از اضمحلال و حتی به تعویق انداختن نابودی رژیم صهیونیستی را به اجرا دربیاورند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: حمایت‌های سیاسی غرب از رژیم‌ دست نشانده آل سعود به منظور بهره‌برداری از منابع مالی و بهره‌برداری اقتصادی از رژیم آل سعود و همچنین استفاده از آن‌ها به عنوان نشانه‌های خود در منطقه برای برهم زدن شرایط منطقه است.

از بین رفتن و اضمحلال رژیم صهیونیستی باعث عدم توازن در منطقه می‌شود و امریکا و هم پیمانانش نفوذ خود را در منطقه از دست خواهند داد.

عماد نجار افزود: رژیم آل سعود در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین بازوهای دست نشانده امریکا در منطقه است و بن سلمان سعی دارد با رفتارهای ساده لوحانه، خود را به عنوان بنده و جانشین و فرمان‌بردار امریکایی‌ها معرفی کند و تلاش می‌کند با این اقدامات جایگاه خود را به تصویب برساند که بعدها شاهزاده‌ها نتوانند خطری برای او ایجاد کنند و موقعیتش را به خطر بیندازند.

وی ادامه داد: بن سلمان از هر گونه اقدام چه در حمایت از رژیم صهیونیستی و چه اقدامات مخاطره جویانه مانند تحرکات منطقه و هر جنایتی مانند جنایاتش علیه مردم بحرین، عراق و سوریه فروگذار نیست و حتی در ابعادی دیگر در اقدامات مداخله جویانه در حوزه سیاسی لبنان نیز ورود می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تشریح کرد: بن سلمان به دنبال این است که موقعیت خود را در حد منطقه تغییر دهد چرا که رژیم آل‌سعود شرایطی را ندارد که در معادلات جهانی تأثیر داشته باشد اما موقعیت ایجاد و تسهیل روابط اعراب با اسرائیل، چه با پیشنهادات مالی و چه با ایجاد بستر‌های سیاستی برای کشورهایی مانند عمان، کویت، قطر، امارات، بحرین و ... را دارد.

عماد نجار در پایان گفت: به دنبال مخالفت‌هایی که از سمت ملت‌ها در برابر خواسته عربستان سعودی صورت گرفته است، حکامی مانند کویت و قطر تا به حال حاضر نشده‌اند به این شرایط تن دهند یا کشورهایی مانند لبنان و عراق علی‌رغم پیشنهادات مالی سنگینی که به آن‌ها شده است و رشوه‌هایی که از سمت عربستان به آن‌ها پیشنهاد شده است، مخالفت کردند و حاضر نشدند ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی و این ننگی که برای اعراب از گذشته تا آینده ماندگار خواهد بود را بپذیرند.

224949

مطالب مرتبط