به گزارش سایت خبری پرسون، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات پیش رو گفت: راهکارهایی از جمله افزایش تعداد شعب سیار برای انتخابات در شرایط کرونا را مد نظر قرار دادهایم.
وی افزود: بیشتر فرآیند انتخابات الکترونیکی است و مراحل پایانی آن اگر زیرساختهایش فراهم باشد با آن مخالفتی نداریم.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: برای رایگیری مکاتبهای و پستی برای انتخابات آینده، نیازمند قانون هستیم و آمادگی داریم نظرات مشورتی خود را در این زمینه به وزارت کشور و مجلس ارائه کنیم؛ اگر مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات منطبق بر سیاستهای کلی انتخابات و مصوبه داخلی شورای نگهبان باشد احتمالا با ایرادی مواجه نخواهد شد.
کدخدایی تصریح کرد: بودجه باید واقعی و منطبق بر نیازهای کشور باشد و توصیه میکنیم بودجه امسال هم همین گونه باشد؛ برخی نمایندگان مشورتهایی را با پژوهشکده شورای نگهبان برای اصلاح قانون بودجه گرفتهاند. درباره بودجه فعلا نمیتوانم نکتهای بگویم، چون همه چیز در حال تغییر است و اخیرا رئیس مجلس به رئیس جمهور نامهای نوشته اند و ما نگرانیهایی از قانون بودجه داریم و بودجه باید کارامد و واقعی و منطبق با نیازهای کشور باشد. نواقص بودجه را در سالهای گذشته یادآوری کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: طبق قانون همه افراد اگر بارها هم رد صلاحیت شده باشند، میتوانند در انتخابات ثبت نام کنند اما تایید آنها بستگی به بررسی پرونده و صلاحیت آنها دارد.
امکانات لازم برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا را نداریم
کدخدایی درباره ورود شورای نگهبان بر فرآیند انتخابات شوراهای شهر و روستا بیان کرد: چندین بار مجلس سعی کرد در دورههای مختلف قوانینی را وضع کند که نظارت بر انتخابات شوراها را به شورای نگهبان واگذار کند، اما اعضای شورا نگهبان در این زمینه مخالفت کردند آن هم به این دلیل که نظارت شورا در اصل ۹۹ قانون اساسی نیامده است.
وی تاکید کرد: البته ما آنقدر امکانات و نیرو در این زمینه نداریم تا ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار دهیم بنابراین از نظر اجرایی ما موافق این موضوع نیستیم.
کدخدایی با اشاره به تبلیغات انتخاباتی بیان کرد: این امر یکی از مشکلاتی است که قبلاً هم درباره آن به اظهار نظر پرداخته ام، بنابراین میتوان گفت که حوزه تبلیغات و اعلام آمادگی دو بحث کاملا مجزا بوده که باید مرزهای آن تببین شود.
وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان درباره تبلیغات زود هنگام برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما نمیتوانیم خیلی صریح به اظهار نظر بپردازیم که آیا اعلام آمادگی افراد به منزله تبلیغات محسوب میشود یا خیر چرا که این امر نیازمند قانون است، اما اگر مصداق تبلیغات باشد، طبعاً تذکر خواهیم داد، اما تا الان چیزی گزارش داده نشده است.
کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره مصوبه مجلس درباره سهام عدالت اظهار کرد: در این جهت مصوبهای ارسال هنوز به شورای نگهبان نشده است. اگر مصوبات قبلی باشد یا بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد، به زودی نتیجه آن را اعلام میکنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره لایحه مدیریت تعارض منافع بیان کرد: لایحه مذکور میتواند بسیاری از مشکلاتی را که در کشور در سطوح مدیریتی مختلف داریم، برطرف کند و شورای نگهبان بعد از دریافت مصوبه، درباره آن اعلام نظر میکند.
تفسیر قوانین جاری بر عهده مجلس است و دولت نباید تفسیر خود را اجرا کند
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری، درباره اینکه اخیرا رئیس جمهور در واکنش به اجرای طرح هستهای مجلس گفت که ما این قانون را بر اساس تفسیر خودمان اجرا میکنیم. با توجه اینکه، تفسیر قوانین جاری بر عهده مجلس است و دولت نباید تفسیر خود را اجرا کند، آیا سازوکاری برای جلوگیری از اقدام رئیس جمهور وجود دارد که اینگونه تخلف از قانون و بدعت گذاری جدید صورت نگیرد، گفت: امیدواریم که اینگونه نشود و دولت هم آشنا به این مباحث حقوقی است و این مطلبی که گفتید امیدواریم محقق نشود؛ اما به هر حال مجلس شورای اسلامی، از باب نظارت بر اجرای امور و عملکرد دولت میتواند ورود داشته باشد و اقدامات نظارتی خود را انجام دهد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا افرادی که رد صلاحیت شده بودند میتوانند دوباره در انتخابات ثبت نام کنند، ادامه داد: طبق قانون همه کسانی که رد صلاحیت شدند میتوانند در انتخابات ثبت نام کنند. اما اینکه تایید میشوند، بستگی به شرایط و پروندهای دارد که در اختیار شورای نگهبان است.
کدخدایی درباره همکاری شورای نگهبان با مجلس پیرو بررسی بودجه با در نظر گرفتن اصلاح ساختار این لایحه، گفت: ما نمیخواهیم به بحثهای بین دولت و مجلس ورود کنیم، اما عرض کردیم که قانون بودجه ایرادات متعددی داردف ما ایرادات قانون بودجه را بارها و بارها در سالهای گذشته به دولت و مجلس عرض کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: البته شورای نگهبان تفسیری در این زمینه دارد و اینکه اختیار تقدیم لایحه بودجه بر عهده دولت است، پیرو این تفسیر آورده شده که مجلس نمیتواند شاکله بودجه را تغییر دهد و باید تغییراتش به گونهای باشد که شاکله بودجه تغییر نکند، لذا اگر این مسئله براساس چارچوب تفسیر شورای نگهبان باشد، این شورا ایرادی را به بودجه خواهد گرفت.
کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس در حال بررسی است که در آن نمایندگان حتی سکونت در خارج از کشور را مانع تایید صلاحیت ریاست جمهوری کردند و موضع شورای نگهبان در این میزان محدودیت چیست و اگر این طرح تایید شود، شما که در خارج از کشور تحصیل کردهاید، مجاز به بررسی صلاحیت کاندیداها خواهید بود؟ گفت: بنده که نمیخواهم در انتخابات ریاستجمهوری شرکت کنم.
وی افزود: آنچه در قانون مدنی تاکنون بوده، بحث تابعیت بوده است که مانع تصدی در مجلس و ریاست جمهوری میشد که تشخیص کارشناسی مجلس این است که اقامت هم شامل آن میشود. باید ببینیم اعضای شورای نگهبان چه نظری نسبت به این مسئله خواهند داد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره روند تصویب و تایید طرح حمایت معیشتی و الزام دولت به آن و طرح لغو تحریمها بدلیل با وجود مخالفت دولت توسط شورای نگهبان بیان کرد: نسبت به بحث طرح معیشتی و الزام دولت به پرداخت یارانه در نوبت اول ایراد شورای نگهبان اصل قانون ۷۵ بود به دلیل اینکه منابع مالی این طرح در آن به روشنی مشخص نشده بود، بعد از آن مجلس این طرح را بررسی کرد و منابع مالی مشخصی را برای ما ارسال کرد که منجر به عدم مغایرت آن شد، اما اگر بحث کارشناسی بین دولت و مجلس هست آن را دیگر دوستان دولت و مجلس باید بین خود حل کنند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور افراد نظامی در انتخابات و اینکه آیا باید حتما درجه آنان سرلشکر باشد، گفت: طبیعتاً اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت نام و حضور در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد. اگر آن فرد نظامی باشد، درجات و اینگونه مسائل تاثیری ندارد. ممکن است فردی پایینترین درجه را داشته باشد، اما ثبت نام هم کند؛ بنابراین نهتنها درجات تأثیری در بررسی صلاحیتها ندارد بلکه باید با نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد و رسماً به ما اعلام کنند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تصویب طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم، گفت: در نوبت بررسی اول، این طرح به دلیل عدم رعایت مفاد مصوبه شورای عالی امنیت ملی مورد اشکال قرار گرفت، اما بعد از رفع ایراد این موضوع در مجلس، عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی، ادامه داد: سیاستهای مقام رهبری که ابلاغ شد دو وظیفه بر عهده شورای نگهبان گذاشت، یکی تعیین شاخصهای رجل سیاسی و دیگری مدیر و مدبر بودن است و در این راستای مصوبهای در شورا تصویب شد و مصوبه به مجلس ابلاغ شد. مصوبه داخلی صرف نیست و قطعا الزام قانونی برای مجلس و نهادهای دیگر دارد.
وی اظهار کرد: شورای نگهبان نسبت به اصل ۱۱۳ نظرش را اعلام کرده و مراجع تفسیر شورای نگهبان است. دوستان ما در دولت و روسای جمهور در ادوار مختلف ناچارند از این اصل تبعیت کنند و اگر درخواست تفسیر شود و شورا تشخیص دهد، میتواند به آن ورود کند و آن را تفسیر کند.
کدخدایی با اشاره به طرح مالیات بر خانه های خالی، تاکید کرد: این طرح البته ایرادتی داشت و عمدتا ایرادات مربوط به حقوق مردم بود، خوشبختانه مجلس این ایرادات را مرتفع کرد و نهایتا عدم مغایرت این طرح با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.
سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست خبری ضمن ذکر خاطراتی از آیت الله یزدی، گفت: ما از او خاطرات زیادی داشتیم. وی از مردان بزرگ انقلاب اسلامی بود که در پیروزی انقلاب و بعد از آن سهم به سزایی داشت. او همیشه در جلسات شورای نگهبان جزء اولین کسانی بودند که حضور داشتند و تا پایان جلسه هم میماندند و اگر جلسات فوقالعاده داشتیم هم برای آن جلسات میآمد. همه مطالب را در چارچوب نظام اسلامی ارزیابی میکرد و این نگاه یک نگاه ارزشمند بود که در شورای نگهبان داشتیم و از آن بهره مند میشدیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: همچنین شهادت «محسن فخری زاده» که به دست کوردلان و کسانی که پیروزی علمی ایران را خواستار نیستند، محکوم میکنیم.