مجری پروژه منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان:

علت آلودگی هوای 50 نقطه شهری اصفهان بررسی شد

مجری پروژه منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان گفت: از میزان آلودگی هوای 50 نقطه شهری اصفهان نمونه برداری شد و نیز منابع تولید کننده آن ها (شامل صنایع مختلف، خودروها و منابع طبیعی) درطول چهار فصل سال مورد بررسی قرار گرفت و آنالیز حدود 60 ترکیب شیمیایی در ذرات با بهره گیری از روشهای استاندارد انجام شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، سلیمانی در ارتباط با پروژه منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان اظهار داشت: بررسی شاخص کیفیت هوای شهر اصفهان در زمان های مختلف سال نشان می دهد مهمترین عامل مؤثر برکیفیت هوای این شهر، غلظت ذرات معلق ریز کوچکتر از 2و نیم میکرون است.
وی با اشاره به بررسی نتایج بیش از 200 مطالعه ملی و بین المللی مرتبط با این طرح به منظور انجام هرچه بهتر پروژه، گفت: در این طرح ضمن نمونه برداری از ذرات معلق دربیش از 50 نقطه از محدوده کلان شهر اصفهان و نیز منابع تولید کننده آن ها (شامل صنایع مختلف، خودروها و منابع طبیعی) درطول چهار فصل سال، آنالیز حدود 60 ترکیب شیمیایی در ذرات با بهره گیری از روش های استاندارد انجام شد.
سلیمانی اضافه کرد: پس از بررسی سهم بندی ذرات معلق هوا در منابع مختلف آلاینده و نیز پراکنش ذرات معلق از صنایع بزرگ استان با استفاده از رویکرد مدلسازی، سهم ناوگان حمل و نقل نیز به تفکیک با توجه به اطلاعات ترافیکی شهر و نیز میزان ذرات معلق انتشار یافته از آن ها تعیین گردید.
مجری پروژه منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان، ادامه داد: منشأیابی ذرات معلق طبیعی با استفاده از تصاویر ماهواره ای و نیز آنالیزهای شیمیایی، از دیگر اقدامات مهم در انجام این طرح بزرگ پژوهشی بود.


بیشتر بخوانید؛

تبعات آلودگی هوا برای آحاد شهروندان نگران‌کننده خواهد بود



وی با اشاره به نتایج نهایی به دست آمده از سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان، اظهار داشت: براساس یافته های این طرح، سهم بخش صنعت در فصول مختلف سال بین 12 تا 37 درصد متغیر است که حداکثر آلایندگی این بخش در فصول سرد سال می باشد.
دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان، اضافه کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که سهم بخش صنعت در مجاور مناطق و واحدهای صنعتی بیشتر است و نباید با درنظر گرفتن سهم در کل شهر این موضوع مغفول واقع شود.
سلیمانی، سهم بخش حمل و نقل در تولید ذرات معلق هوای شهر اصفهان را بین 33 الی 53 درصد عنوان کرد و افزود: حداکثر آلایندگی این بخش مربوط به فصول گرم سال می باشد.
وی، با اشاره به سهم بندی دیگر آلاینده ها به عنوان آلاینده های ثانویه مولد ذرات معلق در هوای شهر اصفهان، گفت: سهم آلاینده های ثانویه بین 11 تا 13 درصد است که در اثر فعل و انفعالات فیزیکی وشیمیایی آلاینده های گازی ناشی از هر دو بخش صنعت و حمل و نقل، در اتمسفر شکل می گیرند.
دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که سهم آلاینده های ثانویه، اهمیت درنظر گرفتن تأثیر سایر آلاینده ها (مانند اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد) به همراه ذرات معلق در آلودگی هوای شهر اصفهان را بازگو می کند، ادامه داد:بر اساس دیگر یافته های این پژوهش، سهم منابع جاده ای وگرد وغبار طبیعی در ایجاد ذرات معلق ریز در شهر اصفهان بین 4 تا 10 درصد و سهم بخش خانگی (احتراق گاز طبیعی) بین 2 تا 7 درصد است و سایر سهم ها نیز به منابع غیراحتراقی و منابع ناشناخته در تولید ذرات معلق اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: در بخش منابع خانگی بیشترین سهم مربوط به فصول سرد و عمدتاً ماه های آذر و دی است که حداکثر مصرف گاز طبیعی در این بخش مربوط به این زمان ها است.

224310

مطالب مرتبط