پس از کش و قوس های فراوان؛

شهرداری مریوان: متولی مدیریت دریاچه «زریوار»/ لزوم جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه

شهرداری مریوان بعد از کش و قوس های فراوان و نشست های مستمر، به عنوان متولی اصلی دریاچه زریوار این شهر انتخاب شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، چند صباحی بود که اختلافات بین شهرداری و محیط زیست استان و نیز شهرستان مریوان باعث شده بود که متولی اصلی دریاچه «زریوار» نامشخص بماند و همین امر باعث خسارت هایی به این مکان دیدنی در مریوان شده بود.

در این میان شهرداری و اداره محیط زیست شهرستان مریوان هرکدام به نوعی به دنبال به دست آوردن مدیریت این دریاچه بودند که نهایتا شهرداری این شهر توانست به این مهم دست پیدا کند.

فریبا رضایی؛ مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان کردستان در این باره به خبرنگار پرسون گفت: دریاچه زریوار یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی در استان کردستان می باشد که هر ساله مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و حتی خارجی است.

رضایی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مدیریت این دریاچه به علل برخی از سوتفاهم ها مدتها در هاله ای از ابهام بود، افزود: قبل از اینکه مدیریت این دریاچه به شهرداری مریوان واگذار شود، از سال 88 اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان تا این زمان رسماً قائم مقام قانونی حفظ و مدیریت تالاب دریاچه زریوار مریوان بود.

وی اظهار داشت: دریاچه زریوار به علت موقعیت خاص و ویژه ای که دارد برای همه ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.


بیشتر بخوانید؛

تالاب «زریوار » ملک شخصی هیچ کسی نیست/ مسوولان شهرستان مریوان اختلافات را کنار بگذارند


مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان کردستان ادامه داد: در روزهای اخیر با رایزنی های صورت گرفته و برگزاری جلسات متعدد، نهایتا مدیریت این دریاچه به شهرداری مریوان به مدت 3 سال واگذار گردید که امیدواریم شهرداری مریوان بتواند به بهترین نحو ممکن مدیریت بر این ثروث طبیعی داشته باشد.

رضایی اشاره کرد: اما باید گفت که در این قرارداد 3 ساله قید شده است که شهرداری و... نمی توانند هیچ گونه ساخت و ساز و عمرانی در حاشیه این دریاچه انجام دهند. با این وجود هنوز برخی از مشکلات چهره زیبای دریاچه زریوار را مخدوش کرده اند.

یکی از از معضلات ورود فاضلاب چندین روستای شهرستان مریوان به این دریاچه می باشد که باعث آلودگی دریاچه، بوی فساد و... در آن شده است که اگر درباره این معضل زیست محیطی تدبیری اندیشیده نشود تا چند سال آینده اثری از زیبایی های این دریاچه باقی نخواهد ماند.

حال سئوال اینجاست که در دوران مدیریت محیط زیست بر این دریاچه به چه علت یا عللی از ورود فاضلاب روستاهای مریوان به این دریاچه جلوگیری نشده است؟!.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان کردستان در این باره می گوید: متاسفانه در دوران مدیریت این سازمان بر دریاچه زریوار، کار انتخاب پیمانکار برای اصلاح این وضعیت به طول انجامید که این خود تاثیرات بدی بر روی این چشم انداز طبیعی داشته است.

با وجود اینکه اکنون شهرداری مریوان متولی و به نوعی مسئول مدیریت دریاچه زریوار است، انتظار می رود که نسبت به برخی از مسائل همانند جلوگیری از ورود فاضلاب 3 روستای این شهرستان به این دریاچه جلوگیری کند و دیگر اینکه در بُعد تبلیغی، شهرداری برای کسب درآمدهای خود باید یک تیم تبلیغاتی برای جذب گردشگری تشکیل دهد.

آیین مهر ـ استان کردستان

224198