مدیر کل محیط زیست هرمزگان خبر داد:

مشاهده یک قلاده خرس سیاه در رودان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از مشاهده یک قلاده خرس سیاه آسیایی در داخل شهر رودان خبر داد.

حبیب مسیحی تازیانی در گفتگو با سایت خبری پرسون، اظهار کرد: تصاویر این خرس سیاه توسط دوربین‌های مدار بسته یکی باغ های شهر رودان به ثبت رسیده است که حضور این گونه در باغات این شهرستان معمولا در فصول سرد سال و برای یافتن غذا اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: بعد از اعلام این گزارش تعدادی از محیط‌بانان استان و نیروهای داوطلب در حال پایش منطقه برای یافتن این گونه اقدام کردند که نتیجه‌‌ای در پی نداشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تاکید کرد: پیش بینی ما این است که این گونه به زیستگاه خود که در نزدیکی شهر رودان و در منطقه کوه اسپینه می‌باشد، بازگشته است.

مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه شهر رودان دارای باغات متعددی است که می‌تواند منبع غذایی برای این گونه تلقی شود، افزود: غنای زیستی این منطقه بالا می‌باشد و گونه‌های دیگری از حیات وحش از جمله پلنگ، کل و بز و حتی جبیر هم در مناطق شمالی شهرستان رودان مشاهده شده است.


بیشتر بخوانید:

مشاهده یک قلاده خرس قهوه‌ای در ارتفاعات مارمیشو


وی اضافه کرد: متاسفانه نبود امکانات فنی لازم و کمبود اعتبارات و نیروی انسانی مورد نیاز باعث شده تا هیچ برنامه سرشماری از این گونه ارزشمند در طی سالهای گذشته انجام نگیرد اما سرشماری نقطه‌ای این گونه با توجه به مشاهدات محیط بانان و اهالی بومی ثبت می‌گردد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به ساماندهی انجمن‌های مردم نهااد فعال در حوزه حیات وحش در استان هرمزگان بیان داشت: ۲ انجمن فعال در این حوزه در شهرستان میناب با همکاری و نظارت اداره کل محیط زیست استان هرمزگان در حال آموزش مردم محلی در مواجهه با حیات وحش هستند و این موضوع برای اجرایی شدن در سایر شهرستان‌ها نیز در حال پیگیری است.

به گزارش پرسون، بیش از ۷۵ درصد از مساحت استان هرمزگان را مناطق کوهستانی تشکیل می‌دهد و این استان یکی از زیستگاه‌های اصلی خرس سیاه آسیایی در جنوب شرقی کشور می‌باشد که بررسی علمی زیستگاه‌های این گونه از جمله سرشماری و تدوین برنامه حفاظت برای آن نیازمند توجه ویژه مسوولان سازمان محیط زیست در سطح ملی است.

گفتگو از مسعود لاهوت

224055