معاون وزارت میراث فرهنگی:

دیوار گرگان تا پاییز سال آینده در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت می‌شود

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از قابلیت ثبت دیوار گرگان تا پاییز سال آینده در فهرست میراث جهانی یونسکو در صورت تامین اعتبار برای نقشه برداری و حل برخی مشکلات مجاور آن خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدحسن طالبیان در جلسه‌ با استاندار گلستان با موضوع ثبت دیوار دفاعی گرگان اظهار داشت: این اثر تاریخی با توجه به قدمت، کارکرد و اندازه قابل مقایسه با دیوار چین است.

وی بیان کرد: با توجه به از بین رفتن‌ بخش وسیعی از دیوار گرگان در طول تاریخ، توقع بازسازی کامل این اثر تاریخی وجود ندارد.

معاون وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: تخریب بخشی از این دیوار طی چند سال گذشته و ساخت خانه بر روی آن امری طبیعی است اما احداث برخی پروژه‌ها بر روی دیوار بدون مطالعه دقیق از سوی مشاوران توجیه ناپذیر است.

طالبیان ادامه داد: تلاش بیشتر برای مدیریت و حفاظت از بقایای این دیوار تاریخی می‌تواند توجیه خوب و قابل قبولی برای یونسکو در مسیر ثبت جهانی این اثر باشد.

وی اظهار داشت: دیوار دفاعی گرگان در لیست موقت ثبت فهرست یونسکو قرار دارد که تصویب نهایی آن نیازمند نقشه‌برداری اصولی است.

معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: ۲۰ میلیارد ریال از هزینه مورد نیاز نقشه‌برداری دیوار دفاعی گرگان تامین شده اما اتمام آن نیازمند اعتبار بیشتر از سوی استان و وزارتخانه است.


بیشتر بخوانید:

منظر فرهنگی دیوار بزرگ گرگان ثبت‌جهانی شود


طالبیان اظهار داشت: اگر کار نقشه‌برداری دیوار دفاعی گرگان تا اواخر امسال به پایان برسد، ثبت جهانی این اثر اواخر تابستان سال آینده مورد بررسی و تایید یونسکو قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به بازدید امروز از برج قابوس در گنبدکاووس گفت: برای ثبت جهانی این برج هم مشکلاتی از سوی مجاوران ایجاد شده بود که با تلاش مسوولان استانی برطرف شد.

طالبیان به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و گفت: دستورالعمل بهره‌برداری از این جنگل‌ها از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی تهیه شده و به عنوان پایلوت در گلستان اجرا خواهد شد.

دیوار دفاعی، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در برخی متون قدیمی با عنوان مار سرخ مطرح شده یکی از سه دیوار تاریخی جهان است.

این دیوار با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است.

طول دیوار بزرگ گرگان در حدود ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۲ تا ۱۰ متر است.

امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده است.

پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می دادند اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام شده در سال های اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شد.

223778