با حضور نمایندگان مجلس؛

سند آمایش دانشگاه‌های خراسان جنوبی تبیین شد

با تصمیم وزارت علوم مبنی بر ایجاد دانشگاه معین، امروز سند آمایش دانشگاه‌های استان با حضور نمایندگان مردم در مجلس و رئیس دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه معین استان تبیین شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان جنوبی، نمایندگان مردم استان در مجلس، در جریان اصل سند آمایش دانشگاه قرار گرفته و در خصوص دانشگاه‌های سطح استان نظرات خود را مطرح کردند.

حسین خسروی، نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید اقناع سازی عمومی به کمک صداوسیما انجام شود که این موضوع تمرکززدایی را ایجاد می‌کند و این تمرکززدایی به نفع همه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها مبنای توسعه هستند، افزود: ما باید به گفته مقام معظم رهبری به سمت صادرات غیرنفتی پیش برویم که این راه تنها تولید علم است و این علم در دانشگاه‌ها است.

سلمان اسحاقی، نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه هدف ذی نفع بودن استان در این طرح است، تصریح کرد: دانشگاه بزرگمهر این شهر قابلیت تبدیل شدن به قطب یک رشته خاص را دارد.


بیشتر بخوانید؛

رشد ۹۵ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از بندر چابهار


رضوی، نماینده حجت الاسلام نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید در راستای نیاز تبین سند آمایش دانشگاه‌ها در استان منطقه برنامه ریزی و رشته‌های جدید تزریق شود.

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: در بسیاری از دانشگاه‌ها با کمبود دانشجو مواجه هستیم، ولی در دانشگاه نهبندان قابلیت جذب دانشجو وجود دارد.

وی به ظرفیت خوب دانشجوهای خارجی از جمله دانشجویان افغان اشاره کرد و افزود: می‌توان از این ظرفیت در دانشگاه‌های شهرهای مرزی استان استفاده کرد.

احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند ساماندهی آموزش عالی را یک طرح ملی نامید که در برنامه‌های دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی گنجانده شده است.
رئیس دانشگاه معین استان به تصمیم گرفته شده در مرحله اول ساماندهی اشاره کرد و افزود: در این مرحله با نگاهی محلی‌ و استانی حرکت خواهیم کرد و از ظرفیت مدیریت آموزش عالی استانی می‌توانیم برای تمرکززدایی از وزارت علوم استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه در این طرح، مأموریت‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر استان بر اساس استعدادها و ظرفیت‌های استان و منطقه خودشان تنظیم می‌شود، ادامه داد: هدف این است که مراکز پژوهشی هر استان به مراکزی توانمند در منطقه خودشان تبدیل شوند .

وی یادآور شد: با انجام فعالیت‌های عظیم پژوهشی درخصوص ظرفیت‌های منطقه، شاهد ارتقاء و افزایش کیفیت در این مراکز باشیم.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه ما باید از این تفکر و روش سنتی خارج شویم که همه مراکز دانشگاهی باید روزی به دانشگاهی جامع تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: آنچه که قرار است در این طرح انجام شود، برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزش عالی کشور در آینده است و در این خصوص می‌توان بر اساس پیشرفت‌های آموزش عالی کشورهای موفق در این زمینه، مدلی بر اساس یافته‌های داخلی کشور طراحی و اجرا کرد.

خامسان با اشاره به اینکه در این طرح دانشگاه تعطیل نمی‌شود و ردیف بودجه از بین نمی‌رود، افزود: قرار است کمک کنیم آموزش عالی تخصصی شود و با مدیریت استانی طرح‌های پژوهشی دانشگاه تقویت شود.

منبع: ایسنا

223663

مطالب مرتبط