مدیر بانک صنعت و معدن استان هرمزگان:

تنوع و کیفیت ارائه خدمات به مشتریان گامی مهم در جهت جذب منابع بیشتر است

وجود صنایع متنوع در استان هرمزگان از جمله تولید فولاد، آلومینیوم، آب شیرین کن، حلالهای پایه نفتی، آند، روی و نیروگاه برق، اهمیت توجه به صنایع این استان را مطرح می سازد.

به گزارش سایت خبری پرسون، وجود صنایع متنوع در استان هرمزگان از جمله تولید فولاد، آلومینیوم، آب شیرین کن، حلالهای پایه نفتی، آند، روی و نیروگاه برق، اهمیت توجه به صنایع این استان را مطرح می سازد؛ همچنین بخش بزرگی از صنعت شیلات و کشتی سازی کشور که سالانه علاوه بر ساخت انواع شناور کوچک و بزرگ، تعمیرات و ساخت انواع دکل و سکوی نفتی و گازی در آن انجام می‌شود در این استان قرار دارد بر این اساس روابط عمومی بانک صنعت و معدن با مصطفی شریفی مدیر استانی هرمزگان و رئیس شعبه بندرعباس در خصوص وضعیت صنعت در این استان و برنامه ها و راهکارهای بانک برای حمایت از واحدهای تولیدی استان و روش های این شعبه در ارائه خدمات به مشتریان به گفتگو نشسته است که در ادامه می آید:

1- در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید) چه برنامه هایی دارید؟

این شعبه درسال جهش تولید و بر اساس سیاستهای اعتباری مصوب هیات مدیره محترم در سال 1399 اهم اهداف خود را به شرح زیر تعیین نموده است:
برنامه ریزی به منظور تحقق برنامه عملیاتی ابلاغی، شناسایی ظرفیت اقتصادی واحدهای فعال، تقویت منابع شعبه با محوریت جذب و ارتقاء روابط با مشتریان متوسط و بزرگ ستادی، وصول مطالبات بارویکرد مبتنی بر تعامل و مذاکره و بکارگیری روشهای جایگزین، همکاری و مساعدت با واحدهای آسیب دیده ناشی از کرونا، ارتقاء سطح آموزش پرسنل و جانشین پروری و تعامل بیشتر با مقامات استانی

2- مهمترین برنامه شعبه در سال 1399 چیست؟
مهمترین برنامه این شعبه در سال 99، تحقق برنامه عملیاتی ابلاغی از سوی ستاد مشتمل بر جذب منابع، افزایش درآمدهای کارمزدی، افزایش حجم تسهیلات، کاهش مطالبات غیرجاری و درنهایت ارتقاء رتبه شعبه می باشد.

3- مهمترین اقدامات انجام شده در سال 1398 چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید و دلایل موفقیتتان چه بوده است ؟
دستیابی به برنامه عملیاتی، بررسی و امکان سنجی پتانسیل صنعتی استان و جذب مشتریان جدید و ادغام شعبه قشم در شعبه بندرعباس و آموزش پرسنل از مهمترین اقدامات انجام شده در سال 1398 بوده است. خوشبختانه عملکرد شعبه بندرعباس در سال گذشته مناسب بوده که منجر به ارتقاء رتبه گروه شعبه شده و این امر مدیون تلاش کلیه همکاران شعبه و همکاری مدیریتهای مختلف بانک می باشد.

4- باتوجه به مشکلات ناشی از تحریمهای ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه راهکاری برای حمایت از تولید کنندگان استان خود دارید؟
شعبه بندرعباس در چارچوب اختیارات تفویض شده و مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، نسبت به امهال بدهی برخی از مشتریان اقدام نموده و نسبت به سایر مشتریان نیز حداکثر تعامل و همکاری را دارد.

5- پس از تدوین سیاست های اعتباری و راهبردی بانک در سال 99، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
به منظور اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان پیشنهاد افزایش اختیارات شعب، اختصاص امتیازات خاص جهت مشتریان شرکتی، ساده سازی دستورالعملهای بانک در بخش اعطای تسهیلات و اعتبارات، نزدیک کردن لایه های تصمیم گیری در بخش تسهیلات و اعتبارات، توجه بیشتر به منابع انسانی و اثر گذاری نتیجه عملکرد بخشهای مختلف بانک در مزایای پرسنل، توسعه خدمات اینترنتی و ارتقاء مستمر نرم افزار بنکو و متناسب سازی با نیازهای روز مطرح می گردد.

6- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
بانکداری دیجیتالی می تواند خلاء بعد فاصله با طرح ها را که غالبا باعث گلایه مشتریان است (کارکرد حساب و تمرکز حساب) را پوشش دهد. تمرکز بانک بر بانکداری شرکتی و دیجیتال و تدوین دستورالعملهای لازم و ارتقاء سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری بانک در این راستا تأثیر بسزایی در رشد و شکوفایی بانک خواهد داشت. این شعبه نیز تلاش نموده با آموزش مقدماتی همکاران در این زمینه و بررسی مشتریان بزرگ استان و مذاکره با ایشان زمینه های لازم جهت حرکت به سوی این نوع از بانکداری را آغاز نماید که در این راستا شرکت گندله سازی مادکوش بعنوان پایلوت به اداره بازاریابی و بانکداری شرکتی معرفی گردیده که بررسی و تأمین زیرساختهای ارتباطی شرکت در دست انجام می باشد.

بیشتر بخوانید:

رتبه اول بانک صنعت و معدن در تامین مالی واحدهای صنعتی و معدنی در شبکه بانکی کشور در 20 ماهه گذشته

رشد 58 درصدی پرداخت تسهیلات بانک صنعت و معدن

7- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
رایزنی در سطح کلان استان جهت تجهیز منابع شعبه از طریق انتقال و تمرکز گردش حساب واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی استان، جذب و ارتقاء سطح همکاری با شرکتهای بزرگ تأمین اعتبار شده توسط ستاد، تقویت روابط با مشتریان موجود و جذب مشتریان توانمند و دارای حسن سابقه نزد سیستم بانکی و حسن رفتار با مشتریان و تکریم ارباب رجوع و تسریع در پاسخگویی دقیق به درخواست های مشتریان، عمده فعالیت ها و روش هایی است که در این راستا در شعبه مورد توجه قرار گرفته و دنبال می شود.

8- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
طی یکسال گذشته بیش از دو هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات به 6 طرح صنعتی توسط شعبه بندرعباس پرداخت شده است که این امر منجر به افزایش چهار برابری مانده مطالبات شعبه گردیده است و در تلاش هستیم تا با تدابیر به موقع و تلاش مضاعف راهکارها و تصمیمات لازم را اتخاذ نماییم.

9- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
طی یکسال گذشته طرحهای گندله سازی مادکوش، توسعه آب آسیا(فاز اول)، آب شیرین کنی سازه سازان، آب شیرین کنی شایا و شرکت پدیده کاوش ایرانیان (معدن سنگ آهن) با تسهیلات بانک صنعت ومعدن به بهره برداری رسیده که جمعا مبلغ 4 هزار و 360 میلیارد تسهیلات ریالی و معادل 532 میلیون دلار تسهیلات ارزی توسط ستاد و شعبه بندرعباس تأمین اعتبار گردیده است و با بهره برداری از این طرحها برای یک هزار و 60 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد گردیده است.

10- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
فاز اول شرکت توسعه آب آسیا به بهره برداری رسیده و فازهای بعدی نیز در دست اجراست که با تکمیل آن پیش بینی می شود 600 نفر مشغول بکار شوند، همچنین تسهیلات تکمیلی شرکت پدیده کاوش ایرانیان – واحد تولید کنسانتره آهن در دست بررسی است که پیش بینی می شود منجر به اشتغالزایی برای400 نفر به صورت مستقیم گردد.

11- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
استان هرمزگان جزء استانهای مرزی کشور با بیش از 900 کیلومتر مرز آبی است. بر اساس آخرین سرشماری در سال 1395 این استان دارای جمعیت 1776415 نفر معادل 2.2 درصد کشور و مشتمل بر 13 شهرستان، 33 بخش، 46 شهر، 71 دهستان و 14 جزیره می باشد که عمدتاً کسب و کار و درآمد مردم از محل بازرگانی و تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس، صادرات و واردات کالا از طریق گمرکات استان، شیلات (پرورش ماهی و میگو) و کشاورزی و نخلیات (خرما) و تولیدات صنعتی بوده که بخش عمده ای نیز به صنایع نفت و گاز و صنایع فلزی از قبیل فولاد، آلومینیوم است. این استان در حال حاضر قطب تولید آلومینیوم و فولاد کشور بوده و رفته رفته به یکی از قطب های صنعتی ایران تبدیل خواهد شد. استان هرمزگان دارای 32 شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی و 5 منطقه ویژه اقتصادی و 2 منطقه آزاد قشم و کیش بوده که مجموعاً تعداد 960 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در آنها مستقر می باشد. که از این تعداد 95 درصد آنها مربوط به صنایع کوچک و متوسط استان، و 5 درصد مربوط به صنایع بزرگ استان می باشند.

12- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
مهمترین رکن برنامه ریزی وصول مطالبات شعبه بندرعباس ، بررسی اهلیت مشتریان است که از رشد حجم مطالبات شعبه جلوگیری بعمل آید. همچنین با برگزاری جلسات وصول مطالبات شعبه (15 روزه) ، روند مطالبات شعبه و زمانبندی وصول مطالبات مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و درخصوص مشتریان بدهکار تصمیم گیری بعمل می آید . با توجه به اینکه پرونده های تسهیلاتی غیرجاری هرکدام به دلایلی نظیر مشکلات کلان اقتصادی کشور، تورم، افزایش نرخ ارز، کمبود سرمایه در گردش، اعلام ورشکستگی، عدم تمایل به بازپرداخت اقساط ، استفاده از منابع تسهیلاتی خارج از طرح و ... از بازپرداخت اقساط بانکی خودداری می نمایند لذا راهکارهای شعبه در وصول مطالبات بسته به نوع پرونده و دلایل معوق شدن تسهیلات متفاوت است .
در مورد طرحهایی که به دلایل موجه در سرفصل غیرجاری قرار دارند و مجری طرح نیز تمایل به تعیین تکلیف و بازپرداخت اقساط دارد حداکثر مساعدتهای قانونی نظیر استمهال، تقسیط مجدد، ارائه مهلت، مذاکره و یا حتی تامین سرمایه در گردش مورد نیاز طرح در دستور کار شعبه قرار دارد لیکن در خصوص طرحهای راکد و غیرفعال که به دلایل غیرموجه در سرفصل غیرجاری قرار دارند و متقاضیان علیرغم ارائه مساعدتهای قانونی همچنان از بازپرداخت اقساط استنکاف می نمایند در مرحله اول با مذاکره و تعامل نسبت به وصول مطالبات اقدام نموده و در غیر اینصورت اقدامات حقوقی و اجرایی در دستور کار قرار می گیرد.

13- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
تاکنون 6 مشتری بزرگ صنعتی در استان شناسایی و جذب شده اند و شعبه با تعاملاتی که با این مشتریان داشته نسبت به ارائه خدمات به آنان اقدامات لازم را به انجام رسانده است. با بررسی دقیق صورت گرفته، نیازهای اعتباری این مشتریان شناسایی و بسته رقابتی (در مقایسه با سایر بانکها) به آنها پیشنهاد گردیده است که خوشبختانه بخشی از آن به ثمر رسیده بگونه ای که طی 8 ماه گذشته مبلغ یک هزار و 400 میلیارد ریال ضمانتنامه و اعتبار اسنادی داخلی صادر شده است .

14- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
نظر به این که عمده تسهیلات درخواستی متقاضیان بالاتر از حدود اختیارات شعبه می باشد، لذا با توجه به رویکرد جدید مدیرعامل محترم و اعضای محترم هیئت مدیره بانک مبنی بر استفاده از ظرفیت کارشناسی شعب، پذیرش اولیه تمامی متقاضیان توسط شعبه انجام گرفته و جهت اقدامات بعدی به مدیریت های محترم ذیربط ستادی ارجاع می گردد و با توجه به تعامل سازنده با بخش های مختلف ستادی، مدیریت های ذیربط پذیرش یا عدم پذیرش متقاضیان را با اعمال نظر همکاران شعب انجام می دهند. لذا پیشنهاد می شود در جهت تمرکز زدایی افزایش سطح اختیارات با توجه به تجربه و توان بدنه کارشناسی شعب و در نظر داشتن سطح تورم ، همانگونه که اختیارات ستادی به شعب تفویض گردیده ، منابع ستادی نیز متناسب با اختیارات تفویضی در اختیار استانها قرار گیرد ، شایان ذکر است، تسریع در فرایند تصمیم گیری منجر به رضایت بیشتر مشتریان خواهد گردید.

15- تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
عمده تعاملات بانک در چارچوب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و کمیته های زیرمجموعه آن است. تمامی تلاش مجموعه همکاران شعبه بندرعباس در جهت ایفای نقش در ایجاد طرحهای تاثیرگذار، تثبیت اشتغال و به بهره برداری رساندن آنها بوده است. این شعبه در سال 98 در پرداخت تسهیلات رونق تولید دارای رتبه برتر و در تسهیلات بند (الف) تبصره 18 تولید و اشتغال، رتبه اول در بین شبکه بانکی استان را به خود اختصاص داده است.

16- به نظر شما نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چه نقشی دارد؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
منابع انسانی مهمترین بخش راهبردی بانک جهت نیل به اهداف عملیاتی بانک محسوب می شود و نقشی بسیار سازنده و اثرگذار دارد و به نظر می رسد توفیق بانک وابسته به وجود منابع انسانی کارآمد، اثرگذار، خالق و با انگیزه است. جهت موفقیت شعب بانک در استانها می بایست به تنوع و کیفیت خدمات ارایه شده به مشتریان توجه نمود که در این بخش نیروی انسانی نقش بسیار سازنده را به خود اختصاص می دهد. برهمین اساس می بایست جهت نیل به اهداف فوق به آموزش کارکنان در بخشهای مختلف در خصوص شناسایی مشتریان، هدفگذاری و تمرکز بر جذب آنان و ارایه خدمات با کیفیت و مطلوب به مشتریان توجه بیشتری صورت پذیرد، همچنین توجه به مسایل رفاهی پرسنل نیز از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد .

17- روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
جلسات ماهیانه با حضور کلیه همکاران شعبه برگزار شده که ضمن بحث و بررسی مسایل روز ، عملکرد ماه گذشته نیز کنترل و رصد می گردد و در ادامه برای ماه بعد هدفگذاری می شود. در این راستا همکاران نظرات خود را در موضوعات مختلف مطرح و پس از بحث و تبادل نظر با همفکری و مشارکت یکدیگر در اجرایی شدن پیشنهادات مفید اقدام می نماییم.

18- طرحهایی که با تأمین مالی بانک در آن استان راه اندازی شده و در سطح ملی مطرح هستند را بیان کرده و نحوه حمایت بانک از آنها را تشریح فرمائید؟
شرکتهای فولاد هرمزگان، گندله سازی مادکوش، توسعه آب آسیا، آب شیرین کنی سازه سازان، آب شیرین کنی شایا، معماران تجارت آفتاب و شرکت فومن شیمی گستر شرکت هایی می باشند که از تسهیلات ریالی و ارزی و خدمات اعتباری بانک صنعت و معدن استفاده نموده اند. شعبه بندرعباس سعی نموده تا ضمن برقراری ارتباط سازنده با ایشان نسبت به رفع نیازهای اعتباری و تسهیلاتی آنها اقدام نماید.

223608

مطالب مرتبط