گفتگوی پرسون با عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی:

نگاهی به ضعف‌های ساختاری و نقاط ابهام برجام

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، برجام متن ضعیفی داشت اما متأسفانه تیم مذاکره کننده دوست ندارند ضعف‌های برجام را ببینند. برجام مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد. ما به تعهدات خود عمل کردیم اما طرف مقابل شروع به زیاده‌خواهی کرد و ما را تروریست خواند و تحریم‌های حقوق بشری اضافه کرد و هر روز افراد و مؤسساتی را به لیست تحریم اضافه نمود و کار را به جایی رساند که شخص رئیس جمهور گفت کار از تحریم گذشته است و وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص جزئیات طرح لغو تحریم‌ها بیان کرد: در برجام طرف‌های مذاکره باید به تعهدات خود عمل می‌کردند و قرار بود طرف مقابل تحریم‌های بانکی، کشتیرانی، بیمه‌ای، نظامی و حقوقی را بردارد اما هرگز به این تعهدات خود عمل نکردند اما ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، برجام متن ضعیفی داشت اما متأسفانه تیم مذاکره کننده دوست ندارند ضعف‌های برجام را ببینند.

حجت الاسلام سلیمی ادامه داد: برجام مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد. ما به تعهدات خود عمل کردیم اما طرف مقابل شروع به زیاده‌خواهی کرد و ما را تروریست خواند و تحریم‌های حقوق بشری اضافه کرد و هر روز افراد و مؤسساتی را به لیست تحریم اضافه نمود و کار را به جایی رساند که شخص رئیس جمهور گفت کار از تحریم گذشته است و وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم.

وی تصریح کرد: خروجی نداشتن برجام و زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل و این‌که تصور می‌کرد ما در مقابل رفتارهای سوء آن‌ها هیچ اقدامی انجام نمی‌دهیم، سبب شد مجلس ورود پیدا کند و طرحی را تصویب کرد که براساس آن باید ۲۰ درصد ذخایر اورانیوم افزایش پیدا کند، از سانتریفیوژهای پیشرفته استفاده شود و در مورد پروتکل الحاقی و بازرسی‌های ویژه‌ای که از ایران انجام می‌شود، تجدید نظر شود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که این مصوبه بسیار جدی است، عنوان کرد: از آنجایی‌که سابقه ناخوشی هم در عدم اجرای برخی از قوانین در ذهن نمایندگان بود برای کسانی که از اجرای قانون مستنکف شوند، مجازات در نظر گرفته شد و برای اجرای این مصوبه نیز مجلس، دولت و شخص رئیس جمهور را مسئول اجرا دانست.


بیشتر بخوانید:

ظریف: ما حسن نیت مان را ثابت کردیم؛ حالا نوبت آمریکاست

بازرسان آژانس یا جاسوسان غرب؟!


حجت الاسلام سلیمی در ادامه گفت: ما مذاکره کردیم و از مذاکره نفعی نبردیم و همانطور که رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد تعهدات یک طرفه و یک سوی تمام شد و مجلس به دنبال این است که این جاده یک‌طرفه را مسدود کند.

وی بیان کرد: طرف‌های مذاکره در برجام تعهداتی داشتند که به آن عمل نکردند به همین دلیل مجلس شورای اسلامی در این مصوبه یک بازه زمانی مشخص کرد که اگر در این بازه زمانی به تعهدات‎شان عمل نکنند، ادامه بازرسی‌ها ملقی خواهد شد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که زمانی که قانون دقیق نوشته نشود و بازه زمانی مشخص نباشد هر کس برداشتی دارد، عنوان کرد: برای این‌که این برداشت متفاوت و تفسیرها و تأویل‌های متفاوت انجام نشود این قانون با دقت نوشته شد و بازه زمانی برای آن مشخص شد. مجلس مصمم است این مسیر را با قدرت پیگیری کند و ادامه دهد.

وی تشریح کرد: زمانی که اوباما یک روز بعد از امضای برجام چند نفر را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد و ما هیچ اقدامی نکردیم، زمانی که مدام به لیستهای تحریم اضافه شد و ما اقدامی نکردیم و زمانی‎که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و ما در برجام ماندیم، غربی‌ها تصور کردند که جاده یک‌طرفه است و در حقیقت ما طرف مقابل را وادار به توهم کردیم که ایران در مقابل اقدامات آن‌ها تماشاگر است.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در پایان اظهار داشت: برای این‌که طرف‌های برجام بدانند روز نویی رسیده و مجلس متفاوت از قبل است، مجلس این قانون را تصویب کرد و تصویب این قانون اجازه اقدامات و خواسته‌های شگفت انگیز، عجیب و غریب و لایتناهی را از آن‌ها خواهد گرفت.

222876