پرسون گزارش می دهد؛ به بهانه اتفاق نادر در داوری لیگ برتر

VAR ؛ واژه ای نامتعارف در این روزهای فوتبال جهان

فوتبال جهان در حالی روزهای سخت کرونایی را می گذراند که برخی حواشی ایجاد شده در حوزه داوری در لیگ های معتبر کشورهای مختلف نام وی ای آر را بیشتر از گذشته بر سر زبان ها انداخته است.

به گزارش سایت خبری پرسون، هفته گذشته و از سری مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور اتفاقی نادر و عجیب در حوزه داوری رخ داد. جاییکه در دیدار تیم های ذوب آهن و پیکان داور مسابقه در دقایق حساس پایانی و در حالیکه نتیجه دیدار با تساوی یک بر یک دنبال می شد، یک پنالتی به سود پیکان اعلام نمود. این تصمیم داور به قدری برای بازیکنان ذوب آهن عجیب بود که زمان بازی به مدت ده دقیقه کامل متوقف شد و جنجال بین داور و بازیکنان دو تیم بالا گرفت. در ادامه سید رضا مهدوی، داور این دیدار برای بررسی هرچه دقیق تر تصمیم خود به کنار زمین رفت و از داور چهارم و ناظر بازی درخواست نمود تا این صحنه را در دوربین تلویزیونی کنار زمین چک کنند.

در این بین و در حالیکه تنش در کنار زمین و در میان بازیکنان بالا گرفته بود، بازیکن تیم پیکان که نقش اصلی در گرفتن این پنالتی را داشت و داور به زعم خطا روی این بازیکن توسط مدافع ذوب آهن، خطای پنالتی را اعلام کرده بود، به مهدوی اعلام کرد که خطایی روی او رخ نداده است و قاضی دیدار به اشتباه در سوت خودش برای اعلام پنالتی دمیده است. همین اقدام پورامینی هافبک پیکان سبب شد تا داور به سمت محوطه جریمه ذوب آهن بازگردد و توپ را در اختیار این تیم قرار دهد. اما این بار کادر فنی پیکان که از اقدام جوانمردانه بازیکن خود بی خبر بودند، به شدت به تصمیم داور اعتراض نمودند و همین امر باعث تنش جدیدی در کنار زمین شد و نهایتا دیداری که می توانست با برتری پیکان پایان یابد، با اتفاقی نادر در داوری فوتبال ایران با تساوی پایان یافت.

همین امر سبب شد تا بحث بکارگیری ساختار VAR در فوتبال ایران که از دو سال قبل استارت خورده بود و تا به امروز به نتیجه نرسیده است، مجددا در رسانه ها اعلام و داغ شود. ساختاری که استفاده از آن نیازمند بازسازی اساسی زیرساخت ورزشگاه های فوتبال کشورمان است که بعید است با شرایط کنونی و عدم رسیدگی مسئولان وقت ورزش و بویژه فوتبال ایران به نتیجه مطلوبی برسد و لذا دور از انتظار نیست که در ادامه مسابقات لیگ های مختلف فوتبال کشور شاهد چنین اتفاقاتی در داوری باشیم. چراکه بسیاری از تیم ها عدم گرفتن نتیجه مطلوب در مسابقات را به گردن داور مسابقه می اندازند و این واژه که داوری جزئی از اتفاقات فوتبال است به یک قانون در فوتبال کشورمان تبدیل شده است و همین امر تاثیر منفی بر عملکرد داوران در لیگ های مختلف می گذارد.

VAR اما نه تنها در فوتبال ایران بلکه در سراسر جهان موافقان و مخالفان خودش را دارد و در بسیاری از لیگ های معتبر فوتبالی در حال اجراست. موافقان اجرای این طرح بر این عقیده اند که داور با وجود VAR دیگر دچار اشتباه نخواهد شد و دغدغه گرفتن تصمیمات نادرست نخواهد داشت. این درحالی است که در برخی مسابقات شاهد گرفتن تصمیم اشتباه از جانب داور علیرغم کمک گرفتن از VAR بوده ایم. برای مثال در دیدار رئال مادرید و لوانته از سری مسابقات لالیگا اسپانیا کاسمیرو، مهاجم کهکشانی ها با شبیه سازی کامل خود را در محوطه جریمه حریف به روی زمین انداخت و داور به سود رئال مادرید اعلام پنالتی نمود. در حالیکه کاملا مشخص بود بازیکن مادریدی با شبیه سازی قصد فریب داور را دارد، استفاده از VAR هم نتوانست به کمک داور بیاید و رئال مادرید با ضربه پنالتی دروازه حریف را گشود و به برتری دست یافت. نمونه دیگر این امر در دیدار اینترمیلان و فیورنتینا از سری مسابقات سری آ ایتالیا رقم خورد. جاییکه دیرترین گل تاریخ سری آ با اشتباه داوری و اعلام ضربه پنالتی به نفع فیورنتینا به ثمر رسید و این در حالی بود که نه تنها ضربه پنالتی اعلام شده بدلیل خطای دست مدافع اینتر اشتباه بود، بلکه پیش از این اتفاق بازیکنان فیورنتینا خود مرتکب خطا گردیده بودند و اشتباه داور تاثیر بسزایی در نتیجه نهایی این دیدار گذاشت و اینتر که با پیروزی در این دیدار می توانست به قهرمانی در سری آ پس از سال ها نزدیکتر شود، به تساوی رضایت داد.


بیشتر بخوانید؛

سوت های اشتباه داوری آتش به خرمن ۵۰ ساله ذوب آهن می زند

رئال مادرید در لالیگا همچنان می بازد


همین موارد کافی است تا بتوان گفت VAR نه تنها به کمک داوری نیامده است، بلکه آن شور و هیجان سابق حاکم بر مسابقات فوتبال را هم گرفته است. توقف های پیاپی در حین دیدار و کاهش سرعت مهیج ترین ورزش حال حاضر دنیا خود از جمله مواردی است که می توان گفت از تاثیرات نامناسب VAR در دنیای فوتبال است. البته در این بین باید به برخی تاثیرات مثبت آن نیز اشاره کرد و گاها داوران در برخی مسابقات تصمیم اشتباه می گیرند و این VAR است که به کمک آنان و تیم ها می شتابد. برای مثال در دیدار شب گذشته اینتر میلان و مونشن گلادباخ درحالیکه دیدار دو تیم با برتری سه بر دو آبی های شهر میلان رو به پایان بود، آلمانی ها موفق به ثمر رساندن گل تساوی شدند که همین امر می توانست منجر به حذف اینتر از لیگ قهرمانان اروپا شود. اما داور دیدار با بررسی صحنه گل در VAR این گل را به درستی آفساید اعلام نمود و اینتر با برتری در این دیدار همچنان به صعود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان امیدوار باقی ماند.

لذا در پایان باید گفت پیشرفت علم و تکنولوژی می تواند به کمک محبوب ترین صنعت ورزش جهان یعنی فوتبال بیاید و جای خالی VAR در فوتبال کشورمان به خوبی احساس می شود. اما به نظر لازم است فیفا نیز به تصویب برخی قوانین در این حوزه بپردازد و داوران نیز آموزش های لازم جهت اتخاد صحیح ترین تصمیم ممکن در شرایط استفاده از VAR را ببینند تا انتقاد های وارد به کمترین حد ممکن برسد و عدالت در زمین فوتبال رعایت شود و هواداران و عاشقان این ورزش جهانی همچنان از تماشای مسابقات تیم های محبوبشان لذت لازم و کافی را ببرند.

گزارش از محمدرضا طارمی

222612

مطالب مرتبط