خطر افزایش ابتلا به قوز قرنیه با مالش چشم

یک جراح چشم گفت: مالش چشم بخصوص در کودکان باعث افزایش احتمال ابتلا به قوز قرنیه خواهد شد و افراد باید از انجام این کار پرهیز کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون، مهرداد محمدپور جراح چشم در برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: تشخیص قوز قرنیه بالینی است، اما در مراحل اولیه حتما باید تصویربرداری شود. در ابتدا برای درمان این عارضه از اشعه درمانی و در موارد شدید از رینگ‌های ۳۶۰ درجه استفاده می‌شود.

او افزود: قوز قرنیه به معنای غیر قرینه شدن قرنیه است و شعاع انحنا در آن دیده می‌شود که رنگ زرد و قرمز نشانه انحنای بیشتر، سبز متوسط و آبی نشانه انحنای کمتر است که با عدد نمایش داده می‌شود.

محمدپور تصریح کرد: شرط اول برداشتن عینک این است که قوز قرنیه نداشته باشند یا مراحل اولیه قوز قرنیه در آنان دیده شود، البته در مراحل اولیه ممکن است این عارضه در زمان تصویر برداری دیده نشود.

این جراح چشم با بیان اینکه افراد مبتلا به قوز قرنیه باید از مالش چشمان خود خودداری کنند، تاکید کرد: مهم‌ترین علت قوز قرنیه بعد از ژنتیک، مالش چشمان است و این عامل حتی در صورت نبود قوز قرنیه می‌تواند باعث ایجاد آن به خصوص در کسانی که چشمان خود را عمل کرده اند شود.

محمدپور ادامه داد: کودکان به هیچ عنوان نباید چشمان خود را مالش دهند، زیرا باعث ایجاد قوز قرنیه می‌شود.

او اظهار کرد: استفاده از آب سرد در افرادی که خارش چشم دارند تاثیرگذار است، اما در صورت بی فایده بودن می‌توان از اشک مصنوعی استفاده کرده و به چشم پزشک مراجعه کرد، هچنین آستیکمات خلاف قاعده در افراد، آنان را مستعد ابتلا به قوز قرنیه خواهد کرد.

این جراح چشم با بیان اینکه قوز قرنیه درمان کاملی ندارد، تاکید کرد: حتی پیوند قرنیه هم به معنای درمان این عارضه نخواهد بود و تنها می تواند بیماری را اصلاح کند که امکان بازگشت عارضه نیز وجود دارد. افراد مبتلا به قوز قرنیه معمولا به صورت حاشیه دار یا سایه دار و کارتونی می بینند که به مرور باعث کاهش بینایی یا نابینایی خواهد شد.

او درباره کدورت قرنیه گفت: کدورت قرنیه معمولا به علت ضربه عفونت‌های قبلی ایجاد می‌شود و ربطی به قوز قرنیه ندارد؛ بنابراین تنظیم اشعه در مقابل دید بیمار بسیار حائز اهنیت است، همچنین آب مروارید معمولا بعد از انجام عمل برنمی‌گردد و اظهار نظر افراد بر اساس کدورت‌های قرنیه در پشت لنز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

222478