فوتبال در هفته ای که گذشت؛

از تساوی کسل کننده دربی لندن تا تقدیم گل مسی به روح مارادونا

تساوی سرد و کسل کننده در مهم ترین دیدار لیگ برتر انگلیس تا ادای احترام به اسطوره فوتبال توسط لیونل مسی از جمله اتفاقات رخ داده در هفته فوتبالی جهان بود.

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از انتشار خبر درگذشت مارادونا اسطوره دنیای فوتبال در هفته گذشته، ورزش جهان تحت الشعاع این مساله قرار گرفت و لیگ های معتبر فوتبالی با یک دقیقه سکوت به احترام مارادونا آغاز شدند و اتفاقات جالبی در برخی دیدارهای هفته رخ داد که در این گزارش به بررسی آن ها می پردازیم:

مهم ترین دیدار هفته دهم لیگ برتر انگلیس میان دو تیم مدعی و همشهری تاتنهام و چلسی در حالی شب گذشته برگزار شد که دو تیم جایگاه های دوم و سوم جدول رده بندی را در اختیار داشتند و هر دو چشم به پیروزی در این دیدار و صعود به صدر جدول رده بندی دوخته بودند. آنچه بر جذابیت و حساسیت این دیدار افزوده بود، تقابل سرمربی و کاپیتان سابق چلسی با یکدیگر بود که خوزه مورینیو و فرانک لمپارد را رو در روی هم قرار می داد. این دو سال ها پیش در تیم چلسی چندین فصل با یکدیگر همکاری داشتند و آقای خاص روزهای خوبی را همراه این تیم با کاپیتان شماره هشت آبی های محبوب لندن گذرانیده بود. از جمله این خاطرات می توان به قهرمانی چلسی در لیگ برتر انگلیس آن هم پس از سالیان سال سلطه منچستری ها در لیگ برتر اشاره کرد و مورینیو و لمپارد در آن زمان در کنار یکدیگر جام قهرمانی را بالای سر بردند و پس از مدت ها خوشحالی را به لندن و ورزشگاه استنفوردبریج بازگردانیدند.

اما در دیدار دیشب دیگر خبری از آن دوستی و محبت نبود و سرمربی و شاگرد سابق حالا در مقام هدایت دو تیم بزرگ اروپایی رو در روی هم ایستاده بودند و آقای خاص با همان ژست های همیشگی و غرور خاصش نظاره گر بازی تیمش بود. شماره هشت محبوب آبی های لندن نیز با آرامش خاصی کنار زمین ایستاده بود و به تماشای بازی ستاره های تیمش می پرداخت که این فصل با هزینه هنگفتی راهی چلسی شده بودند. همگان انتظار دیداری پرگل و مهیج از دو تیم بالانشین این فصل لیگ برتر را داشتند. اما این دیدار به قدری حساس بود که تحت الشعاع حواشی و حساسیت های پیش از دیدار قرار گرفت و نهایتا با تساوی بدون گل پایان یافت. تساوی سرد و کسل کننده ای که تاتنهام را پس از مدت ها مجددا به صدر جدول لیگ جزیره رسانید و چلسی نیز با اختلاف دو امتیازی نسبت به این تیم در رده سوم جدول ایستاد. حالا باید منتظر ماند و دید در ادامه فصل چلسی می تواند با خرید ستارگان میلیاردی خود مجددا قهرمان لیگ برتر شود و یا آقای خاص این بار با تاتنهام جشن قهرمانی در لیگ جزیره را برگزار خواهد کرد.

پس از درگذشت ناگهانی مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتین همگان منتظر بودند تا ببینند لیونل مسی ستاره بی چون و چرای کنونی مستطیل سبز در نخستین دیدار پس از این اتفاق چه واکنشی از خودش نشان می دهد. ستاره آبی و اناری ها این فصل پس از حواشی بسیار که تا آستانه جدایی او از بارسلونا نیز پیش رفته بود، بالاخره در این تیم ماندنی شد و البته هنوز با روزهای اوج خود فاصله بسیاری دارد. بارسلونا شب گذشته از سری مسابقات هفته یازدهم لالیگا به مصاف اوساسونا رفت و مسی موفق شد گل چهارم تیمش را در برابر این تیم به ثمر رساند و سپس با حرکتی جالب شادی بعد از گلش را به مارادونا تقدیم کرد. او به کنار زمین و مقابل دوربین ها رفت و پیراهنش را از تن خارج کرد. مسی زیر پیراهن بارسا پیراهن نیوولزاولدبویز را به تن داشت اما این یک پیراهن معمولی نبود؛ این پیراهن قرمز و مشکی شماره 10 بود که زمانی دیه گو مارادونا آن را به تن داشت. مسی سپس بوسه ای به سمت آسمان فرستاد. قطعا این حرکت مسی تا سالیان سال در اذهان هواداران میلیونی او و نیز فوتبال در سراسر جهان خواهد ماند.


بیشتر بخوانید؛

اسطوره ای که تاریخ هیچ گاه به خود نخواهد دید

از زمین فوتبال تا خانه‌ای که مارادونا را جاودانه کرد


رئال مادرید اما اصلا حال و روز خوبی این روزها در لالیگا ندارد و کهکشانی های میلیاردی مادرید از سه دیدار اخیرشان در این مسابقات تنها یک امتیاز دشت کرده اند. عملکردی ضعیف که اصلا قابل قبول نیست و زین الدین زیدان که پس از حاشیه های بسیار دوباره به ورزشگاه سانتیاگو برنابئو بازگشته است، باید فکری به حال و روز تیمش در لالیگا داشته باشد. باخت سنگین چهار بر یک مقابل والنسیا موجی از انتقادات را برعلیه مدیریت و سرمربی رئالی ها به همراه داشت که آن ها با برتری مقابل اینترمیلان در لیگ قهرمانان اروپا کمی از فشار این بخت سنگین خارج شدند. اما باخت این هفته مقابل آلاوس زنگ خطری برای زیدان و بازیکنانش بود که قطعا از روزهای خوب کهکشانی شان فاصله دارند و اگر به همین روال پیش روند، هیچ بعید نیست شاهد حضور رئال در میانه جدول رده بندی لالیگا باشیم.

ناپولی تیمی بود که مارادونا سالیان سال در آن بازی و خاطره سازی کرده بود و خبر درگذشت این اسطوره موجی از غم و اندوه را در دل ناپل به راه انداخته بود. ناپولی که در این فصل از مسابقات سری آ ایتالیا کمی از روزهای اوج خود فاصله گرفته است، شب گذشته و در دیداری حساس به مصاف قرمزپوشان پایتخت ایتالیا یعنی رم رفت و توانست با پیروزی قاطع و شیرین کمی از تلخی درگذشت مارادونا بکاهد و دل هواداران خود را شاد کند. بازیکنان این تیم با سرمربی جسور و جنگنده خود یعنی گنارو گتوزو هم قسم شده بودند تا بتوانند در این دیدار یاد و خاطره مارادونا را با برد زنده نگه دارند و پیروزی چهار بر صفر مقابل رم قدرتمند باعث بازگشت آن ها به صف مدعیان سری آ ایتالیا شد و قطعا نام اسطوره بزرگی چون مارادونا همیشه در شهر ناپل و تیم ناپولی زنده نگاه داشته خواهد شد.

سری آ ایتالیا این روزها شاهد قدرت نمایی قرمزهای شهر میلان است و هواداران این تیم امیدوارند این فصل با تیم جوان و یکدستی که دارند و البته حضور اعجوبه ای همچون زلاتان ایبراهیموویچ پس از سال ها به سلطه یوونتوس در سری آ پایان دهند. اما آن ها باید بدانند سفید و سیاه پوشان تورین بهترین بازیکن حال حاضر فوتبال جهان یعنی کریستیانو رونالدو را در اختیار دارند و به این راحتی ها بی خیال قهرمانی نمی شوند و همین امر کار میلانی ها در راه رسیدن به قهرمانی را سخت خواهد کرد. نکته جالب اینکه یوونتوس در این فصل از مسابقات در هر مسابقه ای که رونالدو را در ترکیب خود نداشته است، امتیاز از دست داده است و میلانی ها می توانند امیدوار باشند که مصدومیت و عدم حضور رونالدو در ترکیب تیم رقیب به قهرمانی آن ها در این فصل کمک کند.

در بوندس لیگا آلمان نیز همه چیز تحت سلطه مدعی همیشگی قهرمانی یعنی بایرن مونیخ است و هواداران بایرن در سراسر جهان خیالشان از بابت تیم محبوبشان راحت است. گرچه شکست چهار بر یک این تیم در هفته دوم بوندس لیگا مقابل هافنهایم موجی از نگرانی را در دل هواداران به راه انداخت . اما بردهای پیاپی و پرگل در ادامه مسابقات شرایط را آرام نمود و مونیخی ها هم اکنون در صدر جدول رده بندی مسابقات قرار دارند و لایپزیش نزدیک ترین تعقیب کننده آن ها با اختلاف سه امتیازی در رده دوم جدول رده بندی مسابقات است.

گزارش: محمدرضا طارمی

222275

مطالب مرتبط