یارانه‌ای که فقط به درد خرید گوجه می‌خورد!

داستان ادامه‌دار گران شدن کالا‌ها این بار به مرغ رسید. در چنین وضعیتی، دولت ماهیانه تنها ۴۵ هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند؛ مبلغی که به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تنها کفاف خرید ۲۰ عدد گوجه در ماه را می‌دهد.

به گزارش سایت خبری پرسون، جلسه علنی امروز مجلس نیز به روال یکشنبه هفته جاری با تقسیم نمایندگان در سه مکان یعنی صحن علنی، ساختمان مشروطه و کمیسیون تلفیق برگزار شد. در ابتدای نشست محمد باقر قالیباف، رییس قوه مقننه در نطق پیش از دستور تاکید کرد: «برای برداشتن بار مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، باید راهکاری متفاوت داشته باشیم، نشستن و دست ‌روی ‌دست گذاشتن تا زمان لغو خوش‌بینانۀ تحریم‌ها راهکار کارگشا نیست. راهکار اصلی ما خنثی سازی تحریم‌هاست که باید با همت و تلاش و شجاعت آن را به مرحله انجام برسانیم. برای عبور از تحریم‌ها، باید تک تک مردم ایران را قوی کنیم و همان طور که رهبر انقلاب نیز فرمودند، با بی‌اثر کردن تحریم‌هاست که می‌توان رفع تحریم‌ها را نیز رقم زد.»

او با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره چهار سرفصل مهم و حیاتی جهت حل مشکلات کشور گفت که مجلس در راستای چهار سرفصل وظیفه خود یعنی ریل گذاری و نظارت را انجام می‌دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی به گرانی‌های افسارگسیخته اشاره داشت و افزود: این وضعیت زندگی را بر مردم سخت کرده و پدران را شرمنده و شرمسار خانواده‌ها کرده است. گرانی‌های کمرشکنی که یک روز با تخم مرغ آغاز شد و حال به مرغ رسیده که قیمت مرغ تبدیل به نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاستگذاری شده؛ لذا ضروری است بخش‌های مختلف دولت با هماهنگی کامل سریع، نسبت به ساماندهی مجدد بازار کالا‌های اساسی به خصوص مرغ اقدام کنند.

«گرانی»، تبدیل به کلیدواژه‌ای شده که هر روز نمایندگان مجلس در نطق و تذکرات خود به نحوی به آن اشاره کرده و از ناکارآمدی دولت گلایه دارند. محمدرضا صباغیان نماینده تفت و میبد در این باره اظهار کرد: ماهیانه یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم پرداخت می‌شود، حال اینکه قیمت هر عدد گوجه به دو هزار تومان رسیده؛ یعنی با این یارانه ٢٠ عدد گوجه در ماه به مردم می‌دهیم. پس فکر نکنید با یارانه معیشتی ١٠٠ هزار تومانی مشکلی حل می‌شود که این تنها هزینه خرید یک مرغ کامل است. در این وضعیت مردم به خصوص قشرهای ضعیف با چشمان اشک بار گرانی‌ها را تحمل می‌کنند و با اتفاقاتی همچون قاچاق گوسفند در مرز‌های جنوبی و غربی و یا ترخیص نشدن کالا‌های اساسی از گمرک مواجه می‌شوند.

سارا فلاحی نماینده ایلام نیز گفت: «تورم فعلی و لجام گسیختگی بازار به حدی رسیده که قیمت مرغ کیلویی ۴۰ هزار تومان شده است؛ با این وضعیت قطعا خط فقر را به بالای ۱۰ میلیون تومان برده ایم.»


بیشتر بخوانید:

ادعای معاون پارلمانی رییس جمهور مبنی بر عملیاتی نشدن پرداخت یارانه

دولتمردان با سیاسی‌ بازی معیشت مردم را به گروگان گرفته اند

یارانه جدید دولت به چه کسانی می‌رسد؟ +فیلم


محمد علیپور، نماینده ماکو نیز به افزایش قیمت مرغ اشاره‌ای داشت و یادآور شد: «چندی پیش علت وارد نشدن خوراک دام را ترخیص نشدن آن اعلام کردند و یکباره با دستور دولت این مشکل حل شد. پس چرا زودتر این کار را انجام ندادید که امروز قیمت هر کیلو مرغ به بیش از ۳۰ هزار تومان نرسد؟ با این بی تدبیری‌ها هر روز شاهد کمبود یکی از کالا‌های اساسی هستیم که نمونه‌های آن را در روغن، گوشت، تخم مرغ و اخیرا هم در مرغ دیدیم. این‌ها بی تدبیری دولت را حکایت می‌کند.»

علاوه بر این، امروز برای دومین بار طرح اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم به نام اخذ مالیات از خانه‌های خالی جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شد که در صورت تایید نهایی شورای نگهبان، تبدیل به قانون می‌شود.

نمایندگان در این اصلاحات، خانه‌های خالی را این گونه تعریف کردند: «واحد‌های مسکونی واقع در شهر‌های زیر یکصدهزار نفر جمعیت و روستا‌های کشور که مالک و بهره‏بردار آن‌ها هر یک جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی تلقی شده و صرفا مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات سال اول موضوع ماده ۵۴ مکرر این قانون خواهد شد و واحد‌های مسکونی واقع در شهر‌های بالای یکصدهزار نفر جمعیت که مالک و بهره‏ بردار آن‌ها هر یک جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر این قانون محسوب و مشمول مالیات مربوطه می‌شوند.»

همچنین مجلس مالکان واحد‌های مسکونی را مکلف کرد که اقامت اعلام شده توسط خود یا بهره‌برداران واحد مسکونی را در سامانه‌ای تایید کنند. در غیر اینصورت، واحد‌های مذکور در حکم خانه خالی تلقی شده و مشمول مالیات می‏شود. البته در صورت عدم اعلام بهره‌بردار یا ساکن، مالک می‌تواند با ارائه اسناد مثبته از شمول این مالیات خارج شود.

پیش از این تصویب شده بود که مبلغ مالیات بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره بوده و در سال اول معادل شش برابر، سال دوم معادل دوازده برابر و سال سوم به بعد معادل هجده برابر مالیات متعلقه است.

همچنین نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان در لایحه مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کرده و با موافقت آن‌ها طرح اصلاح ساختار بودجه برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

منبع: تابناک

222203

مطالب مرتبط