گزارش پرسون از قانون گریزان جامعه؛

«طلاق صوری» یا ناهنجاری فرهنگی/ فشارهایی که قانون گریزان بر اقتصاد کشور تحمیل می کنند

افزایش طلاق های صوری برای دور زدن قانون به یکی از معضلات فرهنگی و عوامل افزایش هزینه های دولت و سازمان هایی همانند تامین اجتماعی در کشور شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، معمولا در سطح جامعه برخی از افراد دوست دارند برای رسیدن به هرآنچه که می خواهند، قانون را به نوعی دور بزنند، البته این کار نیازمند آشنایی با قوانین کشور دارد.

یکی از موارد قانون گریزی که در سال های اخیر در کشور متاسفانه در حال نهادینه شدن می باشد، افزایش طلاق های صوری بین زوجین برای استفاده از برخی امتیازات است.

یکی از موارد تخلف و قانون گریزی در بحث طلاق صوری، تلاش زوجه برای دریافت حقوق بازنشستگی ولی فوت شده خود می باشد.

براساس ماده ٨٦ قانون استخدام کشوری، زنی که پدر یا شوهرش را از دست داده باشد مشمول مستمری می‌داند، ‏حتی دخترانی که تحت کفالت پدربزرگ یا مادربزرگشان هستند هم می‌توانند پس از درگذشت آنها، مشمول دریافت ‏مستمری بازماندگان شوند.

دوم دیماه ١٣٦٣ بود که قانونی به تصویب رسید تا اجازه پرداخت وظیفه و ‏مستمری وراث کارمندان مصوب ٢٨ آذرماه ١٣٣٨ و برقراری حقوق وظیفه در مورد فرزندان و نوادگان اناث، ‏حقوق وظیفه سهم فرزندان اناث به شرط نداشتن شوهر، حرفه و شغل قابل پرداخت، اعلام شود.

قانونی که ‏در چندسال گذشته دردسرهایی برای سازمان تأمین‌اجتماعی به ‌وجود آورده است و طلاق صوری بهانه‌ای شده برای ‏داشتن منبع درآمدی برای زنانی که از همسران‌شان جدا می‌شوند و بعد در قالب صیغه ٩٩ساله به زندگی مشترکشان برمی‌گردند.


بیشتر بخوانید؛

آماری غیرقابل باور از ثبت میزان طلاق بر حسب طول مدت ازدواج

ماجرای طلاق آناشید حسینی از پسر سفیر ایران/ آیا صدرالساداتی مقصر است؟


میثاق مرادی؛ وکیل دادگستری در این باره در گفت وگو با خبرنگار پرسون بیان داشت: متاسفانه در سالهای اخیر برخی از مشکلات اقتصادی، تغییر خلقیات زوجین و... باعث شده است که طلاق های صوری در جامعه ما رشد بسیار عجیبی داشته باشد.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه این تلاش زوجین برای رسیدن به طلاق صوری هم می تواند به عنوان قانون شکنی و هم ناهنجاری تعریف شود، گفت: متاسفانه زوجین با یک توافق مجازی برای رسیدن به منافع اقتصادی به مراجع قانونی و ذیصلاح مراجعه می کنند و در کمترین زمان ممکن زن از مرد جدا می شود.

وی تصریح کرد: بعد از ابطال عقد زوجین، زوجه که از شرایط استفاده از ماده 86 قانون استخدام کشوری به خوبی مطلع است می تواند با چند هفته دوندگی به مستمری پدر خود دوباره برسد.

مرادی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: بعد از رسیدن زن به حقوق و مستمری پدر خویش، دوباره زوجین سابق در قالب صیغه 99 ساله دوباره زندگی مشترک خویش را آغاز می کنند با این تفاوت که این بار زن نیز برای خود حقوقی دارد!.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: آمارها بر وجود اینگونه طلاق‌ها صحه می‌گذارند و به نظر می رسد که بیش از 7 هزار نفر از فرزندان اناث ‏بیمه ‌شدگان و مستمری‌بگیران متوفی از مستمری تأمین‌ که کاملا غیرقانونی است، استفاده می کنند در حالی که بعد از طلاق صوری به صورت عقد موقت همچنان زندگی مشترک خود را ادامه می دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: در سال 94 آماری در این باره منتشر گردید که نشان می داد ریال این طلاق های صوری و مجازی بیش از 500 میلیارد برای سازمان تامین اجتماعی هزینه داشته است که بی شک این رقم اکنون چندین برابر شده است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: به وجود آمدن پدیده‌های اجتماعی ‌ای همچون طلاق صوری به ساختارهای فرهنگی و مشکلات ‏اقتصادی برمی‌گردد. به نظرم کاهش مشکلات اقتصادی می‌تواند کاهش آماری این پدیده را داشته باشد.

مرادی تصریح کرد: ما باید ریشه‌ها و دلایل این پدیده را بازبینی کنیم تا مشخص شود چرا این اتفاق می‌افتد. بدون بررسی ریشه‌ها ‏نمی ‌توانیم کاری در این زمینه انجام بدهیم. عوامل اصلی باید مدنظر قرار بگیرد اگر امرار معاش افراد تأمین ‏شود به این کارها روی نمی‌آورند اگر مسئله اشتغال یا زمینه بیمه‌های بیکاری برای افراد آسیب‌پذیر مهیا ‏شود بی‌شک کاهش چنین سوءاستفاده‌هایی را شاهد خواهیم بود.

با این وجود به نظر می رسد اصلاح این روند تنها منوط به برخی از تغییرات اساسی در ساختار اجتماعی و فرهنگی کشور است.

آیین مهر ـ استان کردستان

222125