رحمانی فضلی:

نشانه های موفقیت طرح محدودیت های کرونایی آشکار شده است

عبدالرضا رحمانی فضلی فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا با بیان این که مردم در اجرای طرح دو هفته ای محدودیت های کرونایی همکاری بسیار خوبی داشتند، گفت: بیش از ۸۰ درصد مردم خودشان شیوه نامه ها را راعایت کردند و نتایج موفق طرح خود را نشان داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، وزیر کشور شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به ارائه گزارش به مردم از یک هفته اجرای طرح محدودیت های کرونایی پرداخت.

وی با بیان این که با اجرای این طرح همه دستگاه های اجرایی متولی همدیگر را پیدا کردند، گفت: در اجرای طرح دو هفته ای محدودیت های کرونایی تمامی هماهنگی های مورد نیاز در سطح اجرای وسیع ملی صورت گرفت.

او با اشاره به اینکه عملکرد و هماهنگی بیش از ۳۳ دستگاه اجرایی در هفته اول محدودیت ها خوب بوده است، افزود: طرح محدودیت های دو هفته ای ۷حلقه اجرایی دارد و لذا روند بستری بیماران کرونایی رو به کم شدن است.

رحمانی فضلی ادامه داد: هم اکنون و پس از یک هفته از اجرای طرح، مسیر برای همه کاملا مشخص است و این موضوع باعث هم افزایی و همکاری‌های بسیار خوب شده که نتایج آن خود را نشان می‌دهد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا همچنین با اشاره به اینکه بحث ممنوعیت فعالیت‌ها و تردد خودروها یکی از هفت قسمت طرح است، گفت: در ۱۶۰ شهر که طرح محدودیت تردد و فعالیت صنوف اجرا می‌شود، روند ابتلای بیماری کرونا رو به پایین است و اکنون در استان بوشهر فوتی‌ها به صفر رسیده و در خراسان جنوبی از ۱۶ تا ۱۷ فوتی در روز به ۶ و ۷ نفر رسیده ایم و روند خوبی در حال اجرا است.

رحمانی فضلی افزود: در هفته اول مردم به خوبی در اجرای این طرح کمک و ۸۰ درصد از آنها خودشان ممنوعیت فعالیت صنوف و ترددها را رعایت کردند.

وزیر کشور در ادامه به طرح منع ترددهای شبانه اشاره کرد و گفت: موضوع منع تردد شبانه یک حلقه از یک زنجیره بود، وقتی مغازه‌ها و ادارات در روز تعطیل باشند بر همین اساس مردم شب‌ها به شب نشینی می‌روند و شاید به برخی محل‌هایی بروند برای تفریح و این ابتلاء را بیشتر می‌کند و برای جلوگیری از این دورهمی‌ و شب‌نشینی‌ها این طرح به اجرا در آمد.

وی افزود: در پیش‌بینی‌ها تصور می‌کردیم در مرحله اول ۶۰ درصد مردم این محدودیت را رعایت می‌کنند ولی در اجرای آن بیش از ۸۰ درصد مردم خودشان این محدودیت را رعایت کردند و در مورد افرادی که رعایت نکردند بیش از ۵۰ هزار مورد تذکر داده شده است.

او درخصوص ایجاد ترافیک قبل از اجرای محدودیت تردد از ساعت ۲۱ نیز گفت: نفس تردد در شهر در اجرای این محدودیت خیلی مدنظر نیست هرچند که اثر دارد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا درخصوص محدودیت تردد بین شهری افزود: در محدودیت تردد بین شهری نیز براساس آماری که نیروی انتظامی اعلام کرده است ۸۲ هزار و ۸۹۲ نفر در اجرای این طرح به کار گرفته شده‌اند و ۳۵۷۹ نقطه کنترل شده است. ۲۶ هزار و ۵۰۰ خودرو نیز در شهرهای قرمز جریمه شده‌اند.

وی همچنین در مورد نظارت بر اجرای طرح محدودیت‌های جدید کرونایی ادامه داد: بیش از ۵۰۰ هزار بازدید تنها توسط نیروی انتظامی گزارش شده و ۲۳۲ هزار و ۷۵۰ مورد تذکر داده شده و بیش از ۱۲ هزار مورد پلمپ انجام شده است.

رحمانی فضلی گفت: در شرایط غیرکرونایی و زمانی که مردم آمادگی نداشته و اصناف میل به همکاری نداشته باشند اگر همه نیروی قهریه را نیز به کار بگیریم تنها ۱۰ درصد اصناف را می‌توان تعطیل کرد اما اکنون بیش از ۸۰ درصد در حوزه اصناف همکاری داشته‌اند و این در شرایطی است که تعطیلی آنها هزینه‌هایی را برایشان در بر دارد که البته این موضوع نیز در دستورکار دولت قرار گرفته است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا در ادامه به موضوع تعطیلی ادارات در پایتخت اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اصلا موضوع تعطیلی ادارات در تهران مطرح نیست، گفت: امروز در جلسه ستاد تصریح شد که روسای ادارات می‌توانند کمتر از یک سوم هم از کارمندان خود استفاده کنند.

وی تاکید کرد: خیلی از دستگاه‌ها امکان آزادسازی نیروهای خود را ندارند اما ما اختیار را به روسا دادیم که تعداد کمتری از نیروهایشان حضور داشته باشند.

رحمانی فضلی گفت: تاکید ما بر شناور شدن ساعات کار است، این به این معنا بود که اختیار تعداد کارکنان را بعد از دو هفته به رؤسا بدهیم تا حضورشان را شناور کنند اما قرار نیست خدمات رسانی به مردم متوقف شود، مردم می‌توانند به ادارات مراجعه کنند اما تعداد کارمند کمتری در آنجا خدمت رسانی خواهند کرد.

او در ادامه با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته نقاط ضعف و آسیب‌ها مشخص شده است، افزود: در ۳۸ جلسه ستاد بیش از ۳۴۰یا ۳۵۰ مصوبه به ۳۳ دستگاه اجرایی ارائه شد و همه دستگاه‌ها گزارش ها، ایرادها و اشکالات را دادند و متناسب با آن برنامه‌ریزی انجام شد.

وزیر کشور گفت: برای ۴۳ شهر و ۴۶ شهری که در دو مقطع ۵ و ۱۴ آبان محدودیت‌ها اتفاق افتاد، گزارش ها نشان دهنده این است که بیش از ۶۰ درصد شهرها مسیر خودشان را از سمت قرمز به نارنجی سوق دادند و لذا بستری‌ها رو به کاهش است.

وی در ادامه افزود: از ۸۰ میلیون نفر جمعیتی که در کشور وجود دارد ۸۰۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و حتی اگر این رقم را دو برابر یعنی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر هم در نظر بگیریم تنها دو درصد از جمعیت کشور به کرونا مبتلا هستند و همه این کارها برای این افراد است.

رحمانی فضلی ادامه داد: اما اگر این دو درصد را کنترل نکنیم این بیماری تسری پیدا می‌کند، لذا خود مردم باید به صورت دقیق رعایت پروتکل‌ها را در دستورکار قرار دهند به شکلی که نخست مبتلایان با کوچکترین علامت به مراکز پزشکی مراجعه کنند و تست بدهند.

وی ضمن درخواست از مردم برای همکاری بیشتر در شناسایی افراد کرونایی افزود:‌ رهگیری بیماران کرونایی به ما نشان داد که هفتاد و پنج درصد مبتلایان قرنطینه را نقض کرده‌اند. ما فردی را داریم که مبتلا به کرونا بوده است و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته متوجه شده ایم به ۱۶ استان تردد کرده است. هر چقدر در کنترل و شناسایی آن ۲ تا ۳ درصد مبتلا نسبت به کل جمعیت کشور موفق شویم می‌توانیم برای آن ۹۷ تا ۹۸ درصد افراد سالم محدودیت‌ها را کاهش دهیم.

او ادامه داد: خوشبختانه هفته قبل اولین محموله تست‌های سریع تحویل وزارت بهداشت شد و بین بیمارستان‌ها و مراکز مختلف توزیع شده است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا گفت: اما مرحله دوم رعایت سایر مردم است که دستورالعمل‌های عمومی همانند خودداری از ترددهای غیرضروری و استفاده از ماسک را انجام دهند.

رحمانی فضلی با انتقاد از برخی سطحی نگری و سهل‌انگاری در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: وقتی فوتی‌ها به دو رقم رسید خیلی‌ها فکر کردند از کرونا عبور کردیم اما با عدم رعایت‌ها پیک دوم و سوم را هم گرفتیم، به همین منظور ما ۱۸ مورد توصیه داریم و برای هر کدام دستورالعمل نوشتیم تا در هر شرایطی کنترل‌های مناسبی صورت بگیرد.

وی در ادامه به برگزاری برخی جلسات مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: در مورد جلسات مجلس شورای اسلامی نیز آقای نمکی نامه‌ای نوشتند، با دوستان صحبت شد اما اعلام کردند با توجه به اینکه فضای مجلس بزرگ است و سقف بلند و تهویه مناسبی وجود دارد، با به‌کارگیری سالن‌هایی که در مجلس است همه موارد رعایت خواهد شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا همچنین درباره لزوم همراه داشتن کارت ملی برای اخذ خدمات از دستگاه‌های دولتی نیز گفت: یکی از حلقه‌های کار در طرح جدید رهگیری مبتلایان بود که با محوریت مخابرات و وزارت راه و شهرسازی در ۱۰ روز گذشته بسیار خوب عمل شد چرا که بیماران را از طریق شماره ملی در پایانه‌ها و فرودگاه‌ها شناسایی می‌کنند و مقرر شد که این کار تسری پیدا کند.

رحمانی فضلی در پایان با تاکید براینکه بی‌تردید کنترل این ویروس هدف اصلی ما است، افزود: اگر نتوانیم در این دو هفته طرح را به جای مناسب برسانیم باید آن را ادامه دهیم و با شناسایی بیماران، قرنطینه و درمان آن‌ها می‌توانیم به هدف اصلی خود از این طرح برسیم همچنین امیدواریم واکسن‌ها عمل کنند و داروهایی که موفقیت‌آمیز بوده هم به تدریج افزایش پیدا کنند تا به این ترتیب با کار ترکیبی بتوانیم موضوع را مدیریت کنیم.

222072