به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، «خلیل رنجبر» امروز در نشست خبری که در فضای مجازی برگزار شد با تایید این خبر، اظهار داشت: این نهضت در راستای تسهیل در برقراری ارتباط اجتماعی معلمان، والدین و سایر افراد جامعه با دانشآموزان دارای آسیب شنوایی در بستر فضای مجازی آغاز شده و تا اواخر آذر ماه جاری نیز ادامه دارد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: این نهضت در گروه اول برای ۸۰ نفر از معلمان به مدت ۸۰ ساعت، در گروه دوم برای ۴۰ نفر از والدین به مدت ۴۰ ساعت و در گروه سوم برای ۳۰ نفر از رابطین نهادها و دستگاهها به مدت ۴۰ ساعت اجرایی خواهد شد.
وی یادآور شد: در برنامههای جاری سازمان استثنایی کشور سه بسته تحولی در نظر گرفته شده که شامل مدرسه انطباقی، مداخله بههنگام و بسته مشارکت و کاهش تداخل است که نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی یکی از برنامههای این بستهها است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: این نهضت با هدف گسترش عدالت آموزشی، همسانسازی زبان اشاره، کمک به ارتباط و آموزش افراد دارای آسیب شنوایی، تامین نیروهای متخصص و آموزش دیده، هماهنگی روش آموزش زبان با بکارگیری یک الگوی واحد، توجه به شان و کرامت افراد ناشنوا و احیای زبان اشاره توسط مدرسان کشوری مرضیه کامیاب نژاد و ارکان خوش کلام در حال برگزاری است.
رنجبر با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی، حرکتی در دانش آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، افزود: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن در سازگاریهای اجتماعی با چالشهای فراوانی روبه رو هستند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از سختترین معلولیتها ناشنوایی است، گفت: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و تواناییهای او یاری رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاریهای اجتماعی و فراگیری مهارتهای زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.
رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان کاهش یادگیری مهارتهای اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کنارهگیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمدهای اعلام کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه برناراحتیهای روانی، خلقی و تحمیل هزینههای بالای توانبخشی با آن مواجهه میشود.
رنجبر با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیت آنها شناخت کمی دارد، تاکید کرد: ارزیابی و شناسایی عوامل خطر بروز کم شنوایی و تلاش در جهت کاستن علل مولد آنها نقش به سزایی در جلوگیری از روند رو به افزایش موارد جدید کم شنوایی دارد.