نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

عقیم سازی زنان معتاد اقدامی ضد بشری است

در حکومت اسلامی مسائلی همچون عقیم سازی زنان معتاد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. ما بر اساس آموزه‌های دینی‌مان برای شأن انسانیت، انسان بودن و حیات انسانی آنقدر ارزش قائل هستیم که هرگز اجازه مطرح شدن چنین مباحث ضد بشری را نخواهیم داد چه برسد به این‌که بخواهیم آن را عملی کنیم.

ولی اسماعیلی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص عقیم سازی زنان معتاد، اظهار داشت: بحث عقیم سازی زنان معتاد به هیچ وجه در کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم و کمیته‌های تخصصی آن مطرح نبوده و از این پس نیز نخواهد بود.

اسماعیلی افزود: مجلس یازدهم و کمیسیون اجتماعی آن به دنبال احقاق حقوق زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست است و در حال حرکت به سمت مسیری است که بتواند آسیب‌های اجتماعی را ریشه‌ای برطرف کند، حاشیه نشینی را کم‌تر کند و وضعیت معیشت قشر آسیب پذیر زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست بهبود ببخشد و هرگز به دنبال این موضوع واهی که برخلاف آرمان‌های انقلاب و شرع مقدس می‌باشد، نبوده است.

وی در ادامه بیان کرد: مجلس و کمیسیون اجتماعی در تلاش هستند که با به کارگیری تمام قوا و مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح، گام‌های اساسی برای تأمین معیشت و رفاه اجتماعی این قشر آسیب پذیر بردارد و از این قشر دفاع و حمایت کند و بسترها را آماده کند تا به آغوش جامعه و خانواده بازگردند.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که در حکومت اسلامی مسائلی همچون عقیم سازی زنان معتاد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، گفت: در کمیسیون اجتماعی مجلس کمیته‌های مختلفی نظیر کمیته آسیب‌های اجتماعی، کمیته خانواده و... تشکیل داده‌ایم تا با مهارت آموزی و بازپروری از زنان معتاد، کارتن خواب، بدسرپرست و بی‌سرپرست حمایت کنیم. از طرفی با نهادهای حمایتی مختلفی که با کمیسیون اجتماعی مجلس در ارتباط هستند، جلسات مختلف و مفصلی برگزار کرده‌ایم تا از قشرهای آسیب پذیری که از نظر روانی هم آسیب دیده‌اند، حمایت کنیم.

وی در ادامه تشریح کرد: ما هرگز به دنبال پاک کردن مسئله نیستیم بلکه به دنبال رفع موانعِ راهکارها و حتی خلأ قانونی هستیم و به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم که اگر مشکلی هست و اگر خلأ قانونی وجود دارد، آن را برطرف کنیم تا با مدیریت، ساماندهی و سازماندهی و با کمکی که دولت از نظر اعتباری و ریالی خواهد کرد، این قشر را به آغوش خود جامعه و خانواده برگردانیم.

ولی اسماعیلی افزود: ما بر اساس آموزه‌های دینی‌مان برای شأن انسانیت، انسان بودن و حیات انسانی آنقدر ارزش قائل هستیم که هرگز اجازه مطرح شدن چنین مباحث ضد بشری را نخواهیم داد چه برسد به این‌که بخواهیم آن را عملی کنیم. این‌که یک مجموعه مخالف با مجلس یازدهم این مباحث مخالف با آرمان‌های انقلاب را مطرح می‌کنند، ریشه آن به نگاه به بیرون و افکار التقاطی که بعضی از روشنفکرنماهای غربی القا کرده‌اند، بر می‌گردد.

وی همچنین تاکید کرد: مطرح کردن مسئله عقیم سازی زنان معتاد با شرع و قانون ما متضاد است ضمن این که با حقوق بشر سازمان ملل نیز در تضاد است و ما به هیچ وجه اجازه چنین اقدامی را به کسی نخواهیم داد.

اسماعیلی در پایان تصریح کرد: برنامه‌های کارشناسی شده و دقیقی برای ساماندهی و سازماندهی این قشر آسیب پذیر داریم و در این زمینه به همکاری دولت، سازمان بهزیستی، کمیته امداد و معاون اجتماعی وزیر کشور نیاز داریم تا بتوانیم بسترسازی مناسبی انجام دهیم تا هم ورود افراد به این آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد و هم افرادی را که به هر دلیلی آلوده شده‌اند با مهارت آموزی، بازپروری و بحث‌های روانشناسی به آغوش جامعه و خانواده‌هایشان برگردانیم.

210599