پرسون از آشفته بازار گوجه فرنگی گزارش می دهد؛

چرا قیمت گوجه سر به فلک کشیده است/سلطان گوجه چه کسی است؟

چند صباحی است که قیمت گوجه فرنگی همانند دلار، سیر صعودی پیدا کرده است به طوریکه هر کیلوگرم گوجه تا پانزده هزار تومن هم در بازار به فروش می رسد.  

به گزارش سایت خبری پرسون، چند صباحی است که قیمت گوجه فرنگی همانند دلار، سیر صعودی پیدا کرده است به طوریکه هر کیلوگرم گوجه فرنگی تا پانزده هزار تومن هم در بازار به فروش می رسد.

همزمان خبری در فضای رسانه ای منتشر شد که عراق بیش از دویست کامیون بار گوجه فرنگی را از مرز عودت داده و به ایران باز پس فرستاده است.

چرا عراق ۲۰۰ کامیون گوجه فرنگی ایران را برگشت داد؟

عراق به تازگی 200 کامیون محموله گوجه فرنگی کشور را برگشت زده است. کارشناسان دلیل اصلی برگشت این محصول کیفیت پایین محصول عنوان می کنند.

به گزارش ایلنا؛ اداره قرنطینه عراق جلوی ورود 200 کامیون محموله گوجه فرنگی را از کشور ما گرفته است. کارشناسان دلیل این اقدام عراق را روانه کردن محصولات بی‌کیفیت، سرمازده، باران خورده در بسته‌بندی‌های نامناسب به کشور مقصد صادرات می‌دانند.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، با تائید کیفیت پایین گوجه فرنگی‌های صادراتی به عراق، افزود: بارندگی‌های مهرماه به گوجه‌ها در مزارع آسیب زد و کیفیت آنها را کاهش داد.

روزنامه بهار هم در خصوص گرانی شگفت انگیز گوجه نوشت:

قیمت یک کیلوگرم گوجه فرنگی به 15 هزار تومان رسیده که این قیمت برای محصولی مانند صیفی، بالا و غیرمنطقی است. درباره دلایل این افزایش قیمت می توان به صادرات بی رویه این محصول به کشورهای همسایه و کاهش تولید و عرضه مقطعی این محصول در بازار اشاره کرد. با ورود محصول گوجه فرنگی استان‌های گرمسیری جنوب کشور به بازار، این نرخ در هفتههای آینده تعدیل می شود. از نکات منفی این افزایش قیمت گوجه فرنگی که به یک باره 10 برابر گران شده می توان به تکرار این روال در هر سال اشاره کرد به طوری که در این مقطع سال به دلیل عدم مدیریت دولت در تنظیم بازار و نظارت بر قیمت ها با کمبود زمینه عرضه، شاهد جهش قیمت هستیم. بنابر این گزارش، اخیرا نیز فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد که عراق بخشی از گوجه های صادرتی ایران را بازگردانده، اما هنوز درباره صحت این فیلم اطلاعاتی در دست نیست.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که جریانی مافیایی در کشور بی هیچ واهمه ای مسبب گرانی است که این مافیا که دیگر از آنها به عنوان «سلطان» یاد می شود، حتی به گوجه فرنگی نیز رحم نمی کند.

تحقیقات میدانی و گزارش های مردمی حکایت از آن دارد که به طور مثال در میادین میوه و ‌تره بار از جمله کرمانشاه شخص یا اشخاصی و ‌یا گروههایی خاص مثلا تمام گوجه های ارسالی کشاورزان را با نرخ هایی بسیار پایین خریداری کرده و ‌به صورتی سازمان یافته جهت صادرات به مرز ها و از همه مهمتر مرز عراق گسیل میدارند که طی چند سال گذشته منفعت زیادی نیز به جیب زده اند.

اما امسال و‌ با توجه به برگشت خوردن گوجه های صادراتی از مرز عراق ظاهرا این مافیا و سلاطین موجود با دور ریختن گوجه ها و عدم بازگشت آنان به بازار داخل، سبب شده که نرخ این صیفی سرخ به بیش از پانزده هزار تومن صعود کند تا از ضرری که عودت گوجه به کشور به آنان زده جلوگیری کنند.

در این راستا نیاز به یک راهکار اساسی برای مقابله به این مافیا احساس میگردد چرا که ممکن است سرنوشت گوجه در انتظار سیب زمینی و پیاز و ... می باشد.

گزارش: سید وحید حسینی ـ استان کردستان

210533