کارشناس بین‌الملل و تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

آمریکا در انتظار طغیان و شورش‌های خیابانی

اگر آراء نامزدهای انتخاباتی به هم نزدیک باشد احتمال این که آمریکا با طغیان‌ها و نارضایتی‌ها و شورش‌های اجتماعی در خیابان‌ها مواجه شود، بسیار بالاست.

علی بیگدلی کارشناس بین‌الملل و تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص انتخابات و افول قدرت ایالات متحده بیان کرد: انتخابات آمریکا به دلیل این که انتخابات پیچیده‌ای است، همیشه با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است و شیوه انتخاباتش در دنیا انحصاری است یعنی کسانی که قانون اساسی و الهی استقلال را نوشته‌اند هدف‌شان از این پیچیدگی این بود که مردم مستقیماً در انتخابات دخالت نکنند و استدلال‌شان نیز این بود که مردم بی‌سواد هستند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند به همین دلیل کالج‌های انتخاباتی را در ایالات مستقر کردند که مردم رأی خود را بدهند ولی تصمیم گیرنده نهایی مجمع برگزیدگان یا الکترال کالج باشد و به همین دلیل است که نمی‌توان با قاطعیت در مورد فاتح نهایی انتخابات صحبت کرد.

بیگدلی در ادامه گفت: در آمریکا در دو شکل از انتخابات یا رأی دهی وجود دارد. یک مرحله مردم رأی می‌دهند و مرحله دوم کالج‌ها سرنوشت قطعی انتخابات را تعیین می‌کنند یعنی این کارت‌های الکترال است که رئیس جمهور را برنده می‌کند و هر نامزد انتخاباتی که بتواند به ۲۷۰ کارت الکترال برسد حتماً به کاخ سفید خواهد رفت.

وی با بیان اینکه به دلیل وجود امکان تقلب در سیستم انتخاباتی آمریکا احتمال درگیری و خشونت وجود دارد، اظهار داشت: اگر آراء نامزدهای انتخاباتی به هم نزدیک باشد احتمال این که آمریکا با طغیان‌ها و نارضایتی‌ها و شورش‌های اجتماعی در خیابان‌ها مواجه شود، بسیار بالاست.

بیگدلی ادامه داد: چیزی که قطعی است این است که در پنهان انتخابات آمریکا یک سری زد و بندهایی وجود دارد برای این که بتوانند کارت‌های الکترال ایالات را خریداری کنند و در آمریکا این مسئله قانونی است. بنابران همانطور که اشاره کردم اگر آراء دو نامزد انتخاباتی به هم نزدیک باشد به استدلال ترامپ تقلب صورت گرفته است، بنابراین از قبل این زمینه را مهیا کرد و فضا را برای شکایت باز کرد و در صحبت‌های خود با زیرکی تمام دوپهلو صحبت کرد و از یک سو به طرفداران خود گفت ما پیروز انتخابات هستیم و از سوی دیگر بحث احتمال تقلب در انتخابات و شکایت را مطرح کرد.

209807