بهزاد اخلاقی در گفتگو با پرسون؛

انتخاب نشدن ترامپ درگیری های داخلی در آمریکا را در پی دارد

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه آمریکایی ها به عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ جهانی در تلاش هستند تا با تکیه بر اقتصاد خود اوضاع داخلی کشورشان را آرام کنند، گفت: بحران کرونا و مسئله داخلی بین سفید پوستان و رنگین پوستان در داخل آمریکا موضوعی است که در انتخابات این کشور می تواند این اوضاع را تشدید کند. اگر ترامپ با توجه به شعارهایی که داده است به هر دلیلی به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب نشود شاهد درگیری های داخلی خواهیم بود.

بهزاد اخلاقی، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، در خصوص ابعاد تخلف گرایی ترامپ در انتخابات آمریکا گفت: ما وارد عرصه جدیدی در روابط بین الملل شده ایم و این عرصه جدید با افول آمریکا آغاز می شود؛ کشور آمریکا افول خود را در طی سی سال گذشته شاهد بوده است.

بهزاد اخلاقی با عنوان اینکه در دوران مختلف شاهد درگیری های داخلی در آمریکا بوده ایم افزود: این درگیری ها خیلی کوتاه بوده و اکنون شکل جدیدی به خود گرفته است. درگیری های داخلی آمریکا بین فقیر و غنی، سیاه و سفید، رنگین پوست و سفید پوست اتفاق می افتد که ابعاد جدیدی را در انتخابات آمریکا نشان می دهد.

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: طرفداران بایدن یا دموکرات ها از رنگین پوستان حمایت و ترامپ نیز از گروه سفید پوستان و ثروتمندان در آمریکا دفاع و حمایت میکنند. این حمایت ها موجب وارد شدن آمریکا در یک عصر جدیدی و سبب درگیری های داخلی در آمریکا می شود؛ این حرکت تحولات آینده آمریکا را وارد فضای پرتنش و فضای خشونت بار داخلی خواهد کرد.

بهزاد اخلاقی با اشاره به اینکه آمریکایی ها به عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ جهانی در تلاش هستند تا با تکیه بر اقتصاد اوضاع داخلی کشورشان را آرام کنند، افزود: اما بحران کرونا و مسئله داخلی بین سفید پوستان و رنگین پوستان در داخل آمریکا موضوعی است که در انتخابات این کشور می تواند این اوضاع را تشدید کند. اگر ترامپ با توجه به شعارهایی که داده است به هر دلیلی به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب نشود شاهد درگیری های داخلی خواهیم بود.

وی همچنین افزود: این درگیری ها از درون گروه هایی که طی چند سال گذشته ترامپ آنها را از نظر فکری و مالی تجهیز کرده است میتواند منجر به غارت فروشگاهها و تعرض به خانه های مردم و مسائلی مانند اینها شود.

کارشناس مسائل آمریکا خاطر نشان کرد: پیرو مسئله افول آمریکا شاهد آن هستیم که روابط آمریکا و کل جهان طی دوران ترامپ روابطی پر تنش بوده و روابط ایالات متحده آمریکا طی سی سال گذشته از ارتباط با اروپا و ارتباط با جهان غرب به ارتباط با اسرائیل در حال تغییر شکل و تغییر جهت است.

اخلاقی تشریح کرد: در ارتباط با اسرائیل مسئله ای که در حال حاضر مطرح بوده این است که اسرائیل در کانون تحولاتی که ایالات متحده آمریکا طی 4 سال گذشته در روابط خارجی خود پیگیری میکند قرار دارد. اما آیا اسرائیل توانایی کشش روابط ایالات متحده آمریکا را دارد؟ خیر، زیرا سرمایه گذاری ایالات متحده آمریکا بر روی سیاست خارجی اسرائیل نمی تواند ایالات متحده امریکا در کنار شرکای غربی خود حفظ کند.

کارشناس مسائل آمریکا عنوان کرد: جهان بدون آمریکا را میتوان اداره کرد و جهان بدون آمریکا جهانی است که روابط خارجه و روابط سیاسی و اقتصادی در آن روابطی عادی خواهد بود؛ در این واقع گرایی جدید باید توجه شود قدرت های بزرگ دیگر به تنهایی توانایی اداره جهان را نخواهند داشت به همن جهت یک فضای چند قطبی در فضای پیرامونی بین الملل ما شکل خواهد گرفت؛ در این جهان چند قطبی روسیه، چین، آفریقایجنوبی، برزیل، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و دیگر کشورها نقش شایانی خواهند داشت.

چالش های سیاسی که در حال حاضر آمریکا با آن روبه رو و دچار شده است

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: در پررنگ ترین مسائل چالشی که ایالات متحده در حال حاضر با آن مواجه است؛ طی سال های گذشته بر روی اصول اخلاقی خود پایبند بوده و خیلی این موضوع را در جهان بین الملل تبلیغ کرده است لذا اتفاقاتی که در ایالت متحده رخ میدهد نشان از این دارد که اصول اخلاقی جامعه ی آمریکایی وارد یک فضای سقوط و افول خیلی شدیدی کرده است.

بهزاد اخلاقی گفت: مناظره ها و صحبت های دو کاندیدای انتخابات آمریکا که با هم انجام داده اند نشان دهنده ی این است که جامعه آمریکا یک فضای اخلاقی انحطاطی را تجربه میکند و از سوی دیگر آن چیزی که آمریکایی ها طی سال های گذشته تبلیغ کرده اند مسئله آزادی های مدنی بوده که این آزادی های مدنی با چالش های جدی ای روبرو است.

کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت: آمریکایی ها در انتخابات گذشته اعلام کردند که روسها در انتخابات این کشور دخالت کرده اند و منجر به تغییراتی در آراء علیه کلینتون شدند. همچنین شاهد آن هستیم در مورد ایران نیز در این مسائل صحبت می شود و مسئله امنیت سایبری در ایلات متحده آمریکا را به طور جدی زیر سوال می برند.

اخلاقی با اشاره بر اینکه آمریکایی ها عدم اجماع عمومی را برای رای دادن به ترامپ فرافکنی میکنند افزود: می خواهند حضور قدرت های خارجی و دخالت نیروهای خارجی در انتخابات داخلی آمریکا را بزرگ جلوه دهند. این حرکت نشان از قدرت ایالات متحده نیست در واقع نشان از ضعف ایالات متحده و یک دولت ضعیف است. همچنین تلاش بر جلوه دادن علاقه خارجی ها به تغییرات در داخل ایالات متحده آمریکا هستند.

کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: مسئله مهم این است که در داخل آمریکا اجتماعی برای این که بتوانند با یکدیگر فعالیت خود را میل به یک هدف مشخص ادامه دهند وجود ندارد.

کارشناس مسائل آمریکا با عنوان اینکه در این واقع گرایی جدید، آمریکا در اندیشه تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ است ادامه داد: پس از فروپاشی اتحادیه شوروی این اندیشه در دهه نود میلادی اتفاق افتاد که آمریکایی ها خود را به عنوان یک هژمون در سطح بین المللی مطرح کردند؛ که می توانستند در هر جایی اقدام کنند مانند جنگ کوزوو و اتفاقاتی که در لیبی افتاده است.

وی همچنین گفت: چیزی که شاهد آن هستیم از سال 2008 تاکنون آمریکایی ها هیچ فرایند موفقیت آمیزی در حوزه بین الملل خود نداشته اند؛ در حوزه نظامی، دفاعی در جنگ افغانستان در سال 2001، جنگ عراق در سال 2003، جنگ گرجستان در سال 2008 و پس از آن امتناع از پرداخت بیمه به روسیه و مسائلی از این قبیل همچنین با بررسی یکسری تحولات در روابط آمریکا نشان دهنده ی این است که آمریکایی ها به عنوان یک قدرت بزرگ می توانند ایفای نقش کنند اما نقش آنها پایان دهنده نخواهد بود.

209586

مطالب مرتبط