مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی مرودشت:

افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا گامی موثر در تحقق جهش تولید

مسئول مرکز خدمات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت ضمن اسیب‌شناسی سطح کم زیر کشت کلزا در مرودشت گفت: افزایش قیمت خرید تضمینی می‌تواند گامی موثر در تحقق جهش تولید دانه روغنی کلزا باشد.

فارس _ پرسون؛ اکبر محمودی با تاکید بر آسیب‌شناسی کاهش سطح زیر کشت کلزا در چند سال اخیر در شهرستان مرودشت گفت: کشت کلزا از سال‌های پیش تا کنون روند نزولی داشته‌است و قیمت پایین خرید کلزا، متوسط عملکرد پایین و محدودیت زمان کشت را میتوان از عوامل اصلی کاهش سطح زیر کشت کلزا نام برد.

وی با اشاره به سود کم کاشت کلزا اشاره کرد و افزود: سود حاصل از یک هکتار گندم برای بهره برداران بسیار بالاتر از یک هکتار کلزا خواهد است وبهره‌بردار تنها درصورتی که سه تن کلزا در هکتار تولید کند به صرفه اقتصادی حاصل از یک هکتار گندم دست می‌یابد.

وی با بیان این‌که بهره‌برداران پیشرو در شهرستان با استفاده از آب چاه عملکرد بالای ۱۰ تا ۱۲ تن در هکتار دارند، تصریح کرد: عمده محصول صیفی شهرستان ذرت است اما این محصول دیر برداشت می‌شود و با احتساب زمان آماده‌سازی زمین عملا تاریخ کاشت کلزا را از دست خواهیم داد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: کشت محصول استراتژیک کلزا یا باید توجیه اقتصادی داشته باشد که بهره‌بردار زمین را به آیش بگذارد و یا این‌که روش کشت نشایی در خارج از فصل جایگزین روش بذری شود که با توجه به هزینه بالای آن مقرون به صرفه نیست.
محمودی اضافه کرد: رعایت تاریخ کاشت، عمق کاشت، میزان بذر، فاصله خاک‌آب و پی‌آب، میزان و زمان مصرف سموم، تغذیه، آبیاری، زمان مناسب مبارزه با علف‌های هرز، و شته بپ ۱۰ عامل مدیریتی مهم است که از سال‌های قبل در افزایش عملکرد کلزا مورد بررسی قرار گرفته است.
وی با اشاره به این‌که بیش از ۳۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان از رودخانه و کانال‌های سد درودزن مشروب می‌شوند افزود: این سطوح آب‌دهی موقتی دارند و سطوحی نیز شور هستند که برای کشت کلزا توصیه نمی‌شوند.

نوا نیکو _ استان فارس

208801