رئیس سازمان فضای مجازی و اطلاع‌رسانی سپاه فجر فارس:

ضرورت فرهنگ‌سازی سواد رسانه‌ای

رئیس سازمان فضای مجازی و اطلاع‌رسانی سپاه فجر فارس، با تأکید بر اینکه باید سواد رسانه‌ای را در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم، گفت: اگر سواد رسانه‌ای را فرهنگ‌ سازی کرده و به فرزندان و دانش‌آموزان خود آموزش دهیم، وضعیت اتفاقاتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد، بسیار تغییر خواهد کرد.

فارس _ سایت خبری پرسون؛ محمد صحت، دوشنبه ۲۱ مهرماه در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان این‌که با مجموعه جهاد دانشگاهی آشنایی کاملی داریم و افرادی جهادگر در آن مشغول به فعالیت هستند، بر لزوم ارتقای همکاری‌های بین‌سازمانی برای فعالیت در عرصه فضای مجازی تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا کارهای علمی را در فضای مجازی انجام دهیم و در این زمینه نیز از هیچ همکاری با سازمان‌های دیگر دریغ نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه جهاد‌ دانشگاهی مجموعه‌ای جوان، جهادی و علمی است که باید یک شاخصه مهم دیگری هم به آن اضافه کرد و آن تعهد و تدین است؛ گفت: جهادگران دانشگاهی همگی افرادی معتقد هستند و بی شک کار کردن پا اعتقاد و باور موجب پیشرفت امور می‌شود.

*تلاش در عرصه فضای مجازی

رئیس سازمان فضای مجازی و اطلاع‌رسانی سپاه فجر فارس به اهمیت تلاش در عرصه فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: امروز فضای مجازی مثل قبل نیست که گمان کنیم با در دست داشتن یک گوشی می‌توانیم در این فضا فعالیت کنیم بلکه برای فعالیت در این فضا باید کارهای علمی انجام دهیم و اگر بخواهیم در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید سخنان و عملکردمان مبنای علمی داشته باشد.

وی صحت ظرفیت‌های سازمان متبوع خود را در این عرصه یادآور شد و افزود: شبکه مجازی بسیج، مرکز تولید محتوا، سایت‌های خبری و... ذیل سازمان فضای مجازی و اطلاع‌رسانی سپاه در حال فعالیت هستند که مسلماً هر کدام آنان می‌توانند در این عرصه نقش مؤثری ایفا کنند و البته برای این کار نیاز به همکاری و همراهی سازمان‌های مختلف هم داریم.

وی با تأکید بر اهمیت بسیج‌سازی تمام امکانات و ظرفیت‌ها در شرایط جنگ نرم، گفت: وقتی می‌گوییم جنگ است، واقعاً باید به این مسئله باور داشته باشیم که جنگ است؛ آن هم یک جنگ تمام عیار بر علیه تک تک افراد ملت ایران. البته این جنگ با جنگ سخت تفاوت‌های عمده‌ای دارد؛ به‌عنوان مثال در دوران دفاع مقدس، دشمن مشخص و نمایان بود و تجهیزات آن هم مشاهده می‌شد اما امروز دشمن با فضای مجازی در اتاق ما حضور دارد، یعنی نه فقط در شهر ما، بلکه در منزل تک تک افراد جامعه و همراه ما زندگی می‌کند، بنابراین جنگیدن و مقابله با دشمن در این عرصه واقعاً اعتقادی است.

رئیس سازمان فضای مجازی و اطلاع‌رسانی سپاه فجر فارس ادامه داد: حتی ادبیات دشمن در جنگ رسانه‌ای و نرم کاملاً جنگی است؛ به‌عنوان مثال وقتی می‌خواهد کاری انجام دهد، می‌گویند عملیات داریم، بنابراین ما هم باید مقابله به مثل کنیم که در این زمینه اقدامات متعددی تاکنون انجام داده‌ایم به‌عنوان مثال در هفته گذشته عملیات اربعین داشتیم که در آن هم موفق شدیم و هشتک «حب‌الحسین» ترند جهانی شد و فعالان فضای مجازی ما توانستند پرچم امام حسین(ع) را در فضای مجازی بالا نگه دارند و در این زمینه یک کار کاملاً جهادی و علمی اتفاق افتاد.

صحت با بیان این‌که این ظرفیت‌ها می‌تواند در کنار جهاد دانشگاهی قرار گیرد و کارهای بسیار بزرگی در عرصه فضای مجازی با همکاری این دو سازمان می توان انجام داد، گفت: یکی از کارهایی که با جهاد دانشگاهی می‌توانیم انجام دهیم بحث نهضت سواد رسانه‌ای است و در این زمینه به‌ خصوص برای دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم.

وی همچنین به فعالیت دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: اگر با این دو خبرگزاری‌ بتوانیم اقداماتی انجام دهیم،‌ حتماً اثرگذار خواهد بود و مسلماً این اثرگذاری، شخصی یا سیاسی و حزبی نیست، بلکه منفعت آن تنها به مردم باز می‌گردد.

رئیس سازمان فضای مجازی و اطلاع‌رسانی سپاه فجر فارس، رسالت اصلی رسانه‌ها را مطالبه‌گری برای مردم در جهت انقلاب اسلامی دانست و گفت: متأسفانه این مسئله موضوع مهمی است که در رسانه‌های ما گم شده است در حالی که مطالبه‌گری برای مردم ترس ندارد و حزب و گروه هم نمی‌شناسد؛ لذا اگر مسؤلیتی را پذیرفتیم باید برای مردم کار کنیم نه اینکه هراس داشته باشیم که مبادا به خاطر این مطالبه‌گری بدنام شده یا بیکار شویم.

صحت تأکید کرد: مطالبه‌گری برای مردم یک اصل است و پای آن هم ایستاده‌ایم و در این زمینه همه نوع همکاری با خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا انجام خواهیم داد.

وی همچنین به تلاش جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی کنگره علمی رسانه‌ای اشاره و اضافه کرد: در این زمینه می‌توانیم همکاری خوبی با جهاد دانشگاهی داشته باشیم و برای آن هم باید یک کارگروه متشکل از کارشناسان خبره این عرصه تشکیل شود.

نوا نیکو_استان فارس

انتهای پیام

207798