سلطانی تصریح کرد:

چگونه اقتصاد ایران از دام نفت و وابستگی به آن رهایی پیدا کند؟

یک کارشناس نفت و انرژی گفت: وابسته بودن اقتصاد ایران به نفت یک آفت و آسیب بزرگی است که فقط مربوط به این دوران نیست بلکه در طول 100 سال گذشته این وابستگی وجود داشته و اقتصاد و مردم ایران بارها در طول یک قرن گذشته، مجبور شده اند هزینه این وابستگی را بپردازند.

علیرضا سلطانی کارشناس نفت، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص فروش نفت و وابستگی اقتصاد ایران به این صنعت اظهار داشت: در طول یک دهه گذشته غیر از سال های 94 تا 96، اقتصاد کشور تحت تأثیر تحریم ها بوده و عدم فروش نفت هم ناشی از همین تحریم‌های اقتصادی است. بنابراین با توجه به اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد نفتی است، وجود این تحریم‌ها باعث فلج شدن اقتصاد شده و تداوم این وضعیت باعث وخیم تر شدن شرایط اقتصادی ایران می‌شود.

سلطانی مطرح کرد: تا زمانی که تحریم های اقتصادی وجود دارد، اقتصاد ایران در شرایط با ثبات و متعادلی قرار نخواهد گرفت و این مسئله هم حیاتی است که صنعت نفت یا تولید و صادرات نفت به عنوان پیشران اقتصادی از شرایط محدود کننده کنونی خارج شود و ایران بتواند مانند گذشته تولید و صادرات نفت خود را انجام دهد و در مقابل هم بتواند به راحتی منابع درآمدی حاصل از فروش نفت را به اقتصاد ایران تزریق کند تا اقتصاد در شرایط متعادلی قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوال تا زمانی که اقتصاد کشور این چنین به نفت وابسته است، آیا بعد از برداشته شدن تحریم ها همچنان به نفت وابسته خواهد بود در حالی که بسیاری از کشورها به انرژی های پاک روی آورده اند؟ پاسخ داد: وابسته بودن اقتصاد ایران به نفت یک آفت و آسیب بزرگی است که فقط مربوط به این دوران نیست بلکه در طول 100 سال گذشته این وابستگی وجود داشته و اقتصاد و مردم ایران بارها در طول یک قرن گذشته، مجبور شده اند هزینه این وابستگی را بپردازند. به همین دلیل نیز زمانی که تحریم های اقتصادی اعمال می شود، در گام اول هدف خود را صنعت نفت ایران قرار می دهد.

این کارشناس نفت و انرژی افزود: به تبع این وابستگی اقتصاد ایران را وارد چالش های سیاسی کرده است. چاره این اکه اقتصاد ایران از نفت و وابستگی به درآمدهای نفتی رهایی پیدا کند. منظور این نیست که نفت از اقتصاد ایران حذف شود، بلکه باید ارزش افزوده اقتصادی حاصل از نفت در راه سرمایه گذاری های کلان و عمران و آبادانی کشور صرف شود و از اینکه بودجه جاری و روزانه به نفت و درآمدهای نفتی وابسته باشد خودداری شود.

سلطانی گفت: درآمدهای نفتی باید صرف سرمایه گذاری در بخش‌های عمرانی و توسعه ای کشور شود و به عنوان پشتوانه اقتصادی ایران قرار گیرد، نه اینکه تأمین کننده منابع بودجه جاری کشور باشد. تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد، اقتصاد ایران از دام نفت و وابستگی به آن رهایی پیدا نمی کند و همچنان دچار چالش های سیاسی مربوط به آن می ماند. باید اقتصاد ایران از این حالت تک بعدی خارج شود و به غیر از نفت، در زمینه‌های دیگر نیز توسعه یابد.

207738