جلیلوند در گفت و گو با پرسون:

جنگ میان آذربایجان و ارمنستان تاثیری بر ایران ندارد

یک کارشناس بین الملل گفت: موازنه قوا به نفع آذربایجان تغییر کرده است این کشور با نزدیکی به اسرائیل و آمریکا و بهره ‌بردن از منابع نفتی خود را  تقویت کرده و این امر باعث شد موازنه قدرت به نفع آذربایجان تغییر کند.

دکتر محسن جلیلوند، کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص جنگ بین آذربایجان و ارمنستان ( قره باغ) اظهار داشت: این موضوع، موضوعی سی ساله است، قره باغ منطقه‌ ارمنی نشین در خاک آذربایجان است که در زمان استالین به این منطقه خودمختاری دادند.

جلیلوند بیان داشت: این منطقه که تحت عنوان قره باغ از آن نام می ‌بریم طی درگیری‌هایی که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی اتفاق افتاد ارمنستان آن را اشغال کرد و باعث شد که این منطقه طی جنگی که اتفاق افتاد ازخاک آذربایجان تبدیل شود به ارمنستان، لازم به ذکر است کشور ارمنستان این منطقه را به عنوان خاک کشور خود تلقی نمی کند. ولی به عنوان خود مختاری از آن حمایت می کند. سه قطع نامه سازمان ملل وجود دارد که این منطقه را جز خاک آذربایجان می داند.

وی ادامه داد: این اتفاق به نظر می رسد که بیشتر رقابت تاریخی است که قدرت های بزرگ هم در آن نقش دارند. نیروهای تاثیر گذاری مثل روسیه و ترکیه نیز در این مناقشه نقش دارند که تاثیر آن را به مرور زمان باید دید و ارمنستان باید طبق چهار قطعنامه این منطقه را پس دهد.

این کارشناس بین الملل خاطر نشان کرد: موازنه قوا به نفع آذربایجان تغییر کرده است این کشور با نزدیکی به اسرائیل و آمریکا و بهره ‌بردن از منابع نفتی خود را تقویت کرده و این امر باعث شد موازنه قدرت به نفع آذربایجان تغییر کند. آذربایجانی ها احساس آدم‌های دست بالا را دارند و حمله را آغاز کردند. برای مثال جزیره کریمه در اوکراین را روسیه اشغال کرد با این ایده که 60 درصد جمعیت روس هستند.

جلیلوند در پایان گفت: اینکه جمعیت قومیتی در خاک یک کشور زیاد باشد دلیلی بر آن نیست که کشور دیگری با همان قومیت ادعا مالکیت بر آن خاک را داشته باشد. این استدلال حقوقی درستی نیست. به هر صورت بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل ارمنستان اشغالی است. ایران تابه حال دفاع رسمی نکرده است و سیاست بی طرفی را در پیش گرفته، برعکس این که گفته می‌شود ایران از ارمنستان دفاع کرده اما نمایندگان ولی فقیه از آذربایجان حمایت کردند. این جنگ تاثیر خاصی در ایران ندارد ولی به نظر می رسد اگر پای قدرت های بزرگ مثل اسرائیل و آمریکا و قدرت‌های فرامنطقه‌ای در این ماجرا باز شود ایران باید در سیاست‌های خود در منطقه تجدید نظر کند.

207241