رحیمی جهان آبادی:

عدم وجود امنیت در مرز های افغانستان و پاکستان / دو کشور برای تامین امنیت مرزها مشکلات مالی دارند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف در خصوص امنیت مرزیدولت های همسایگان شرقی کشور برای افزایش امنیت پایدار در مرزهای شرقی پیشنهادی عملی ارائه کرد.

به گزارش پرسون؛ جلیل رحیمی جهان آبادی، با اشاره به لزوم افزایش امنیت پایدار در مناطق مرزی به ویژه مرزهای شرقی کشور، گفت: مرزهای مشترک ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان از وضعیت امنیتی نامناسبی برخوردار است، دلایل متعددی عامل این نا امنی در مرزها شده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در مجلس در توضیح دلایل ناامنی در مرزهای شرقی کشور، اظهار داشت: حکومت افغانستان و پاکستان از اعمال حاکمیت و برقراری امنیت در مرزهای خود ناتوانند. این دو کشور توان ایجاد امنیت در مرزهای گسترده و طولانی خود با ایران را ندارند و نمی توانند بر ترددهای مرزی نظارت داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: افغان ها و پاکستانی ها می دانند مرزبانی جمهوری اسلامی ایران کار دقیق و منظمی بر رفت و آمد مرزی اعمال و مرزهای خود را کنترل می کند و نیازی نمی بینند که مرزها را کنترل کنند، چرا که از طرف ایران خطری متوجه افغانستان و پاکستان نیست.

وی تاکید کرد: ایران کشوری است که امنیت در آن بالا است و فعالیت افراطگرایانه در آن انجام نمی شود، تا امروز نشده از طرف ایران ناامنی به داخل خاک افغانستان یا پاکستان سرایت کند و مشکل ساز باشد.

این نماینده بیان کرد: از سوی دیگر شاهد ایجاد ناامنی از سوی دو کشور مذکور در مرزهای مشترک هستیم، گروه های تروریستی، تجزیه طلب، قاچاقچیان مواد مخدر در افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند، در واقع آنها ناامنی را به ایران منتقل می کنند و در عین حال امنیت مرزها را نیز رها کرده اند.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه افغانستان مرز مشترک با استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی رها کرده و در این منطقه نه پاسگاه دارد نه ماموری، اظهار داشت: با چنین شرایطی فشار کار بر روی نیروی مرزبانی ایران افزایش یافته و روزانه بیش از چند هزار نفر متجاوز مرزی از پاکستان و افغانستان داریم که به دلیل تردد غیرقانونی مجبوریم آنها را دستگیر و به کشور مبدأ بازگردانیم اما همان افراد مجددا نسبت به عبور غیرقانونی از مرزها اقدام می کنند.

این نماینده مجلس پیشنهاد داد:پیشنهاد مشخص بنده برای حل مشکل نبود امنیت پایدار در مرزهای شرقی کشور این است که وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی مذاکراتی را با طرف های افغان و پاکستانی انجام داد و نکات مهم را بیان کنند تا به هر شیوه ممکن به فرآیند ناامنی را در مناطق مرزی پایان دهند و امنیت را در مرزهای خود برقرار کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران شرایط اقتصادی مناسب برای کمک به افغان ها و پاکستانی ها ندارد، گفت: دو کشور برای تامین امنیت مرزها مشکلات مالی دارند، افغانستان در پرداخت حقوق کارمندان دچار مشکل است و نمی تواند پاسگاه هایی در مرز ایجاد کند، از سوی دیگر ایران نیز تحت فشار تحریم های سنگین است و نمی تواند مانند دهه 70 به کشورها برای تامین امنیت پایدار مرز کمک اقتصادی کند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در مجلس بیان کرد: از این رو پیشنهاد می کنم شورای عالی امنیت ملی، نمایندگان مجلس و وزارت امور خارجه با همتایان خود در دو کشور مذاکره کنند این روز می تواند موثر باشد و راهکارهای منطقی برای خروج از وضعیت ناامن مرزها خارج شد

207018